جذب سرباز در شرکت‌های دانش‌بنیان

گروه اجتماعی: رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه 3 روش همکاری با معاونت علمی برای دوره سربازی تحصیلکرده‌ها داریم، گفت: دوره‌ها با تأیید رهبر انقلاب به صورت آزمایشی در حال اجراست.
به گزارش «وطن‌امروز»، سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح دیروز در نشستی مبنی بر تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌‌های دانش‌بنیان گفت: 2 روش حرفه‌ای و مردمی برای تأمین نیروهای مسلح برای برقراری امنیت کشور وجود دارد که کشورهای گوناگون با توجه به شرایط‌شان و تمهیدات، منابع مالی و وضعیت سوق‌الجیشی یکی از این دو مدل را انتخاب می‌کنند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظام وظیفه، مدل نظام تأمین مردمی را انتخاب کرده است. سردار کمالی با بیان اینکه مجموعه نیروهای مسلح ۵۰ درصد نیروی انسانی خود را از سربازان وظیفه تأمین می‌کند، گفت: این می‌تواند به اقتصاد کشور و منابع دفاعی کمک کند. رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی، نیروهای مسلح می‌توانند در زمان صلح در راستای تولید، آموزش، بهداشت، تحقیقات و محرومیت‌زدایی به کمک دولت بشتابند. وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از کارکنان نظام وظیفه وارد نیروهای مسلح می‌شوند، گفت: بیشتر این افراد تحصیلکرده هستند که با توجه به پیشرفت فناوری اقدامات موثری در راستای به‌کارگیری آنها انجام خواهیم داد.
جذب سرباز نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان
سردار کمالی خاطرنشان کرد: واگذاری سرباز به دستگاه‌های غیرنظامی و ورود استعدادهای برتر و نخبگان به این دستگاه‌ها، گذراندن خدمت سربازی با ارائه یک پروژه تحقیقاتی و فعالیت در شرکت‌‌های دانش‌بنیان به جای سربازی از مواردی است که نظام وظیفه از افراد تحصیلکرده استفاده کرده است. رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح افزود: از این رو تصمیم گرفتیم با معاونت علمی طی 3 روش برای نظام وظیفه نخبگان و افراد تحصیلکرده همکاری کنیم؛ نخستین روش سرباز محقق و نخبه‌ای است که بتواند علاوه بر بخش دولتی به بخش خصوصی نیز وارد شود. برای این منظور ۱۰۰ نفر به صورت آزمایشی با تأیید رهبر انقلاب انتخاب شده‌اند؛ در این زمینه بنیاد ملی نخبگان ضرورت اجرایی در نظر گرفته است. وی ادامه داد: در دومین روش مشمولان تحصیلکرده (که مدرک لازم را دارند ولی تخصصی ندارند) می‌توانند در شرکت‌‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند. برای این منظور امسال 2 هزار نفر به صورت آزمایشی در شرکت‌‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند. سردار کمالی درباره سومین روش همکاری ستاد نیروهای مسلح با معاونت علمی درباره نظام وظیفه گفت: تعدادی از افراد تحصیلکرده به شرکت‌ها برای ارائه خدمت خواهند رفت. برای این منظور ۵۰۰ نفر به صورت آزمایشی با اجازه فرمانده معظم کل قوا به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند تا در رأس مهارت‌آموزی و اشتغال فعالیت کنند.


پروژه به جای خدمت سربازی
در ادامه این نشست، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیروهای انسانی را پایه اصلی بحث اقتصاد دانش‌بنیان دانست و اظهار داشت: سالانه هزار نفر از نخبگان و کارآفرینان از سیستم جایگزین پروژه به جای خدمت سربازی استفاده می‌کنند و سال گذشته نیز با پیگیری‌های سردار باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و تایید رهبر انقلاب درباره ارائه امکانات جدید در حوزه سربازی به توافقاتی رسیدیم که این یک نوآوری جدید در راستای استفاده بهینه از نیروهای انسانی محسوب می‌شود. سورنا ستاری با بیان اینکه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با 6 حوزه اصلی سروکار دارند، گفت: حوزه‌های مالیاتی، گمرکی، مجوزها، شهرداری، تأمین اجتماعی و نظام وظیفه از جمله این حوزه‌ها هستند که در حوزه آخر، ایجاد مسیر برای امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح‌های تحقیقاتی جایگزین خدمت سربازی را پیگیری کرده‌ایم. معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به تفاهمنامه امضا شده با ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر اساس این توافقنامه نیروهای تحصیلکرده می‌توانند خدمت سربازی خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان سپری کنند، مشروط بر آنکه در زمان استفاده در داخل کشور باشند.
همچنین در پایان این نشست محمد صاحب‌کارخراسانی، رئیس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به فرآیند جذب سربازان وظیفه در شرکت‌‌های دانش‌بنیان، گفت: تسهیلات ارائه شده روی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان (www.sina.bmn.ir) قرار دارد و در 2 مسیر متفاوت ارائه می‌شود به طوری که یک مسیر از قبل فعال بوده و برای پروژه‌های تحقیقاتی است که افراد به جای سربازی، پروژه‌های تحقیقاتی خود را در شرکت‌های دولتی و نظامی انجام می‌دهند و مسیر دوم این است که افراد به صورت امریه در شرکت خودشان کار می‌کنند. به گفته وی، مدت زمان استفاده از این طرح 6 تا 12 ماه است و این طرح بزودی اجرایی می‌شود.