مفسدان اقتصادی را اعدام نکنید!

سرویس سیاسی ـ روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود در یادداشتی تاکید کرده است که این اصلاح‌طلبان بوده و هستند که یک تنه تاکنون علیه فساد داد و فریاد!! کرده‌اند، البته این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب صداهای دیگری را هم در لزوم مجازات مفسدان اقتصادی به تازگی شنیده است.اقدام اصلاح‌طلبانه دن‌کیشوت در شنیدن صداهای دیگر
اعتماد در سطر ابتدایی این نوشته که کمی به مطالب طنز شباهت دارد، از ادعای منحصر بودن مبارزه با فساد در طیف اصلاح‌طلب دست کشیده و نوشته است: «اين روزها سر و صداي اصولگرايان نيز(!!) در آمده كه چرا مجرمان اقتصادي را مجازات نمي‌كنيد؟ در اين اعتراض به آنجا رسيده‌اند كه حتي خط قرمزهاي مرسوم خود را نيز در نورديده‌اند.»
این وجیزه را یک فکاهی رسانه‌ای در نظر آوردن و رد شدن چاره کار به نظر می‌آید وگرنه اگر جز اینگونه به این نوشته نگاه شود، احساس تحمیق مخاطب توسط این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی آزار‌دهنده است.
اصلا انگار همین طیف موسوم به اصلاح‌طلب نبود که با شهرام جزایری کله پاچه می‌خوردند و یا اینکه روزنامه آفتاب یزد (که به تریبون مفسدان اقتصادی شهره است) پیشنهاد می‌داد که نسخه شهرام خانشان (شهرام جزایری) به عنوان نجات‌بخش اقتصاد در کشور به اجرا درآید!


تریبون‌هایی که از مفسدان اقتصادی «استیو جابز» می‌ساختند و ساعتشان را به وقت حقوق‌های نجومی تنظیم می‌کردند. همین شد که تا کیهان علیه این حقوق‌ها نوشت داد و فریاد «دن کیشوت»ها به هوا برخاست.
البته نمونه‌ها بسیار است و تنها به فساد بی‌سابقه در صندوق ذخیره فرهنگیان که کیهان به آن پرداخت خلاصه نمی‌شود که به حیاط خلوت پدرخوانده‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب تبدیل شده بود؛ یا حتی به دوران گذر «رشت الکتریک» از فئودالیسم به بورژوازی و تقسیم اراضی آن میان همسران نام‌های خاص در همین طیف مدعی مبارزه با فساد. دامنه حتی به دولت قبل نیز می‌رسد آنجا که کیهان برای نخستین بار (دو ماه پیش از ورود دادستانی به ماجرا) از فساد 3000 میلیاردی در بانک دی نوشت و از قضا به خط و ربط‌ها اندیشه نکرد. جالب است که همان موقع روزنامه‌های زنجیره‌ای از عامل آن فساد به عنوان کار‌آفرین سخن گفتند.
خلاصه کلام آنکه اعتماد می‌گوید چرا می‌خواهید مفسدان کلان اقتصادی را اعدام کنید؟ این کار فایده‌ای ندارد! اسم این را هم البته مبارزه با فساد می‌گذارند!
نوشته‌اند: «چند نفر در قم حكم مي‌دهند و ديگري نيز در انتظار رجعت دوباره مرحوم خلخالي است! در اين يادداشت مي‌كوشم كه نشان دهم پيمودن اين راه نه تنها مشكلي را حل نمي‌كند كه بدتر هم خواهد كرد. البته روشن است كه منظور عدم مجازات چنين افرادي نيست كه لازم و ضروري است ولي وضعيت كنوني به گونه‌اي است كه اين كار در بهترين حالت نوشداروي پس از مرگ سهراب خواهد بود.»!
همان‌گونه که خواندید اعتماد عقیده دارد اعدام مفسدان کلان اقتصادی حتی وضعیت را بدتر می‌کند!!به جای نظرات دیگران به آرشیو سال قبل خودتان نگاه کنید!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در شماره دیروز خود به زعم خود خواسته است که تناقض‌گویی کیهان را استخراج و با ساختن چماقی از آن، از پاسخ به سؤال بنیادین کیهان فرار کند.
کیهان در گزارش‌های متعددی با ‌اشاره به دو واقعیت بسیار مهم از مدعیان اصلاحات خواسته است که به مسئولیت خود واقف بوده و پاسخگو باشند. نخست آنکه آنان بخش عظیمی از بدنه دولت را در اختیار دارند و باید بگویند که چه کرده‌اند و دوم اینکه امروز نمی‌توانند حساب خود را از دولت جدا سازند چرا که آرشیو روزنامه‌های زنجیره‌ای، اظهارات و پیام‌های آنان از جمله رئیس ‌دولت اصلاحات همه در حافظه این ملت باقی مانده است.
آفتاب یزد در شماره دیروز خود نوشته است کیهان در سال 92 روحانی را اصولگرا می‌دانسته است؛ بی‌آنکه به سال 96 بپردازد و از آن سخنی به میان آورد. روحانی دارای سابقه‌ای اصولگرایانه است و در سال گذشته مدعیان اصلاحات بارها گفته بودند که در سال 92 به اضطرار از او حمایت کردند و نامزد واقعی آنان شخص دیگری بوده است. برخی نیز شادی اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی در سال 92 را بی‌پایه و اساس خواندند. هر چند این استدلال در سال گذشته نیز وجود داشته و مدعیان اصلاحات می‌گفتند روحانی تنها نامزد ممکن آنها است و لاجرم باید از او حمایت کنند اما جریان اصلاحات جز روحانی نامزدهای دیگری چون جهانگیری که خود را اصلاح‌طلب می‌دانست داشت اما تمام قد پشت روحانی ایستاده و رئیس‌ دولت اصلاحات از او نه به صورت ظاهری که واقعی حمایت کرد.
البته اصلاح‌طلبان سهم خود را از پیروزی روحانی نیز در سال 96 دریافت کرده و اکثر پست‌های مدیریتی و میانی دولت در اختیار آنان قرار گرفت. آفتاب یزد با مغلطه‌گری به تکاپوی فراری دادن مدعیان اصلاحات از پاسخگویی نسبت به حمایتشان از روحانی و مشکلات اقتصادی کشور افتاده است. مغلطه‌گری آشکار این روزنامه در شرایطی است که حمایت طیف مدعی اصلاحات از شخصی که سابقه اصولگرایی داشته، منافاتی با اینکه امروز باید پاسخگو باشند، ندارد. اما آفتاب یزد که دچار ضعف استدلال و منطق است، با سفسطه‌بازی و علم کردن سابقه روحانی خواسته شانه مدعیان اصلاحات را از زیر بار پاسخگویی خالی کند.
در ادامه تنها به بخشی از مطالب منتشر شده در روزنامه آفتاب یزد در دو سال گذشته می‌پردازیم تا مشخص شود مدیران این روزنامه بایستی به جای نگاه به آرشیو 5 سال پیش روزنامه‌های منتقد به نوشته‌های سال جاری و گذشته خودشان نگاهی بیندازند.
آفتاب یزد در 30 خرداد 1395 کمتر از یک سال باقی مانده به انتخابات اردیبهشت 1396 در گزارشی حمایت اصولگرایان از روحانی را محال دانسته و روحانی را نامزد منحصر به فرد اصلاح‌طلبان دانست و نوشت: «هر چند سیاست، عالم احتمالات است و هیچ نوع ائتلافی در کشور امری غیرممکن نیست اما در صورتی که اصولگرایان (حتی به ناچار) بخواهند از حسن روحانی در سال 96 حمایت کنند، هویت آنها خدشه جدی خواهد دید و بعید است که امکان ایجاد یک موضع واحد و رویه یکسان در بین جریان‌های مختلف اصولگرا برای مواجهه با انتخابات سال 96 امکانپذیر باشد.»
11 مهر 1395 نیز مدیرمسئول آفتاب یزد در یادداشتی به گزینه‌های پیش روی اصلاح‌طلبان پرداخته و راهکار منتخب خود را این گونه تشریح کرد: «آخرین گزینه اما حمایت بی‌قید و شرط از روحانی علی‌رغم خروج احمدی‌نژاد از میدان است. اصلاح‌طلبان بدون توجه به میدان رقابت و اینکه آن سو قرار است چه گزینه‌ای مطرح شود همچنان بر حمایت از رئیس‌جمهور روحانی تاکید می‌ورزند و معتقدند فقط اوست که می‌تواند حرکتی را که در سال 92 آغاز شده است در پایان سال 1400 به سرانجام برساند. یعنی از آنجا که بخشی از وعده‌های روحانی بر زمین مانده و زمینه‌سازی برای برخی تحولات رخ داده - از جمله اجرای برجام- صواب آن است که سکاندار پاستور کماکان رئیس‌جمهور فعلی باشد. چراکه در غیر این صورت هر نوع تغییر و جا‌به‌جایی خسران به دنبال دارد و منافع کشور و مردم، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.»
مدیرمسئول آفتاب یزد ادامه داده بود: «به نظر نگارنده، اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گزینه سوم را با «غلظت بیشتری» برخواهند گزید. در واقع اگرچه از یک سو رئیس ‌دولت قبل در عرصه نخواهد بود و از سوی دیگر اصولگرایان دچار قحط الرجالی «مزمن» شده‌اند اما تمام این موارد باعث نشده اصلاح‌طلبان در مورد حمایت بی‌قید و شرط از روحانی تردید به خود راه دهند. آنان هرچند در طول سه سال گذشته ناملایماتی از پاستورنشینان دیدند اما هرگز منافع ملی را فدای منافع جناحی ننموده‌اند و معتقدند روحانی باید 8 سال خود را به پایان ببرد.»
روزنامه آفتاب یزد که این روزها هوادار عبور اصلاح‌طلبان از دولت روحانی شده است، گذشته خود را به فراموشی سپرده و به آرشیو یک روزنامه در سال 92 با اما و اگرهای فراوانی که در آن باره می‌توان سخن گفت دست انداخته است. روحانی با 5 سال عملکرد خود و حمایت به گفته مدیرمسئول آفتاب یزد بدون قید و شرط اصلاح‌طلبان امروز مورد سنجش افکار عمومی قرار گرفته است و سخن اینجا است که اگر آفتاب یزد امروز روحانی را اصولگرا می‌داند چرا سال گذشته از او حمایت بی‌قید و شرط کرده بود؟! سؤالی که مدیر این روزنامه تمایلی به پاسخ دادن به آن ندارد.
گویا تاکید کیهان مبنی بر اینکه «وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است و این طیف نباید فرار کند و بایستی پاسخگو باشد» برای مدعیان اصلاحات خیلی گران تمام شده است. چون این طیف پر سر و صدا اما بی‌عمل و بی‌برنامه، ید طولایی در فرار از پاسخگویی و طفره رفتن از گزارش عملکرد دارد.
این روزنامه زنجیره‌ای با آسمان و ریسمان بافتن تقلا کرده است که کیهان را به تناقض‌گویی متهم کند. این در حالی است که مدعیان اصلاحات در طول فعالیت دولت یازدهم در رویکردی توهین‌آمیز به صراحت اعلام کرده بودند که دولت روحانی، رحم اجاره‌ای است و اگر بتوانند آن را دوباره اجاره خواهند کرد!