کودکان یمن، قربانی جنایات آل‌سعود

رژیم سفاک و جنایتکار سعودی در آستانه ایام حج و در ماه حرام ذیقعده، در تازه‌ترین جنایت غیر انسانی خود،بازار و اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی را در شهر" ضحیان " یمن به خاک و خون کشید وصحنه دلخراش دیگری از قربانی شدن کودکان و افراد بیگناه را آفرید.
چهار سال از جنگ رژیم آل‌سعود و چند حکومت عربی دیگر علیه مردم مظلوم یمن می‌گذرد. تصور مقامات سعودی آن بود که طی دو هفته، یمن را اشغال و عوامل خود را بر آن حاکم می‌کنند ولی مقاومت مردم یمن باعث شد سعودیها نه تنها به این هدف مداخله جویانه دست نیابند، بلکه در باتلاقی فرو روند که به شکست و فضاحت متجاوزان ختم شده است. به همین دلیل آل‌سعود، راه خروج از این بن بست را بمباران وحشیانه یمن و کشتار مردم و تخریب زیرساختهای اقتصادی این کشور می‌داند. حکام آل‌سعود همچنین با محاصره زمینی و دریایی یمن، از رسیدن غذا و دارو به مردم ستمدیده این کشور جلوگیری می‌کنند.
هنگامی که در سال 93 شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های 2216 و 2201 مشروعیت حکومت در یمن را برای رئیس‌جمهور مستعفی و فراری قائل شد و نیروهای مردمی انصارالله را که در انتخابات پیروز شده بودند مورد نکوهش قرار داد و جامعه جهانی رابه پیروی از طرح شورای همکاری خلیج فارس فراخواند و هنگامی که برخی کشورهای اسلامی به ائتلاف جدیدالتاسیس نظامی سعودی به اصطلاح مبارزه با تروریسم به رهبری محمدبن سلمان پیوستند، آزادگان جهان فریاد سردادند این اقدامات «دادن تیغ تیز به دست زنگی مست» است و باعث خواهد شد تفکر تکفیری آل‌سعود و آمریکا با ویترین مبارزه با داعش و تروریسم برای مشروعیت بخشیدن به جنایات جنگی خود علیه مردم فقیر، مظلوم و تحت محاصره یمن استفاده کند.
اکنون چهار سال ازآن تجاوز سبعانه می‌گذرد و نسل کشی مردم یمن در سایه سکوت جهانی و بی‌تفاوتی رژیم‌های غربی همچنان ادامه دارد. وزارت بهداشت یمن روزپنجشنبه اعلام کرد در پی حمله هوایی ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان در بازاری در منطقه ضحیان استان صعده 57 نفر شهید و 77 نفر زخمی شدند که شمار زیادی از شهدا، دانش‌آموز بودند. براساس این گزارش در حمله هوایی ائتلاف سعودی، اتوبوسِ 77 دانش‌آموز که در پایان اردوی تابستانی خود درحال بازگشت از مسجد جامع صعده بودند، هدف قرار گرفت.


سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن متاسفانه حمله روز پنجشنبه به این اتوبوس را «اقدام نظامی مشروع» خواند! او مدعی شد: حمله، کسانی را هدف قرار داده است که با موشک جیزان را هدف قرار دادند.
مطابق معمول آمریکا نیز در موضع‌گیری تکراری و قابل‌پیش‌بینی بار دیگر در قبال جنایت‌های ائتلاف سعودی در یمن سکوت کرد و تنها نگرانی‌ ساختگی‌اش را اعلام نمود و از عامل جنایت خواست تا درباره آن تحقیق کند! سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما در مورد حملاتی که به صعده یمن صورت گرفت ابراز نگرانی می‌کنیم». وی همچنین از دولت عربستان سعودی خواست درباره حمله به اتوبوس حامل کودکان در یمن تحقیق کند!
این تازه‌ترین نمونه از جنایت سعودیها در یمن و حمایت غربی‌ها و سکوت مجامع جهانی است.این جنایت آنچنان زجر آور و دردناک است که صدای اعتراض معدود وجدانهای بیدار در غرب را هم در آورد.
«مدیا بنجامین»، فعال ضدجنگ آمریکایی گفت: مردم بی‌گناه یمن به خاطر سودآوری شرکتها و پیمانکاران وزارت دفاع آمریکا کشته می‌شوند.وی با اشاره به جنایت هولناک روز پنج‌شنبه ائتلاف سعودی در یمن گفت: پیمانکاران و شرکتهای وزارت دفاع آمریکا درحال حاضر پول هنگفتی از فروش سلاح به عربستان سعودی کسب می‌کنند، سلاحهایی که هم‌‎اکنون در حمله‌های مرگبار این کشور علیه مردم یمن استفاده می‌شود.
این فعال ضدجنگ آمریکایی دلیل اصلی سکوت کرکننده رسانه‌های آمریکا درباره اوضاع یمن و کشتار مردم بی‌گناه و بی‌تفاوتی دولت آمریکا در قبال جنایتهای ائتلاف عربستان در یمن را تمایل واشنگتن برای فروش سلاح‌های خود به ریاض می‌داند.او در ادامه افزود: «من مادر و مادربزرگ هستم و وقتی که پیکرهای بی‌جان دانش‌آموزان خردسال با کیف‌های مدرسه‌‌ را می‌بینم، عمیقا ناراحت و غمگین می‌شوم. این وضعیت باید تغییر کند».
وی معتقد است: "اگر همه در برابر عربستان بایستند، چنین وضعیت دردناک پایان می‌یابد؛ اما به نظر می‌رسد قدرت دلارهای سعودی مانع اصلی در این راه است و عربستان با دلارهای خود کشورهای دیگر را به سکوت می‌کشاند."
ازسوی دیگر «کاترین شکدم» مدیر موسسه مطالعات خاورمیانه که در لندن مستقر است براین نکته تاکید دارد که سکوت غرب در برابر جنایات عربستان سعودی، نشانگر نفاق این کشورها در قبال اصولی مثل حقوق بشر و دموکراسی است.وی در پاسخ به این سوال که "حملات عربستان سعودی همچنان ادامه داشته و یک گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که رژیم ریاض اهداف غیر نظامی را در حملات هوایی خود به صورت گسترده و منظم هدف قرار می‌دهد و چرا جامعه بین‌المللی در برابر جنایات عربستان، منفعل بوده و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟"، گفت: عربستان سعودی سکوت متحدان سیاسی‌اش را خریداری کرده است. اگر در نظر بگیرید که جنگ یمن یک جنگ برای نسل کشی است که با بی‌رحمانه‌ترین روش درحال انجام است، سکوت در برابر این اقدامات وحشیانه نیز یک جنایت جنگی است و من بر این باورم که جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود.
وی گفت:عربستان تنها درحال جنگ با مردم یمن نیست، بلکه درحال جنگ با حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت سیاسی مردم یمن است. گرچه ریاض قصد دارد این جنگ را یک جنگ برای بهبود اوضاع سیاسی یمن جلوه دهد ولی هدف اصلی از این جنگ،تبدیل یمن به یکی از استان‌های سعودی است. عربستان قصد دارد تا یک نظام سلطنتی وهابی در جنوب این کشور با هدف دسترسی به منابع طبیعی برای دهه‌های آینده تثبیت کند.یمن از نظر ژئواستراتژیک اهمیت زیادی دارد. هزاران مایل از سواحل یمن یک مسیر آزاد به سوی آفریقا، آسیا و اروپا را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز ارائه می‌دهد. یمن یک مسیر مهم برای بازار جهانی نفت به شمار می‌رود.
وی می‌گوید:آمریکا دقیقا می‌داند چه اتفاقاتی در یمن درحال رخ دادن است. آیا این صادقانه است که بگوییم کاخ سفید از اهدافی که عربستان بمباران می‌کند، آگاه نیست آن هم درحالی که اطلاعات را برای ارتش عربستان آماده و فراهم می‌کند؟ مردم این قدر ساده لوح نیستند که اظهارات مقامهای آمریکایی را باور کنند زیرا آمریکا یکی از ریاکارترین قدرت‌های جهان است. آمریکا از حقوق بشر و دموکراسی حرف می‌زند ولی در یمن هر دوی آن را انکار می‌کند.
برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی نیز نسبت به جنایت اخیر عربستان با قتل عام کودکان یمنی واکنش نشان داده و آمریکا را در این جنایت همدست دانست.برنی سندرز، سناتور مستقل آمریکایی که سابق بر این عضو حزب دموکرات بود اما بعدا از این حزب جدا و مستقل شد، در پستی در توئیتر خود، آمریکا را در جنایات رخ داده در یمن شریک دانست. او در این پست خود با اشاره به بمباران اتوبوس مدرسه در یمن و کشته شدن حداقل 50 کودک نوشت: "آمریکا که با تامین تسلیحات، سوخت رسانی هوایی و کمک به هدفگیری از جنگ ائتلاف سعودی در یمن پشتیبانی می‌کند، در این جنایت همدست است."وی اذعان کرد هیچ تلاشی برای ثبت و ضبط چنین جنایاتی مانند آنچه امروز در ضحیان اتفاق افتاد صورت نمی‌گیرد.
وخامت اوضاع کودکان در یمن
نفاق آل‌سعود هنگامی مشخص می‌شود که خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد و سالانه تعداد زیادی قرآن میان مسلمانان توزیع می‌کند، اما به سازمانهای بین‌المللی اجازه نمی‌دهد حتی غذا و دارو به مردم گرسنه و بیماران یمنی برسانند. این عمل، نشانه اوج کینه توزی و قساوت سعودیها علیه مردم مسلمان یمن است.
در این تهاجم کور و بی‌رحمانه، غیرنظامیان به ویژه کودکان یمن قربانیان اصلی هستند. تاکنون هزاران کودک، زن و مرد یمنی در بمبارانهای روزانه ارتش سعودی کشته یا زخمی شده‌اند. متاسفانه سازمانهای بین‌المللی هم بسیار ضعیف و در راستای جنایت متجاوزان عمل می‌کنند.
برای درک وخامت اوضاع کودکان در یمن، کافی است به یک گزارش رنگ و رو رفته اخیر سازمان ملل نظرکنیم. در این گزارش آمده است که در هر ده دقیقه، یک کودک در یمن به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان می‌دهد و از هر ده کودک، هشت نفر دچار سوء تغذیه هستند. گرچه براساس این گزارش 2.2 میلیون کودک یمنی بر اثر سوء تغذیه در آستانه مرگ قرار دارند. به عبارت دیگر، فقط بمبارانهای ارتش رژیم سعودی، جان کودکان یمنی را تهدید نمی‌کند، بلکه حتی بیش از آن، کمبود مواد غذایی و دارو باعث مرگ این کودکان بی‌گناه می‌شود. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای، حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن را که منجر به کشته و یا معلول شدن صدها کودک این کشور شده است؛ محکوم کرد. یونیسف در این بیانیه اعلام کرد، بیش از 400 هزار کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند. همچنین حدود دو میلیون کودک نیز از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و تقریباً دو میلیون کودک از تحصیل، محروم و نزدیک به یک میلیون کودک یمنی در مناطق مختلف این کشور آواره شده‌اند.
این وضعیت ناگوار، درواقع انتقام غیرانسانی آل‌سعود از یمنی‌ها است تا دست از مقاومت بردارند و بار دیگر تسلط و نفوذ این رژیم سلطه گر را بپذیرند. به گزارش یونیسف، ارتش سعودی فقط در سال 2016 (95 ش) 23 هزار نوزاد و 273 مادر را کشته است. این سازمان، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و اوضاع انسانی نابسامان در یمن عنوان کرده است. اوضاع یمن به قدری وخیم شده است که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به هیات نمایندگی عربستان در این سازمان تصریح کرد: «محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی، مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌هاست. » وی در این نامه از بی‌توجهی سعودی‌ها به درخواست‌های مکرر سازمان ملل برای توقف محاصره یمن انتقاد و تاکید کرد که: «باید قبل از هرگونه مذاکره بین سازمان ملل متحد و ائتلاف سعودی، بنادر یمن بازگشایی شود. »
گرسنگی و قحطی، یگانه مشکل مردم و کودکان یمنی نیست و آنها به دلیل تخریب گسترده زیرساختهای کشورشان، ازجمله تصفیه خانه‌های آب، به بیماریهای مسری و کشنده‌ای مانند وبا و دیفتری مبتلا شده‌اند. روزنامه انگلیسی گاردین چند ماه پیش نوشت: « نابودی زیرساخت‌‌های یمن توسط بمب افکن‌های عربستان، بدان معنا است که 14.5 میلیون نفر از جمعیت این کشور که 8 میلیون تن از آنها کودکان هستند، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی ندارند و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون نفر برسد.»
رژیم آل‌سعود با محاصره همه جانبه یمن، اجازه نمی‌دهد نیروهای امدادی صلیب سرخ جهانی برای نجات کودکان یمن از مرگ بر اثر وبا، وارد این کشور شوند. حکام آل‌سعود، عملاً درپی نسل کشی و هولوکاستی جدید در یمن جنگ زده هستند. به همین دلیل آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در اظهار نظری دیگر، خواستار توقف حملات هوایی و زمینی به یمن شد و هشدار داد که: ‌« میلیون‌ها کودک، زن و مرد در یمن در خطر گرسنگی شدید، بیماری و مرگ هستند.»
مرگ کودکان یمنی در اثر گرسنکی و وبا
کمبود شدید دارو و امکانات پزشکی، وضعیت کودکان یمنی را فاجعه بار کرده است. گزارشهای مختلف در این زمینه بخشی از فاجعه انسانی در یمن را نشان می‌دهد. "کارولین آنینگ"، مشاور سازمان نجات کودکان می‌گوید: «سالن‌های استقرار بیماران در بیمارستان‌ها با نقص شدید تجهیزات و نیروی انسانی مواجه‌اند و کودکان روی زمین بیمارستان، معالجه می‌شوند و روی هر تخت موجود هم، 6 کودک خوابیده‌اند.»
"بسمارک سوانگین"، مسئول ارتباطات یونیسف نیز می‌گوید: «صحنه‌هایی که در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود بسیار بغرنج و رقت انگیز است، به گونه‌ای که کودکان در کف زمین بیمارستان‌ها خوابیده‌اند و قادر به حرکت نیستند و پدران و مادرانشان نیز بدون هیچگونه توانایی، در کنارشان قرار دارند.»
"تامر کرولوس"، از مدیران سازمان « کودکان را نجات دهید»نیز تصریح می‌کند: « ده‌ها مادر، هر روزشاهد مرگ فرزندان خود هستند. در یمن تعداد زیادی از کودکانی که به دلیل کمبود غذا، از سوء تغذیه رنج می‌برند و به بیماری وبا و اسهال‌ها مبتلا شده‌اند و در معرض خطر مرگ قرار دارند. »
کشتار کودکان یمنی
بی‌شک آل‌سعود نمی‌توانست چنین وحشیانه، مردم و کودکان یمن را قتل عام کند، اما پشتیبانی دولتهایی چون آمریکا، انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی، به سعودیها این گستاخی را داده تا بدون واهمه، مرتکب جنایاتی این گونه وحشیانه، در یمن شوند. آمریکا درحالی از حل مسالمت آمیز بحران یمن سخن می‌گوید که از رژیم عربستان، حمایت همه جانبه سیاسی، نظامی و تبلیغاتی می‌کند. جنگ افزارهای آمریکایی، مهمترین سلاح جنگی ارتش سعودی در کشتار کودکان و زنان و مردان یمنی است. انگلیس نیز همین رویه را در قبال جنگ یمن در پیش گرفته است. « جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف کارگر انگیس در پیامی توئیتری نوشت: سکوت «ترزا می» نخست‌وزیر محافظه کار انگلیس در جریان سفر به عربستان سعودی درباره محاصره یمن و نقش لندن در این جنگ، نشانه همدستی او در رنج مردم یمن است. کوربین افزود: عربستان باید به محاصره یمن پایان دهد و انگلیس نیز باید فروش تسلیحات به عربستان را به حال تعلیق درآورد. در این میان، گزارشهای مربوط به کمک اطلاعاتی و حتی نظامی رژیم صهیونیستی به آل‌سعود جالب توجه است. ازسوی دیگررژیم صهیونیستی که چندی است به متحد حکام سعودی در برابر ایران تبدیل شده، از هرموقعیتی که خاندان آل‌سعود را تهدید کند، احساس خطر کرده و از حکام سعودی حمایت می‌کند.
درچنین شرایطی که غیرنظامیان به ویژه کودکان، قربانیان اصلی حمله سعودیها و حامیانش به یمن و محاصره این کشور هستند، آیا سازمانهای بین‌المللی می‌تو انند با انجام مسئولیت انسانی،خود به دور از سلطه قدرتها،ازادامه کشتار افراد بی‌گناه و بی‌پناه جلوگیری کنند؟!
*پیمانکاران و شرکتهای وزارت دفاع آمریکا درحال حاضر پول هنگفتی از فروش سلاح به عربستان سعودی کسب می‌کنند، سلاحهایی که هم‌‎اکنون در حمله‌های مرگبار این کشور علیه مردم یمن استفاده می‌شود
*اگر همه در برابر عربستان بایستند، چنین وضعیت دردناک پایان می‌یابد؛ اما به نظر می‌رسد قدرت دلارهای سعودی مانع اصلی در این راه است و عربستان با دلارهای خود کشورهای دیگر را به سکوت می‌کشاند
*نفاق آل‌سعود هنگامی مشخص می‌شود که خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد و سالانه تعداد زیادی قرآن میان مسلمانان توزیع می‌کند، اما به سازمانهای بین‌المللی اجازه نمی‌دهد حتی غذا و دارو به مردم گرسنه و بیماران یمنی برسانند. این عمل، نشانه اوج کینه توزی و قساوت سعودیها علیه مردم مسلمان یمن است
*ارتش سعودی فقط در سال 2016 (95 ش) 23 هزار نوزاد و 273 مادر را کشته است
*کمبود شدید دارو و امکانات پزشکی، وضعیت کودکان یمنی را فاجعه بار کرده است. گزارشهای مختلف در این زمینه بخشی از فاجعه انسانی در یمن را نشان می‌دهد
*بی‌شک آل‌سعود نمی‌توانست چنین وحشیانه، مردم و کودکان یمن را قتل عام کند، اما پشتیبانی دولتهایی چون آمریکا، انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی، به سعودیها این گستاخی را داده تا بدون واهمه، مرتکب جنایاتی این گونه وحشیانه، در یمن شوند
سایر اخبار این روزنامه
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به آمریکا؛ تحریم نفت ایران در بازار جهانی طوفان به‌پا می‌کند سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را برای اجرا ابلاغ کرد العبادی سخن خود را تصحیح کند سفیر اتریش: اروپا به دنبال نگه داشتن کانال‌های مالی با ایران است مهلت انتخاب رشته کنکور تا دوشنبه تمدید شد انصارالله یمن خواستار تحقیق مستقل و بیطرفانه درباره جنایت عربستان در صعده شد کودکان یمن، قربانی جنایات آل‌سعود پنج سیاست اعتباری جدید بانک مسکن برای ساماندهی بازار جبهه مقاومت عراق خواستار تجدیدنظر العبادی درموضع اخیر خود شد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد سوادآموزی به 200 هزار نفر از روستاییان و عشایر در سال گذشته طالبان و دولت افغانستان هر دو مدعی کنترل بر غزنی هستند میچل باچله رئیس کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل شد زلزله 4.9 ریشتری زاهدان را لرزاند رئیس‌ جمهور یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی اکوادور یک تیم تروریستی در شمال غرب کشور منهدم شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد