نباید به انتقادهای مردم علیه قوه قضاییه سخت‌گیری کرد

«جهان‌صنعت»- این روزها قوه قضاییه بیش از همیشه زیر ضرب حمله و انتقاد قرار گرفته است‌. منتقدان از عدم برخورد جدی با مفاسد اقتصادی و دلال‌ها سخن می‌گویند و تندترین اتهام‌ها را متوجه این قوه می‌کنند‌. البته این اعتراض‌ها به سطح شهر و در میان مردم هم رسیده. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که قوه قضاییه باید مظهر عدالت و پناهگاه مردم باشد و مردم اطمینان داشته باشند که هر جا با تخلفی از قانون مواجه می‌شوند می‌توانند به دستگاه قضا مراجعه کنند و حق خود را به آسودگی بگیرند‌. اما آیا واقعا در شرایط موجود این اطمینان‌خاطر در میان مردم وجود دارد؟ اخیرا سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان در توئیتر خود نوشته که قوه قضاییه و روحانیون نمره قابل قبولی نمی‌گیرند‌. در همین حال در تجمعات هم علیه جمهوری اسلامی و مقامات قضایی شعارهای تند داده می‌شود و این نشان می‌دهد که نارضایتی عمومی از این قوه وجود دارد‌.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه احساس شما در قبال این انتقادات و شعارهای رادیکال چیست گفت: در خصوص نظر آقای لواسانی باید بگویم هر کس نظر خودش را دارد و نمی‌توان گفت چرا این حرف زده شده چراکه براساس ارزیابی و تحلیل خودش گفته که قوه قضاییه نمره خوبی نمی‌گیرد‌. ممکن است فرمایش ایشان درست یا نادرست باشد‌.
اما درباره شعار علیه قوه قضاییه در تجمعات باید بگویم که امر قضا امر سختی است و در این دستگاه یک عده قاضی هستند و یک عده محکوم می‌شوند. هر کسی که به دادگاه مراجعه می‌کند، اگر حکم به نفع او صادر نشود، راضی نمی‌شود‌. در مواردی هم کسی که حکم به نفع او صادر می‌شود، راضی نیست و این امر واقعی است‌. این روزها در مجامع و غیره علیه دولت، قوه قضاییه و مسوولان شعار می‌دهند‌. مواظب باشیم صحبت‌هایی که می‌کنیم به نظام ضربه نزند و ستون پنجم آمریکا و تروریست‌ها نباشیم‌. البته تمام افرادی که از قوه قضاییه انتقاد می‌کنند، مخالف نظام نیستند‌. وی ادامه داد: بله مردم اعتراض دارند وحق هم دارند حتی از قوه قضاییه عصبانی می‌شوند و فحشی هم می‌دهند اما باید مرز اعتراض و انتقادهای مردمی را با دشمن جدا کنیم‌. اگر این انتقاد از طرف دشمن و منافق نیست و مردم خودمان هستند باید آن را تحمل کنیم و در این رابطه سخت‌گیری نکنیم.
بازداشت 67 نفر از اختلالگران اقتصادی


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه تا امروز ۶۷ نفر در پرونده‌های اقتصادی اخیر بازداشت و تعدادی نیز با قرار وثیقه آزاد شدند، افزود: برای بیش از ۱۰۰ نفر حکم ممنوع‌الخروجی صادر شد و برای ۲۵ نفر نیز کیفرخواست صادر شده است.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: نخبگان و علما و مردم هم انتظار دارند به این پرونده‌ها بدون بوروکراسی اداری رسیدگی شود‌. ما هم برای این درخواست مردم نیازمند اجازه بودیم که یا باید از مجلس اجازه می‌گرفتم که زمان‌بر بود، به همین دلیل از رهبر انقلاب اجازه خواستیم که ایشان هم اجازه دادند و قرار شد تا ۶ شعبه دادگاه ویژه که در هر شعبه ۳ قاضی حداقل با ۲۰ سال سابقه قضاوت، به این پرونده‌ها رسیدگی کنند که در مجموع ۱۸ قاضی می‌شود و اگر لازم باشد شعبه‌های دیگر هم تشکیل می‌شود.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در رابطه با اتهاماتی که در مجلس در جلسه استیضاح وزیر کار مطرح شد و آیا دادستانی کل کشور به این موضوع ورود پیدا می‌کند؟ گفت: بر اساس ماده ۵۹۸ و ۵۹۹ قانون اگر مدیران از یک نوع فساد، اتهام و اختلاس اطلاع داشته باشند، باید آن را اطلاع دهند و در غیر این صورت به شش ماه حبس و عزل از کار محکوم می‌شوند‌. وی گفت: این مدیران باید اتهامات را اطلاع دهند و اگر اطلاع ندهند خودشان به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مدعی‌العموم به سراغ آنها می‌رود، حتی اگر شکایتی وجود نداشته باشد‌. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: از طرف دیگر مسوولان بدون مدرک صحبت نکنند‌. به دادستان هم تاکید شده است تا این صحبت‌ها را پیگیری کند که آیا این افراد دلیل و مدرکی برای ادعا‌های خود دارند که اگر مدرکی دارند، چرا تا امروز اطلاع نداده‌اند.
محسنی‌اژه‌ای گفت: در مجلس هم هیاتی وجود دارد که مواردی که مطرح می‌شود و در راستای وظایف نمایندگان مجلس نیست را می‌تواند با شاکی خصوصی به قوه قضاییه اطلاع دهد‌. حال باید هیات مسوول موارد مطروحه را بررسی کند تا ببیند موارد با وظایف نمایندگان تطبیق دارد یا نه.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پسر نوبخت با تعدادی سلاح بازداشت شده است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: در این رابطه دیر یا زود مطلع می‌شوید‌. سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با دستگیری ولی‌الله سیف رییس سابق بانک مرکزی گفت: در مواردی افراد به عنوان مطلع به دادگاه می‌آیند و تاکنون چیزی درباره بازداشت سیف اعلام نشده است.
در خصوص پرونده احمدی‌نژاد باید صبر کرد
محسنی‌اژه‌ای در رابطه با تشکیل پروند برای احمدی‌نژاد گفت: برای احمدی‌نژاد پرونده تشکیل شده و در دست بررسی است و مانند گذشته می‌گویم که باید صبر کرد و زمان آن هم معلوم نیست‌. وی افزود: احمدی‌نژاد به فردی گفته است که باید کناره‌گیری کند که این فرد کناره‌گیری نمی‌کند.
وی در رابطه با زمان برگزاری دادگاه مشایی گفت: هنوز زمان دادگاه مشایی مشخص نشده و پرونده اشکالاتی داشت که دادسرا به آنها پاسخ داد، اما هنوز تعیین وقت نشده است.
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با گم شدن ۹ میلیارد دلار ارز دولتی تصریح کرد: عزت‌الله یوسفیان‌ملا که یک نماینده فعال در مجلس شورای اسلامی است، صحبتی کرد و دادستانی هم از ایشان دعوت کرد و درباره صحبت‌هایش از او توضیح خواست که او گفت: من این گونه نگفتم و این حرف را مطرح نکردم‌. وی افزود: یقینا این خبر درست نیست‌. دولتمردان امروز هم در رابطه با دولت قبل صحبت مشابهی داشتند و می‌گفتند 18 میلیارد دلار گم شده که آن هم صحت نداشت.محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: به دادستانی تاکید شده است تا تمام صحبت‌هایی که از سوی مسوولان زده می‌شود را پیگیری کند و این‌گونه نباشد که کسی حرفی بزند و کسی آن را پیگیری نکند‌. وی گفت: قوه قضاییه در حال پیگیری است و تمام ثبت سفارش‌ها را بررسی می‌کند، اما چیزی که مشخص است در ثبت سفارش‌ها تخلفاتی وجود دارد، اما باید مشخص شود که چه کسی و به چه میزان تخلف انجام داده است.
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم ببینیم که چه کسی تخلف کرده، آیا بانک مرکزی متخلف است یا وزارت صنعت، تصریح کرد: همه قائل هستند که تخلفی انجام شده، اما مبلغ خیلی کمتر است و 9 میلیارد دلار هم گم نشده است‌. ارز تخصیص داده شد و در مواردی هنوز کالا وارد و یا ترخیص نشده است که باید زمان بدهیم.وی درباره احتکارکنندگان کالا گفت: بخشی از کنترل بازار برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و رییس قوه قضاییه نیز به دادستان‌ها دستور داده است که به سازمان تعزیرات کمک کنند و یک اقدام دیگر این است که مسوول سازمان تعزیرات حکومتی درخواست‌هایی از قوه قضاییه در زمینه کمبود قاضی و نیرو داشت که با سه درخواست آنها موافقت شد و امیدواریم با کمک سازمان تعزیرات که وابسته به دولت است، بازار کنترل شود.
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: تنها مجازات، جرم را به صفر نمی‌رساند، ابتدا باید بستر‌های وقوع جرم جمع شود‌. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در حال حاضر اگر بسیاری از مواردی را که در بازار به ویژه ارز و خودرو با آنها مواجه هستیم رها کنیم، جرم رخ می‌دهد، بنابراین باید بستر وقوع جرم را ببندیم‌. وی با اشاره به اینکه یکی از کار‌های قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: امسال تعداد بسیاری از نامه‌های نوشته شده توسط سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور به رییس‌جمهور و معاون اول جنبه هشدار برای وقوع جرم داشته است‌. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم صرفا به معنی مجازات نیست، بلکه قوه قضاییه به سازمان‌ها هشدار می‌دهد‌. محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: اگر در موضوع ثبت سفارش خودرو‌ها کمی هوشیار بودیم، قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد.
وی افزود: از تیرماه سال گذشته از وزیر صنعت گزارش‌هایی می‌شود، اما در 25 بهمن متوجه می‌شوند که جرم رخ داده است که باز هم قوه قضاییه را مطلع نکردند و به وزارت اطلاعات، اطلاع دادند که اگر این کار را می‌کردند زودتر جلوی آن را می‌گرفتیم.
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با ثبت الکترونیکی ابلاغ‌ها و دادخواست‌ها در قوه قضاییه گفت: در حال حاضر قوه قضاییه در زمینه الکترونیکی کردن کار‌ها از بسیاری از دستگاه‌ها جلوتر است، اما مواردی وجود دارد که یکی از آنها کمبود بودجه است که سرعت کار را گرفته است، دوما هنوز تمام نیرو‌ها آموزش ندیدند و سوما مردم هم هنوز آمادگی و آموزش‌ها و امکانات لازم را برای استفاده از خدمات الکترونیکی ندارند.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در چند هفته اخیر در شهر‌های مختلف اعتراضاتی شده و یک نفر هم در کرج کشته شده و چند نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند؟ گفت: اعتراضاتی می‌شود که عمدتا از طرف مردم نیست‌. ممکن است مردم اعتراضی داشته باشند، اما به اموال خود و پلیس آسیب نمی‌زنند و خوشبختانه مردم هوشیار هستند و ضد انقلاب‌ کار‌های زیادی انجام داده است.
وی افزود: در زمان اعتراضات، افرادی در صحنه بازداشت می‌شوند، اما برای بسیاری از این افراد پرونده تشکیل نمی‌شود و طی چند ساعت آزاد می‌شوند‌. بنابراین بسیاری از افراد آزاد شدند و تعداد بازداشتی‌ها بسیار کم است و این افراد هم یا لیدر‌ها هستند و یا در صحنه اعتراضات جرمی انجام دادند و جایی را آتش زدند.
سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: دشمنان تحرکاتی انجام می‌دهند که باید بدانند دستگا‌ه‌های امنیتی با آنها به شدت برخورد می‌کند و دیگر صبر نمی‌کند و ممکن است آنها را بازداشت کند و آزاد هم نشوند.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا مسائل مطرح شده در نامه رییس قوه قضاییه به رهبر انقلاب در قانون وجود نداشته است و یا اینکه قوانین کافی نیست؟ گفت: بله در آیین دادرسی محدودیت‌هایی وجود دارد که اگر می‌خواستیم به مجلس لایحه بدهیم زمان‌بَر بود‌. ما می‌خواهیم زمان را کوتاه کنیم.
وی درباره اینکه خبر احضار رییس قبلی حراست بانک مرکزی صحت دارد یا خیر، افزود: خبر احضار رییس قبلی حراست بانک مرکزی صحت دارد، اما نمی‌دانم که احضار وی منجر به بازداشت شده است یا نه.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که محمود صادقی نماینده مجلس صحبت‌هایی کرده آیا به آنها رسیدگی می‌شود؟ گفت: بله این نماینده صحبت‌هایی کرده است که هم وزیر اقتصاد فعلی و هم طیب‌نیا وزیر اقتصاد سابق به آن جواب داده‌اند‌. این فرد شاکی خصوصی هم دارد و هیات بررسی مجلس هم گفته که این صحبت‌ها با وظایف نمایندگی تطابق ندارد و دادستانی باید به آن ورود پیدا کند.