سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در این شورا خبر داد.
دکتر عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران گفت: این لایحه در جلسه شورای نگهبان بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی درباره طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان هم اظهارداشت: این طرح در شورای نگهبان یک بار مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: لازم است جمع بندی نهایی در این زمینه داشته باشیم و شورای نگهبان هنوز نظر نهایی خود را در این باره اعلام نکرده است. شورا نظر نهایی خود را تا پایان وقت اداری تصمیم‌گیری درباره این طرح اعلام می‌کند.


کدخدایی در مورد آخرین وضعیت قانون انتخابات نیز گفت: آنچه در مورد قانون انتخابات و تعریف رجل سیاسی ازسوی شورای نگهبان صورت گرفت، براساس سیاست‌های کلی بود، هم‌اکنون مجلس در جزئیات باید وارد شود.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون کمیسیون شوراهای مجلس درحال بررسی این موضوع است.
کدخدایی در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان تهمت‌ها و افتراهایی را وارد می‌کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مسئله اخلاقیات ورود کند؟ اظهارداشت: ایران، کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه‌های دینی، ما را مکلف می‌کند که در چهارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم.
کدخدایی تاکید کرد: مردم انتظار دارند چنین رفتاری در بخش‌های مختلف مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود داشته باشد.
وی برای نشان دادن دقت شورای نگهبان نسبت به مسائل اخلاقی به تشریح اتهام یکی از نمایندگان به وزیری پرداخت و گفت: چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه‌ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همکاران ما در اداره انتخابات شورای نگهبان، این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می‌تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.
وی در خصوص رفراندوم نیز پاسخ داد: جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب مبتنی بر آرا مردم حرکت کرده و تا پیش از تجمیع انتخابات در سال‌های اخیر، تقریبا هر سال یک انتخابات داشته‌ایم، لذا هیچ نگرانی از آرای مردم و حضورشان در پای صندوق‌های رای نداشته‌ایم و آن را وجه قوت نظام می‌دانیم، اگر رفراندومی در چارچوب قانون اساسی برگزار شود می‌تواند عامل تقویت نظام باشد.
کدخدایی درباره تعداد قوانین مزاحم هم گفت: مجلس از سال 89 قانون تنقیح قوانین را تنظیم کرد و معاون قوانین مجلس نیز مشغول این کار است تا آنجا که اطلاع دارم با دانشگاه‌های مختلف مشغول هستندکه قوانین متزاحم را اصلاح کنند.
وی درباره حضور خبرنگاران در جلسات شورای نگهبان نیز گفت: برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا منع خاصی وجود ندارد؛ در واقع اگر اسامی افرادی که مطرح می‌شود و مصوبات به گونه‌ای منعکس شود که در جامعه انعکاس منفی نداشته باشد.
وی یادآور شد: گاهی اوقات هم این کار انجام شده است، در این خصوص در ماه‌های پیش‌رو به ترتیب از خبرنگاران در بعضی از جلسات دعوت خواهیم کرد که حضور یابند.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخاب مجدد آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند نسبت به سن ایشان،گفت: در شورای نگهبان هیات رئیسه شامل دبیر، قائم مقام، سخنگو و معاون اجرایی می‌شود.
وی افزود: سه نفر توسط رای شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و معاون اجرایی توسط دبیر انتخاب می‌شود. در مورد نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص فشارهای بیرونی به شورای نگهبان، افزود: فشار افکار عمومی باعث نمی‌شود حقی را ناحق کنیم؛ اگر اشتباه واقعی در بررسی صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد، تشخیص بعدی ما تغییر خواهد کرد و علتش این است که مدارک جدیدی دست شورا می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به آمریکا؛ تحریم نفت ایران در بازار جهانی طوفان به‌پا می‌کند سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را برای اجرا ابلاغ کرد العبادی سخن خود را تصحیح کند سفیر اتریش: اروپا به دنبال نگه داشتن کانال‌های مالی با ایران است مهلت انتخاب رشته کنکور تا دوشنبه تمدید شد انصارالله یمن خواستار تحقیق مستقل و بیطرفانه درباره جنایت عربستان در صعده شد کودکان یمن، قربانی جنایات آل‌سعود پنج سیاست اعتباری جدید بانک مسکن برای ساماندهی بازار جبهه مقاومت عراق خواستار تجدیدنظر العبادی درموضع اخیر خود شد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد سوادآموزی به 200 هزار نفر از روستاییان و عشایر در سال گذشته طالبان و دولت افغانستان هر دو مدعی کنترل بر غزنی هستند میچل باچله رئیس کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل شد زلزله 4.9 ریشتری زاهدان را لرزاند رئیس‌ جمهور یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی اکوادور یک تیم تروریستی در شمال غرب کشور منهدم شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد