مونسان در جواب به خبرنگاران خارجی

ظهر دیروز رییس سازمان میراث فرهنگی در جمع رسانه‌های خارجی به سوالات آنها درباره تاثیرات تحریم‌ آمریکا در صنعت گردشگری و همچنین حجاب گردشگران خارجی و قرار دادن مکان خاص برای آنها پاسخ گفت‌.
علی‌اصغر مونسان در نشست با خبرنگاران خارجی حاضر در ایران در محل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال‌تایمز انگلیس مبنی بر تاثیر چالش ارز بر گردشگری ایران عنوان کرد: فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا مردم یک کشور برای سفر تفریحی برون‌مرزی خود، از دولت یارانه بگیرند‌.
مونسان اضافه کرد: نرخ جدید ارز برای گردشگران ورودی ما یک مزیت به‌شمار می‌رود چون سفر به ایران را ارزان کرده و برای گردشگر خروجی نیز با ارائه بسته جدید ارزی اتفاقا یک وضعیت باثباتی در نرخ ارز ایجاد شده که می‌توانند به آسانی ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تامین کنند‌.
مونسان در پاسخ به برخی خبرنگاران حاضر که مدعی بودند صرافی‌ها هنوز ارز نمی‌فروشند؛ گفت: چون بسته جدید ارزی دولت به تازگی و فقط چند روز است که ارائه شده ممکن است فروش آن توسط صرافی‌ها فراگیر نشده باشد که در این صورت مردم می‌توانند از بانک‌ها ارز مورد نیاز خود را تامین کنند‌.


رییس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش تکمیلی خبرنگار فایننشال تایمز که،«نرخ جدید ارز باعث شده تا سبد خرید مردم ایران در سفرهای خارجی کوچک شود» چه تمهیدی برای این مساله دارید؟ گفت: خوشبختانه تعداد گردشگران خروجی ما اخیرا 6/8 درصد کاهش داشته و احتمالا این کاهش به افزایش سفرهای داخلی کمک خواهد کرد‌.
برای توسعه گرشگردی از هنجارها اغماض نمی‌کنیم
مونسان در پاسخ به خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز که پرسید آیا ممکن است ایران هم مثل بعضی کشورها برای افزایش توریست با اغماض از برخی هنجارها، مناطق آزاد تعیین کند؟، گفت: نیازی به این نمی‌بینیم که مناطقی را درنظر بگیریم تا هنجارها و مقررات ما در آن زیرپا گذاشته شود زیرا ما به اندازه کافی جاذبه‌های دیگر داریم‌.
معاون رییس‌جمهور ادامه داد: جای جای ایران مملو از اماکن تاریخی و فرهنگی است و ما مثل برخی کشورها نیستیم که به دلیل نداشتن این جاذبه‌ها بخواهیم برای خود جاذبه‌های دیگری ایجاد کنیم‌.
مونسان در پاسخ اظهار نگرانی این خبرنگار برای میراث باستانی کشور با توجه به اینکه به گفته خودش بارها در مترو با سوداگران اشیای عتیقه مواجه شده نیز گفت: بنده هم هر روز ویدئوهایی دریافت می‌کنم که در آن از فروش و آدرس‌دهی گنج و اشیای تاریخی حکایت دارد اما کشفیات ما نشان می‌دهد که در اغلب این فیلم‌ها اشیای تقلبی است و خریداران بعد از معامله مالباخته می‌شوند‌.
او ادامه داد: یگان حفاظت میراث فرهنگی ما اشراف اطلاعاتی دقیقی در مورد کاوش‌ها دارد اما با این حال در موارد اندکی کاوش‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد که میزان قابل توجهی از اینها هم کشف و ضبط می‌شود‌.
نارضایتی گردشگران آلمانی
خبرنگار خبرگزاری DPA آلمان در این نشست گفت: گردشگران زن آلمانی به‌رغم تمجید از ایران از اجبار حجاب به‌خصوص در فصول گرم در این کشور ناراضی‌اند، آیا می‌شود این قانونی که به ادعای این خبرنگار در بین کشورهای اسلامی فقط در ایران رعایت می‌شود را عوض کرد؟
مونسان در پاسخ گفت: هر کشوری شئون و مقرراتی دارد که برای همگان محترم است‌.
ما حجاب اسلامی را به هیچ وجه نمی‌توانیم عوض کنیم چون نوعی از آداب و رفتار ما بوده و میراث ناملموس ما به شمار می‌رود‌.
مونسان گفت: اگرچه هر آدابی با وجود مزیت‌ها ممکن است معایبی هم داشته باشد همانطور که ایجاد گرما در فصول گرم از معایب این مساله باشد‌. با این حال توصیه من به گردشگران خارجی این است که در فصول گرم سال به مناطق سردسیر ایران نظیر اردبیل بروند که هوای آن بهاری است‌.
رشد 28 درصدی سفر ترک‌ها به ایران
مونسان به خبرنگار آناتولی در این باره که چرا در تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران در ترکیه ضعیف عمل کرده‌اید گفت: ما باید در امر تبلیغات بیشتر کار کنیم هرچند با توجه به کارهای انجام شده در سال 97 شاهد رشد 28 درصدی سفر گردشگران ترکیه‌ای به ایران هستیم‌.
او در پاسخ به سرنوشت 10 هتلی که قرار بود توسط سرمایه‌گذاران ترک در ایران ساخته شود و اینکه آیا اساسا بعد از تحریم‌های آمریکا امکان سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران وجود دارد نیز تصریح کرد: تفاهمنامه ساخت هتل‌ها در زمان ریاست خانم احمدی‌پور در این سازمان امضا شد و بر همین اساس قرار است برنامه‌ای برای بازدید سرمایه‌گذاران از 10 نقطه احداث هتل برگزار شود‌.
معاون رییس‌جمهور افزود: برخلاف دفعه قبل، تحریم‌های آمریکا یکجانبه بوده و تحریم‌های سازمان مللی نیست، بسیاری از کشورها از جمله ترکیه نیز آن را همراهی نمی‌کنند و ما هم از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کنیم‌.
رشد 38 درصدی گردشگر ورودی در 4 ماهه اول امسال
مونسان در پاسخ به پرسش خبرنگار «EFE» اسپانیا که لغو پروازهای مستقیم خطوط هواپیمایی اروپا در ایران چه تاثیری روی گردشگری این کشور خواهد داشت، گفت: تجربه تحریم‌های پیشین نشان داده که این مسائل تاثیر چندانی ندارد‌. هرچند ممکن است در بدو امر اختلالاتی در گردشگری ما ایجاد کند اما به مرور با پروازهای غیرمستقیم خارجی یا پروازهای ایرانی این مشکل رفع شده و مانع رشد ما نخواهد شد‌.
او اضافه کرد: در چهار ماهه اول سال‌جاری ما 38 درصد رشد گردشگر ورودی داشته‌ایم و در مجموع سال 96 بیش از پنج میلیون و 100 هزار نفر گردشگر وارد کشور شده‌اند که از رشد 4 درصدی نسبت به سال 95 برخوردار است‌. معاون رییس‌جمهور در جواب پرسش خبرنگار روسی درخصوص مشکل تامین ارز برای گردشگران خارجی در ایران اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و تصمیمات مربوط به بسته اول دولت با نرخ 4200 تومان اشکالات عمده‌ای برای گردشگران ایجاد کرده بود اما با پیگیری در کمیته اقتصادی دولت و ارائه بسته جدید ارزی این امکان فراهم شده که آنها ارز خود را در صرافی‌ها به نرخ آزاد تبدیل کنند و این یک مزیت بزرگ برای ماست که سفر به ایران ارزان شده و ممکن است گردشگران بیشتری به ایران بیایند‌.
گلایه خبرنگار افغان از معرفی انحصاری مشاهیر به نام ایران
خبرنگار صدای افغان با طرح این ادعا که ابن‌سینا زاده بلخ بوده و در ایران رشد یافته است به آنچه «معرفی انحصاری برخی از مشاهیر مشترک از جمله ابن سینا از سوی ایران» گلایه و در عین حال پیشنهاد همکاری بیشتر دو کشور در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی با توجه به اشتراکات فراوان را مطرح کرد که مونسان در پاسخ گفت: مردم ایران نوع‌دوست هستند و برای همسایگانی که قرابت‌های فرهنگی زیادی با آنان دارند، ارزش قائلند‌. او ادامه داد: گردشگران ورودی از کشور افغانستان در سال 97 به کشور ما 40 درصد افزایش داشت که نشان می‌دهد هیچ مانعی برای اسفر نفرادی یا گروهی این عزیزان به ایران وجود ندارد. ضمن اینکه ایران به دنبال ثبت پرونده‌های مشترکی مثل کمانچه ایران و آذربایجان در یونسکو است و در این باره برای تعامل با همسایگان استقبال می‌کند‌. مونسان در جواب این خبرنگار که مدعی شده بود نگاه ایرانی‌ها به افاغنه تنها تصور کارگران فقیر است درحالی که افغان‌های ثروتمند زیادی در ایران هستند یا در کشور خودشان که دوست دارند از نقاط تاریخی و طبیعی ایران بازدید کنند، گفت: کارگری برای رزق حلال افتخار است و ما هم خود را کارگر می‌دانیم‌. از نظر ما این افراد هم دارای احترام و ارزش زیادی هستند و تفاوتی با بقیه ندارند‌.
انتقاد خبرنگار چین از تبلیغات ضعیف ایران
خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس چین هم از همکاری ضعیف تبلیغاتی رسانه‌ای ایران در زمینه گردشگری با رسانه‌های خارجی از جمله این تلویزیون که مستندهایی را درباره جاذبه‌های گردشگری ایران تهیه کرده انتقاد کرد که مونسان در پاسخ گفت: روابط سیاسی و اقتصادی ما با چین به طور قابل توجهی بعد از انقلاب اسلامی از سطح بالایی برخوردار بوده است.
او اضافه کرد: ولی اذعان می‌کنیم که نتوانسته‌ایم تاکنون از این ظرفیت 121 میلیونی گردشگر خروجی چین و سطح عالی روابط برای گردشگری ایران بهره‌ای ببریم و سهمی داشته باشیم هرچند در تدارک بسته‌های ویژه‌ای هستیم و البته آمادگی داریم هرنوع همکاری با رسانه‌های داوطلب انجام دهیم‌. مونسان در بخش دیگری از سخنانش نیز با اشاره به افزایش قیمت پروازهای داخلی و خارجی تصریح کرد که پیگیر چرایی این مساله از سازمان هواپیمایی کشوری خواهد شد‌. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در این نشست گفت: انتخاب این سازمان به عنوان اولین سازمان مورد نظر برای امضای تفاهمنامه ایجاد اشتغال در بین طرح‌های 12 گانه، نشان از ماموریت سخت ما دارد‌. مونسان اضافه کرد: این سازمان در سه بخش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه اثر دارد و معرفی داشته‌های فرهنگی و ایجاد نشاط اجتماعی از رسالت‌های بخش گردشگری است‌. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در بخش رسالت اجتماعی نیز تولید عادلانه ثروت و اشتغالزایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر از اهداف ماست و می‌توان با اشتغالزایی از طریق صنایع دستی و 600 واحد کنونی بوم‌گردی که به دو هزار واحد می‌رسد به مهاجرت معکوس دست پیدا کرد‌.
«در بخش اقتصادی نیز جاذبه‌های گردشگری ایران جایگاه سوم جهان را دارد و در آینده نه‌چندان دور این جایگاه ارتقا پیدا می‌کند.» مونسان ارزآوری مستقیم و غیرمستقیم گردشگری، ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری اندک و سرعت 5/2 برابری اشتغالزایی نسبت به بخش‌های صنعتی را از مزایای این صنعت دانست و یادآوری کرد: بیشتر مشاغل مورد نظر ما کسب و کارهای کوچک است که ورشکستگی و خطر سرمایه‌گذاری ندارد‌. معاون رییس‌جمهور یادآور شد: قبل از دولت تدبیر و امید 125 هتل چهار و پنج ستاره در کشور داشتیم که اکنون به 158 هتل افزایش پیدا کرده و تا پایان کار دولت این رقم به 280 هتل افزایش پیدا خواهد کرد‌.
او گفت: هزار و 884 پروژه با عدد 43 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در حال اجراست و همکاری این سازمان با وزارت امور خارجه و نیروهای نظامی و انتظامی در بهترین شرایط خود است‌.