چراغ سبز به حل بحران

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد و سخنگوی این شورا اعلام کرد: ‌لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب جلسه مورخ سی و یکم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 10/5/97 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. ساعتی از اظهارات عباسعلی کدخدایی نگذشته بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه‌های‌ «امور اقتصادی و دارایی» و «دادگستری» ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را جهت اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد.
دستگاه شایسته‌سنجی
عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه برخی مدعی هستند بر اساس طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان آقای افشانی باید برکنار شود، نظر شورای نگهبان در این‌باره چیست؟ بیان کرد: ما در مورد موارد مصداقی اعمال نظر نمی‌کنیم. در مورد تعیین مصادیق رجل سیاسی که بر عهده ما بود به صورت مفصل انجام شد. در مورد جزئیات مجلس باید تلاش کند و تا جایی که ما می‌دانیم کمیسیون شوراها در حال انجام این امر است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سهم شورای نگهبان در ارتقای کیفیت مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری چه میزان است و شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌های کارآمدتر چه اقداماتی انجام می‌دهد، تصریح کرد: شورای نگهبان دستگاه شایسته سنجی ندارد و برای تعیین میزان و ترازویی که شایستگی افراد را نشان دهد نه چنین دستگاهی را و نه چنین اختیاراتی را دارد. آنچه شورای نگهبان انجام می‌دهد در چارچوب قانون است که برای انتخابات ریاست جمهوری شرایط و امکانات حداقلی را در نظر گرفته که قابلیت ارزیابی دارد و کیفی است و نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است. وی افزود: متاسفانه شورای نگهبان در این حوزه اختیاراتی ندارد ما فقط می‌توانیم در تایید حداقلی و حداکثری وارد شویم. عدم احراز به معنای عدم شناخت و عدم ادراک است. به همین دلیل در بسیاری از عدم احرازها وقتی علائم محرزه یافت می‌شود، نظر شورای نگهبان برای صلاحیت یا عدم صلاحیت اعلام می‌شود. ما در حوزه انتخابات حوزه حداقلی داریم. رقابت‌های فزاینده سیاسی نیازمند ابزار خاصی است و در این حوزه نیازمند تشکل‌های سیاسی ثبت شده در جامعه هستیم. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در حوزه تایید صلاحیت‌ها، تایید افراد چک سفید امضای شورای نگهبان نیست، گفت: در هر مرحله و دوره صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد این تنها ابزاری است که ما داریم. مکانیزم‌های دیگری هم باید وجود داشته باشد. ما قانون نظارت بر نمایندگان که یک قانون حداقلی است را نیز داریم. در این زمینه قانون تنقیح قوانین به تصویب رسیده است.
تذکر شورای نگهبان


وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه شورای نگهبان در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم و مبارزه با فساد چه راهکارهایی دارد، بیان کرد: ما هم با اقشار جامعه هم‌درد هستیم و ان‌شاءا... مسئولان تلاش کنند مشکلات رفع شوند. بیانیه‌ای از سوی مجلس خبرگان در این زمینه ارائه شد. ما در شورای نگهبان به دنبال پاسخگویی به قوانینی هستیم که در این زمینه از سوی مجلس ارسال می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخاب مجدد آیت‌ا... جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند به سن ایشان، خاطرنشان کرد: در شورای نگهبان هیات رئیسه شامل دبیر، قائم مقام، سخنگو و معاون اجرایی می‌شود. سه نفر توسط رأی شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و معاون اجرایی توسط دبیر انتخاب می‌شود. در مورد نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد. کدخدایی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه برخی نمایندگان تهمت‌ها و افتراهایی را وارد می‌کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مساله اخلاقیات ورود کند، تصریح کرد: ایران کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه‌های دینی، ما را مکلف می‌کند که در چارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم. مردم انتظار دارند چنین رفتاری در بخش‌های مختلف مجلس، دولت و قوه قضائیه وجود داشته باشد. وی برای بیان دقت شورای نگهبان به مسائل اخلاقی به تشریح اتهام یکی از نمایندگان به وزیری پرداخت و گفت: چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه‌ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد. همکاران ما این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می‌تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.