تلاش عربستان براي كاهش هزينه قراردادها با كانادا

تازه‌ترین نزاع سیاسی عربستان با یک توییت آغاز شد و خیلی سریع آنقدر تشدید شد که به اخراج یک سفیر، لغو پروازها و توقف توافقات تجاری انجامید.تحلیلگران و مقامات منطقه‌ای بر این باورند که اقدامات ریاض چندان با کانادا مرتبط نیست، بلکه نشانه‌ای به دولت‌های غربی است که نشان می‌دهد هرگونه انتقاد از سیاست‌های داخلی عربستان غیرقابل قبول است.این اقدامات از سوی عربستان با ابراز نگرانی وزارت امور خارجه کانادا در خصوص بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستان و فعالان مدافع حقوق زنان آغاز شد.آزادی‌های سیاسی در عربستان نزدیک به صفر باقی مانده و قدرت حتی در مقایسه با رهبران سابق عربستان نیز بیشتر قطبی‌سازی شده است.کانادا در این خصوص سهوا به بهانه‌ای برای ارسال پیامی گسترده‌تر تبدیل شد.فعالان زن به گفت‌وگو با دولت‌های خارجی و خبرنگاران متهم شده‌اند و زمانی که در تلاشند تا در یک کشور تغییراتی ایجاد کنند، این شايد اقدامی خرابکارانه تلقی می‌شود.
بسیاری از دستگیرشدگان فعالانی بودند که برای لغو محدودیت رانندگی زنان تلاش می‌کردند اما مسئولان عربستان به جای آنکه اجازه دهند افتخار لغو محدودیت رانندگی از آن فعالان شود، مصمم بود تا آن را همچون هدیه‌ای از طرف مقامات بالا جلوه دهد.
براي بررسي بيشتربحران پيش آمده ميان عربستان و كانادا با حسين رويوران،كارشناس مسائل خاورميانه ،گفت و گويي داشته‌ايم كه در ادامه به آن مي پردازيم:
چرا با وجود انتقادات زیاد از سوی کشورهای غربی از جمله انگلیس، عربستان سياست اعمالي درمقابل کانادا برای این کشورها اتخاذ نكرد؟آيا پشت این سیاست عربستان هدفي وجود دارد؟


کانادا زیر مجموعه انگلیس است ،چطور ممکن است عربستان با کانادا قطع رابطه کند در حالی که با انگلیس رابطه بسیار نزدیکی دارد.
کانادا به صرف درخواست آزادی زندانیان سیاسی بايد این واکنش را از سمت عربستان ببیند، در حالی که آمریکا و اروپا هم این مساله را از عربستان درخواست کردند،ولی دیدیم که چنین واکنشی نسبت به آن‌ها نشده است.بسیاری معتقدند عربستان به دلیل دیگری غیر از اعتراض، چنين واکنشي را نشان داده است، به عبارت دیگر ۱۵ هزار دانشجوي عربستان در کانادا وجود دارد و هزینه های بسیار سنگیني در پروژه‌های زمان ملک عبدا... وجود داشته است.محمد بن سلمان با بهانه کردن اعتراض کانادا نسبت به حقوق بشر می‌خواهد به این هزینه‌ها پایان دهد و خواستار بازگشت این دانشجوها است و اینکه در دانشگاه‌های عربستان به تحصیل خود ادامه دهند.
نکته دیگری که مهم تر است و باید به آن اشاره کنیم، این است که عربستان ۹۰۰ نفربر با قيمت ۱٥ میلیارد دلار سفارش داده است یا بودجه این قرارداد را ندارد یا اینکه بخواهد این مبلغ را جای دیگری هزینه کند؛ با این اقدام مي خواهد قرارداد را به هم بزند.
پس به تصور بنده این نوع تفسیر از مساله بحران میان کانادا و عربستان با توجه به اینکه رفتار عربستان در مقابل کانادا یک رفتار خاصی به شمار می‌آید، می‌تواند قابل قبول باشد.
آیا کانادا از برخورد با عربستان درخصوص حقوق بشر چیزی به دست می آورد؟
كانادا با اعتراض خود نسبت به عربستان هزینه های زیادی را متحمل شده اما جایگاه بسیار بالایی به دست آورد و همواره نقش خود را به عنوان مدافع حقوق بشر در همه جا ايفا كرده است.کانادا می داند عربستان کشوری وابسته است ويقين دارد از طريق انگلیس و آمریکا می‌تواند بسیاری از منافع از دست داده را برگرداند و همبستگی کانادا به اروپا و آمریکا نشان دهنده این مساله است. غرب اجازه چنین برخوردی را به عربستان نمی دهد.
باتوجه به اینکه روابط آمریکا و عربستان محکم است و روز به روز بیشتر می‌شود با بحران شكل گرفته میان عربستان و کانادا، آیا آمریکا در روابطش با عربستان تجدید نظر می‌کند؟
خیر؛ آمریکا روابطش را با عربستان تغییر نمی‌دهد و عربستان را یک معدن پول می‌داند.ترامپ در سخنانش به عربستان اشاره کرد که باید نقش خود یعنی دادن پول را ایفا کند. آمریکا با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران به عربستان به شدت نیاز دارد که یکی از نمونه‌های آن افزایش عرضه نفت از سوی عربستان است.آمریکا با تحریم ایران ریسک کرده،چون می‌تواند این تحریم‌ها قیمت نفت را به شدت بالا ببرد که در انتخابات میان دوره ای آمریکا و هم در ایجاد نارضایتی در کشورهای صنعتی غرب علیه آمریکا تاثیر گذار باشد.به همین دلیل عربستان یک شاه کلید در داستان کاهش قیمت نفت وافزايش عرضه آن است. آمریکا روابط خود را با عربستان تغییر نمی دهد و برخوردي هم نمی کند اما در عین حال اجازه نمی دهد با کشورهای غربی مانند کانادا این گونه برخورد شود .این نوع برخورد با روسیه يا کشورهای منطقه برای آمریکا مهم نیست اما کانادا بخشی از جهان غرب است واجازه نمی دهد کشور جهان سومی مانند عربستان این‌گونه واکنش نسبت به كانادا داشته باشد.