العبادی سخن خود را تصحیح کند

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در یک اظهارنظر غیرمنتظره، در عین مخالفت با تحریم علیه ایران اعلام کرد به خاطر منافع مردم عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهد بود.
در برخورد اول ممکن است کسانی که از عملکرد آمریکا در عراق در طول چند دهه گذشته بی‌اطلاعند، تصور کنند گویا آمریکا خدمات فراوانی به دولت و ملت عراق کرده و در پاسخ، دولت عراق هم درصدد جبران و حتی اطاعت و پیروی از سیاست‌های واشنگتن علیه ایران برآمده است. بررسی کارنامه سیاه آمریکا در عراق بسیار واضح است و همه می‌دانند که صدام بر شروع، ادامه و تشدید جنگ 8 ساله علیه ایران تحت تاثیر سیاست‌های خصمانه واشنگتن بود. سلاح‌های شیمیائی و ظرفیت نظامی ماشین جنگی صدام توسط آمریکا و متحدانش تامین و استفاده می‌شد. علاوه بر این تحریک صدام برای حمله به کویت با چراغ سبز و اشاره آمریکا صورت گرفت، لکن بیشترین جنایات آمریکا پس از این دوره آغاز شد و گسترش یافت.
آمریکا و متحدانش طی دو جنگ فراگیر، تقریباً تمامی زیرساخت‌های عراق را به کلی ویران کردند. ژنرال کالین پاول رئیس وقت ستاد ارتش آمریکا بعداً اعتراف کرد که آنها عراق را 40 سال به عقب رانده‌اند. بعلاوه استفاده آمریکا از اورانیوم تضعیف شده که «بمب فقرا» نام گرفته، باعث پدید آمدن طیف وسیعی از ناهنجاری‌های ماندگار در عراق شده و از جمله به تولد هزاران کودک ناقص الخلقه و عجیب الخلقه منجر گردیده که گزارشات رسمی آن در وزارت بهداشت عراق موجود است.


علاوه بر این، آمریکا با ایجاد شبکه‌های تروریستی و از جمله داعش، بقایای ظرفیت‌های عراق را هم از بین برد. هیلاری کلینتون و ترامپ بارها به نقش آمریکا در ایجاد و تقویت داعش اعتراف کرده‌اند.
آمریکا اکنون خود را پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان معرفی می‌کند هر چند پس از اشغال موصل توسط داعش، اشتون کارتر با تحقیر دولت عراق، هرگونه اقدام واشنگتن در سرکوب داعش را رد کرد و تصریح نمود آمریکا حاضر نیست به جای ارتش و مردم عراق در جنگ با داعش کشته بدهد.
تقریباً به موازات همین شرایط، آمریکا به تجهیز، تقویت و جابجائی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه پرداخت و مدارک مربوط به هلی برد تروریست‌ها توسط آمریکا بارها از سوی دولتمردان عراقی مورد استناد قرار گرفته است.
با مرور اجمالی به این پرونده‌های سیاه، جای سوال است که چرا حیدرالعبادی چنین موضعی را در قبال آمریکا گرفته و با شتاب غیرمنتظره‌ای به استقبال تحریم‌ها علیه ایران رفته است. اگرچه عراق پس از صدام با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده و هست ولی جای تعجب است که دولت عراق در این زمینه همانند یک مستعمره آمریکا موضع گرفته و کمترین علامتی مبنی بر وجود استقلال سیاسی و ثبات رای یک دولت مستقل در کلام و موضع عبادی قابل مشاهده نیست.
این ایران بود که در تمامی دوره جهنمی حاکمیت صدام به معارضین عراقی پناه داد و از آنها با تمامی توان و ظرفیتش حمایت کرد. تقریباً بدون استثناء تمامی رهبران و مقامات سابق ولاحق عراق در دوره‌ای از زندگی خود در ایران به سر برده‌اند و بسیاری از فرزندان آنها متولد ایرانند.
این ایران بود که در دوره ارتکاب جنایات جنگی صدام علیه ملت مظلوم عراق از جمله بمباران شیمیائی حلبچه، با آغوش باز از کردها و سایر اتباع عراقی استقبال کرد. این ایران بود که در جریان هر دو جنگ آمریکا و متحدینش به عراق، از مهاجران عراقی پذیرائی کرد و به آنها پناه داد. این ایران بود که با گشودن مرزها و تامین مایحتاج عراق، به یاری مردم جنگ زده عراق شتافت. اگرچه داعش و سایر تروریست‌ها دست پرورده آمریکا و ارتجاع عرب بودند ولی این ایران بود که عراق را از حلقوم گشاد تروریست‌ها خارج کرد.
پنتاگون برای مقابله و مهار تروریست‌ها دو برنامه 10 ساله و 30 ساله ارائه کرده بود. یعنی قرار بود تا 30 سال دیگر هم تروریست‌ها در عراق جولان بدهند. ولی این ایران بود که با حکمت، هوشمندی و تدبیر خود پرونده تروریست‌ها در عراق و سوریه را مختومه کرد. طبعاً چنین مقایسه‌ای به ما می‌فهماند که عقلا و منطقاً ایران بر گردن دولت و ملت عراق حق حیات دارد که جان، مال و نوامیس مردم عراق را از شر تروریست‌ها نجات داد. به همین دلیل، بسیار عجیب است که نخست‌وزیر عراق برای استقبال از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دیگران سبقت گرفته است. جائی که حتی متحدین نزدیک آمریکا حرف‌هائی برای گفتن دارند و در پیوستن به آمریکا تردید و تعلل می‌کنند، شتابزدگی بغداد، پدیده‌ای تلخ و گزنده است.
خوشبختانه طی دو روز گذشته فعالان سیاسی عراق با موضع حیدرالعبادی مخالفت کرده و با صراحت و قاطعیت اعلام داشتند در هر شرایطی در کنار ایران خواهند بود. انتظار می‌رود آقای العبادی هم در سفر به تهران، موضع خود را تصحیح نماید. ن در
سایر اخبار این روزنامه
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به آمریکا؛ تحریم نفت ایران در بازار جهانی طوفان به‌پا می‌کند سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را برای اجرا ابلاغ کرد العبادی سخن خود را تصحیح کند سفیر اتریش: اروپا به دنبال نگه داشتن کانال‌های مالی با ایران است مهلت انتخاب رشته کنکور تا دوشنبه تمدید شد انصارالله یمن خواستار تحقیق مستقل و بیطرفانه درباره جنایت عربستان در صعده شد کودکان یمن، قربانی جنایات آل‌سعود پنج سیاست اعتباری جدید بانک مسکن برای ساماندهی بازار جبهه مقاومت عراق خواستار تجدیدنظر العبادی درموضع اخیر خود شد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد سوادآموزی به 200 هزار نفر از روستاییان و عشایر در سال گذشته طالبان و دولت افغانستان هر دو مدعی کنترل بر غزنی هستند میچل باچله رئیس کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل شد زلزله 4.9 ریشتری زاهدان را لرزاند رئیس‌ جمهور یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی اکوادور یک تیم تروریستی در شمال غرب کشور منهدم شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد سخنگوی شورای نگهبان: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم تایید شد