علی‌رغم تلاطم‌های اقتصادی، حضور چهره‌های خاص روی صحنه نمایش فصل خوبی را برای تئاتر رقم زده است

تابستان داغ تئاتر
سیدحسین رسولی
این روزها با وجود هوای بسیار داغ تابستان، اغلب چهره‌های تئاتری روی صحنه هستند. نمایش‌های ایرانی در سالن‌های دولتی و خصوصی با رونق چشم‌گیری روبه‌رو شده است. مردم با وجود حال بد و شرایط اجتماعی و اقتصادی پر‌تلاطم به دیدن تئاترها می‌روند. آیا تئاتر که این روزها تفریح گرانی هم شده است حال مردم را خوب می‌کند؟
همیشه فصل اصلی تئاتر ایران در تابستان و زمستان خلاصه ‌شده است ولی تابستان امسال رنگ و بوی دیگری دارد. اغلب چهره‌های تئاتری نام‌آشنا روی صحنه تئاتر رفته‌اند یا خود را برای نمایش جدیدی آماده می‌کنند. نکته بسیار جالب این است که بیشتر اجراهای مهم تئاتری در سالن‌های خصوصی روی صحنه رفته‌اند و تنها سالن دولتی مورد توجه هم تماشاخانه ایرانشهر است که لشکری از چهره‌های تئاتری را در خود جای داده است. البته انتقادات فراوانی هم به این تماشاخانه وارد است. مثلا در چند ماه گذشته شاهد بودیم که نمایش‌هایی خارج از برنامه در این سالن روی صحنه رفته‌اند که پیش از این در سالن‌های دولتی دیگر اجرا رفته بودند. این موضوع در نگاه اول، نشان از یک بی‌قانونی ظالمانه در بین سالن‌های دولتی دارد ولی با کمی مداقه شاید ماجرا اینگونه باشد که اجراهای اصلی این سالن نتوانسته‌اند طبق برنامه‌ و زمان‌بندی از پیش تعیین شده خود را به اجرا برسانند و در این زمان هم افرادی هستند که از رانت اطلاعاتی بهره می‌برند و به سرعت اجرای آماده خود را به این سالن رسانده‌اند. به نظر می‌رسد تفریح گران تئاتر دیدن توانسته توجه طبقه بالای جامعه را جلب کند و اغلب سالن‌های تئاتر با خیل عظیم تماشاگران مواجه شده است. با این تفاسیر تئاتر تفریح اول گروهی از جوان‌ها شده است.


هادی مرزبان
این روزها هادی مرزبان در اجرای جدید نمایش «آمیزقلمدون» به نویسندگی اکبر رادی و بازی پریسا مقتدی، فرزانه کابلی، اکرم حاجی حسینی، ایرج راد، شراره رنجبر و ... در تماشاخانه سنگلج، قدیمی‌ترین سالن تئاتری فعال تهران روی صحنه رفته است. مرزبان را همه تئاتردوست‌ها با رادی می‌شناسند. نویسنده‌ای از خطه شمال ایران که درام‌هایی رئالیستی را با توجه به مطالعاتش در زمینه جامعه‌شناسی به رشته تحریر درآورد و روی نمایش‌نامه‌نویسی ایرانی بسیار تاثیر گذاشت. مرزبان قرار است نمایش «دکتر نون» را هم روی صحنه ببرد و در همین رابطه می‌گوید: «بعد از چند سال پیگیری قرار است نمایش «دکتر نون» را بهار سال ۹۸ روی صحنه ببرم. بهترین سالن برای اجرای این نمایش تالار وحدت بود که دو سال است به دلیل مدیریت تالار وحدت از حضور در این سالن تئاتری منصرف شده‌ام. با آقای اسدی رئیس مجموعه تئاتر شهر مذاکره‌ای داشتیم و قرار شد بهار سال آینده «دکتر نون» را در سالن اصلی مجوعه تئاتر شهر روی صحنه ببرم». مرزبان از قدیمی‌ترین کارگردان‌های فعال تئاتر ایران است که علاقه بسیار زیادی به نمایشنامه‌‌های ایرانی دارد.
امیررضا کوهستانی
تئاتر «بی‌تابستان» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی نیز اجرای عمومی خود را در سالن استاد سمندریان، تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. سعید چنگیزیان، لیلی رشیدی و مونا احمدی بازیگران این نمایش هستند و تمام بلیت‌های این نمایش به سرعت در پیش فروش‌ها تمام می‌شود. بسیاری روی پله‌های سالن سمندریان پای این نمایش می‌نشینند. کوهستانی چهره بین‌المللی تئاتر ایران است که در اغلب کشورهای صاحب تئاتر روی صحنه می‌رود و توانسته در بستر رئالیستی و مینی‌مالیستی نمایش‌های تاثیرگذاری در تئاتر ایران تولید کند. کوهستانی در همان ابتدای راه که عاشق تئاتر شد به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و در رشته‌ مطالعات تئاتری تحصیل کرد. اولین نمایشنامه‌ او به نام «و روز هرگز نیامد» در سال ۱۳۷۷ نوشته شد که هرگز به اجرا در نیامد. کوهستانی یک سال بعد نمایش «قصه‌های در گوشی» را به روی صحنه برد که توجه بسیاری را در هجدهمین جشنواره‌ تئاتر فجر جلب کرد. اما در سال ۱۳۷۶ گروه تئاتر مهر را تشکیل داد و با سومین اثرش «رقص روی لیوان‌ها» (۱۳۸۰) حمایت چندین فستیوال هنری اروپایی را کسب کرد. این نمایش یکی از اتفاق‌های مهم تئاتر ایران است.
نوید محمدزاده
هنوز بازی نوید محمدزاده در نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد یادمان نرفته است که باعث ستاره شدن او در عرصه تئاتر شد. محمدزاده به سرعت تبدیل به بازیگری چهره و کاربلد شد و در نمایش «مرد بالشی» به نویسندگی «مارتین مک دونا» و کارگردانی محمد یعقوبی و آیدا کیخایی بازی کرد. از این نمایش هم وارد سینما شد و در فیلم «عصبانی نیستم» به نویسندگی و کارگردانی رضا درمیشیان بازی کرد. محمدزاده با همین فیلم قدرت خود را در بازیگری نشان داد و جایزه اصلی بازیگری فجر را برد که در حقیقت از او گرفتند و به بازیگر دیگری دادند! ولی محمدزاده باز هم تلاش کرد و توانست در فیلم‌های جالب توجهی بازی کند و دوباره در جشنواره فیلم فجر ظاهر شود و جایزه خودش را به زور گرفت. به قول خیلی‌ها حق گرفتنی است و او هم حقش را گرفت. حالا محمدزاده نه تنها بازیگری می‌کند و در نمایش «فلیک» به کارگردانی حسن معجونی روی صحنه رفته است بلکه نمایشی به نام «پا» به کارگردانی آرمین حمدی‌پور را هم تهیه‌ کرده است.
میکائیل شهرستانی
نمایش «هملت» به نویسندگی «ویلیام شکسپیر» انگلیسی و ترجمه، طراحی، دراماتورژی و کارگردانی میکائیل شهرستانی از ۲۱ مرداد در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود. گروهی از بازیگران جوان مانند محمد علی صادقی، پژمان المعی، محمد سلیمانی، فرزان اسدیان، ‌ فرشاد کوکبیان، مسعود آشوری،‌ پیمان مقدم، سعید پارسا، آیدا جهاندیده، شیما زادپور، بهمن هراتی، امید داودوندی و ... در این نمایش بازی خواهند کرد.
شهرستانی از جمله بازیگران مهم و مورد توجه تئاتر و نمایش‌های رادیویی است که چند سالی هم در سریال‌های تلویزیونی حضور پر رنگی داشت. شهرستانی در زمانی که تله‌تئاترهای مختلف روی آنتن تلویزیون می‌رفت یکی از هنرمندان مورد توجه بود. این استاد فن بیان و بازیگری سال‌ها است که روی به کارگردانی آورده و بیشتر در تماشاخانه‌های خصوصی مشغول اجراست. وی چند سالی می‌شود که علاقه بسیار زیادی به تدریس تئاتر هم نشان داده است. شهرستانی در همان جوانی توانست به سطح اول بازیگری تئاتر برسد و در نمایش مهم «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» (۱۳۶۶) به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان بازی کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از تبعات افزایش قیمت سیگار بر سیگاری‌ها گزارش می‌دهد پُکی چند؟ جهانبخش‌محب‌ینیا ترس، تملق و تزویر در خدمت قدرت بعداز تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان این قانون توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد «ابتکار» از دلایل و نتایج سکوت دولت در مواجهه با بحران‌ها و مطالبات عمومی گزارش می‌دهد نوسانات ارزی چه تاثیری بر برگزاری کنسرت هنرمندان خارجی در ایران دارد؟ تحریم‌ ناخواسته نت‌ها! سیاست‌های کاهش قیمت روی میز وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت همه تلاش‌های دولت در حوزه مسکن علی‌رغم تلاطم‌های اقتصادی، حضور چهره‌های خاص روی صحنه نمایش فصل خوبی را برای تئاتر رقم زده است هاشم‌زایی در گفت‌وگوی اختصاصی با «ابتکار» از همه‌پرسی نترسیم « ابتکار» تشدید تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا را بررسی می‌کند پیام‌های سازش اردوغان در پوشش خشن تهدید اسحاق جهانگیری: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به مردم امید داد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد بازی در پازل دشمن است دادستان کل کشور مطرح کرد لزوم پرهیز از انعکاس حب و بغض‌های سیاسی در انتشار اخبار پاسخگوى اندک پرسش‌هاى جدى باشیم