بازارمسكن با تسهيلات راه مي‌افتد

آرمان: جهش‌های اخیر قیمتی در بازار مسکن به دنبال التهابات ارزی، تبعات منفی ازجمله کاهش سطح قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن و کاهش سهم تسهیلات بانکی را به‌ دنبال داشته است. در همین راستا، مدیرعامل بانک مسکن از اتخاذ پنج سیاست جدید برای ساماندهی بازار مسکن خبر داده است تا آثار تورمی موجود در بازار تا حدی تعدیل شود. ظاهرا افزایش عرضه مسکن متناسب با الگوی تقاضای مصرفی و افزایش نرخ تسهیلات از مهم‌ترین اولویت‌های این بانک برای ساماندهی اوضاع است. همچنین مقابله با کاهش سطح پوشش‌دهی تسهیلات خرید مسکن به دنبال جهش قیمت‌ها در بازار ملک و کمک به افزایش عرضه مسکن مناسب با الگوی تقاضای مصرفی در جامعه از جمله سیاست‌های اعتباری جدید این بانک اعلام شده است.
براساس اعلام بانک مرکزی، در خرداد امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 9/14 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 1/22 درصد و 1/3 درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، در خرداد امسال میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 1/65 میلیون ریال بود که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 9/8 و 8/45 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه پنج تهران معادل 6/63درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 20 معادل 6/16 درصد تعلق دارد. در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل 8/141 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 29 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال پیش به ترتیب 5/43 و 4/26 درصد افزایش نشان می‌دهد. در سه ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 39 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 2/5 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 1/60 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 8/36 درصد افزایش نشان می‌دهد. البته اخیرا فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان ایران اعلام کرد که افزایش قیمت مسکن در‌ ماه‌های اخیر به معنای رونق بازار مسکن نیست.
جهش‌های قیمتی در بازار مسکن
به دنبال جهش‌های قمیتی در بازار مسکن که به گفته نایب رئیس اول اتحادیه املاک به دلیل وجود عواملی چون بازارهای موازی چون ارز، طلا و سایر بازارها، رشد نامتعارف و غیرمنطقی قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ، نبود توازن بین عرضه و تقاضا، کاهش ۴۰ درصدی تولید مسکن در شش سال گذشته، کاهش قدرت خرید مردم و عدم تناسب رشد درآمد عمومی مردم با رشد مسکن اتفاق افتاد، وزارت راه‌وشهرسازی طی هفته‌های اخیر راهکارهای متفاوتی برای کنترل بازار ارائه کرده است. تعدیل بازار مسکن با افزایش عرضه واحدها برای فروش و اجاره، کنترل سوداگری در بازار مسکن با استفاده از قوانین مالیاتی، حمایت فوری از مستاجران در برابر تحولات بازار مسکن و لایحه دوفوریتی پیش‌نویس قانون پیش‌فروش ساختمان از جمله راهکارهای ارائه شده وزارت راه‌شهرسازی است.


بررسی سیاست‌های جدید بانک مسکن
حال به منظور ساماندهی بازار مسکن، مدیرعامل بانک مسکن از پنج سیاست اعتباری جدید خبر داده است. به گزارش روابط‌عمومی بانک مسکن، مدیرعامل بانک مسکن گفت: افزایش عرضه مسکن متناسب با الگوی تقاضای مصرفی و افزایش نرخ تسهیلات از مهمترین اولویت‌های این بانک است. ابوالقاسم رحیمی‌انارکی اظهار کرد: مقابله با کاهش سطح پوشش‌دهی تسهیلات خرید مسکن به دنبال جهش قیمت‌ها در بازار ملک و همچنین کمک به افزایش عرضه مسکن مناسب با الگوی تقاضای مصرفی در جامعه از جمله سیاست‌های اعتباری جدید این بانک است. او توضیح داد: سیاست‌های اعتباری بانک مسکن برای امسال به شکلی تدوین شده که پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تنها مشمول ساخت واحدهای مسکونی با متراژ متوسط به پایین شود و به این ترتیب متوسط متراژ در تهران 75 مترمربع و در سایر شهرها 100 مترمربع است. مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: همچنین قرار است متناسب با افزایش قیمت مسکن، بخشی از شکاف ایجاد شده بین قدرت خرید متقاضیان و قیمت مسکن را در قالب «افزایش سهم تسهیلات» جبران کنیم. او افزود: یکی از این پیشنهادات، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق ‌تقدم تا سقف فعلی تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است، یعنی تسهیلات خرید مسکن با استفاده از این اوراق از سقف 60 میلیون تومان کنونی به 80 میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی افزایش یابد. رحیمی ‌انارکی خاطرنشان کرد: در قالب سیاست چهارم، در حال فعال‌سازی مجموعه شرکتی و سازمانی خود در حوزه ساخت و تولید واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت، کوچک‌متراژ و میان‌متراژ و متناسب با الگوی تقاضای بازار مسکن برای گروه‌های هدف هستیم؛ شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در این زمینه در حال آغاز یکسری اقدامات است و پس از انجام جمع‌بندی نهایی، جزئیات آن اعلام می‌شود. او درباره پنجمین سیاست این بانک در حوزه مسکن اظهار کرد: رایزنی‌هایی به منظور ایجاد ارتباط با انبوه‌سازان کشور برای کمک به افزایش ساخت واحدهای مناسب با الگوی تقاضای مصرفی در بازار مسکن انجام شده است. رحیمی‌انارکی گفت: پس از برگزاری یک نشست با انبوه‌سازان سراسر کشور، اکنون چند استان برای برگزاری جلسات استانی و تصمیم‌گیری درباره بهترین الگوهای تولید مسکن مصرفی و مورد تقاضای آحاد جامعه به‌ویژه خانه اولی‌ها و سایر متقاضیان بازار مسکن اعلام آمادگی کرده است.