آمریکا مناسبات اقتصادی را دیکته نکند

وزیر اقتصاد آلمان در مورد پیامدهای بروز جنگی تجاری در جهان هشدار داد‌. او در عین حال تاکید کرد که آلمان باید استقلال خود را در تعیین مناسبات تجاری حفظ کند و نباید بگذارد آمریکا این مناسبات را دیکته کند‌.
پیتر آلتمایر با توجه به تعرفه‌های گمرکی آمریکا علیه چین و ترکیه در مورد پیامدهای ناگوار جنگ تجاری برای اقتصاد جهان هشدار داد‌. او در مصاحبه با نشریه‌ آلمانی بیلد ام زونتاگ گفت: این جنگ تجاری باعث کندی و در نهایت نابودی رشد اقتصادی در جهان می‌شود و تردیدها و نگرانی‌های تازه‌ای به بار می‌آورد‌.
وزیر اقتصاد آلمان تصریح کرد: گذشته نشان می‌دهد که بیش از همه، این مصرف‌کنندگان هستند که از جنگی تجاری رنج می‌برند چراکه کالاها گران‌تر می‌شوند‌. توافق میان اتحادیه اروپا و آمریکا فقط گام اول است و در نهایت ما به تجارتی جهانی نیاز داریم که تعرفه‌های گمرکی پایین و بازارهای آزاد از ویژگی‌های آن است‌.
آلتمایر باوجود توافق به‌دست‌ آمده میان کمیسیون اتحادیه اروپا و دولت آمریکا، نگرانی خود را از تعرفه‌های گمرکی جدید ابراز کرد و گفت: ما در چند قدمی پرتگاه توانستیم نجات یابیم و جلوی سقوط خود را بگیریم‌.


او افزود: جنگ تجاری در جهان هیچ برنده‌ای نخواهد داشت بلکه تمامی شرکت‌کنندگان در آن بازنده خواهند بود‌. سیاست اجازه ندارد فرصت‌های شغلی در صنایع فولاد و آلومینیوم و خودروسازی را به خطر بیندازد‌. توافق میان ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا و دونالد ترامپ حفظ صد‌ها هزار فرصت شغلی در آلمان و اروپا را به دنبال داشته است‌.
تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ترکیه
وزیر اقتصاد آلمان در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه بیلد ام زونتاگ به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ترکیه نیز پرداخت‌. او در ارتباط با ایران گفت: نمی‌گذاریم واشنگتن کم و کیف روابط اقتصادی‌مان با دیگر کشورها را دیکته کند و به همین خاطر نیز به برجام پایبند هستیم تا ایران دست به تولید سلاح‌های هسته‌ای نزند‌.
آلتمایر در مورد فعالیت‌های اقتصادی آلمان در ایران تصریح کرد: هر شرکت آلمانی حق دارد مطابق خواست خود در ایران سرمایه‌گذاری کند‌. اما بسیاری از شرکت‌ها به وام بانک‌ها وابسته هستند؛ بانک‌هایی که هزینه‌های خود را از طریق همکاری با آمریکا تامین می‌کنند‌. این امر مشکل‌ساز است‌. او افزود: ما در آلمان و اروپا در پی راه‌هایی هستیم تا بتوانیم کانال‌های تبادلات مالی را باز نگه داریم‌. ما همچنان با بیمه پوشش صادراتی هرمس از فعالیت‌های شرکت‌های آلمانی در خارج از کشور پشتیبانی می‌کنیم‌.
وزیر اقتصاد آلمان به مناسبات کشورش با ترکیه نیز پرداخت و از سفر آینده خود به ترکیه که قرار است در ماه اکتبر انجام شود، دفاع کرد‌. او در این ارتباط خاطرنشان کرد: من نماینده بیش از هفت هزار شرکت آلمانی هستم که در ترکیه فعالیت دارند‌. می‌خواهیم ترکیه کشوری باثبات و دموکراتیک باشد و مناسبات اقتصادی خوب در راه تحقق این امر موثر است‌. به گفته‌ آلتمایر هدف سفر او به ترکیه این است که در روابط اقتصادی آلمان با کشوری که ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و عضو ناتو است، بهبود و پیشرفت حاصل شود‌. وزیر اقتصاد آلمان ضمن اشاره به اهمیت ترکیه برای امنیت اروپا گفت: انتخابات در ترکیه پایان یافته و ما اکنون این فرصت را داریم که به شکلی موضوع‌محور به مسائل بپردازیم‌. ترکیه می‌داند که ما در ارتباط با حفظ و دفاع از حقوق شهروندان خود در این کشور حاضر به سازش نیستیم‌.
از طرفی یک روزنامه مکزیکی گزارش داد تلاش رییس‌جمهور آمریکا برای استفاده از اهرم زور و فشار در مورد دیگر کشورها، می‌تواند منجر به آغاز بحران اقتصادی در جهان شود‌. روزنامه لاخورنادا طی مقاله‌ای از تصمیمات یکجانبه واشنگتن برای دوبرابر کردن تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه انتقاد کرد‌.
در این مقاله تاکید شد که این مساله سقوط ارزش لیر ترکیه را تسریع بخشیده، باعث فرار سرمایه از ترکیه شده و منجر به این شده که بازارهای بورس جهان به واحدهای پولی اقتصادهای نوظهور و همچنین بانک‌های اروپایی که بزرگ‌‌ترین سهم را در بازار مالی ترکیه دارند، کشیده شوند‌. این مقاله می‌افزاید تصمیم‌های یکجانبه دولت آمریکا در بازارهای مالی تنش‌هایی را ایجاد کرده است‌. روزنامه لاخورنادا مکزیک در ادامه این مقاله به برخی از اقدامات دولت ترامپ که منجر به ایجاد تنش‌هایی در سیاست بین‌الملل شده اشاره و عنوان کرد: از جمله این اقدامات تعرفه‌های اعمالی آمریکا علیه کالاهای وارداتی چین، خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران و اقدامات غیرقانونی علیه تهران و سیاست‌‌های غیرسازنده علیه مکزیک هستند‌.
این روزنامه در پایان می‌نویسد اینها نشانه‌هایی از بی‌تفاوتی کامل ترامپ نسبت به عواقب سیاست‌هایش در برابر اقتصاد جهانی در مسیر اهداف شخصی و فرار از چالش‌های داخلی آمریکاست‌. سیاست‌های یکجانبه آمریکا در امور بین‌الملل موجی از انتقادهای جهانی از جمله انتقادهای هم‌پیمانان واشنگتن را به همراه داشته است‌. پیش از این ترامپ با مطرح کردن مساله اعمال تعرفه‌های جدید برای کالاهای وارداتی به این کشور، تنش‌هایی را در بازارهای جهانی ایجاد کرده و موجب ایجاد جنگ تجاری میان واشنگتن- پکن شده بود‌. خروج یکجانبه آمریکا از برجام نیز انتقادهای جهانی را به دنبال داشته است‌. در چند روز اخیر نیز اختلاف میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا، موجب بروز تنش جدی در روابط دو کشور شده است‌. مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی‌مابین در واشنگتن مذاکره کردند اما شواهد نشان می‌دهد که این مذاکرات بی‌نتیجه بوده است‌.