تلاش می‌کنیم تمام سازهای ایرانی را ثبت جهانی کنیم

مدیر پرونده هنر ساخت با اشاره به پرونده آماده شدن ثبت جهانی عود گفت: تلاش می‌کنیم تا تمام سازهای ایرانی اعم از فولکلوریک و سازهای شهری را ثبت جهانی کنیم.
به گزارش ایسنا، داریوش پیرنیاکان، مدیر پرونده هنر ساخت و نوازنده کمانچه در مراسم شب کمانچه و پیانوی ایرانی که پنجشنبه شب در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: در دولت قبل از روی سایت یونسکو متوجه شدم که ساز تار توسط کشور جمهوری آذربایجان ثبت جهانی شده است. بعد از این موضوع هر چه تلاش کردم و فریاد زدم، صدایم به جایی نرسید و مسئولان وقت توجه نکردند. به همین دلیل به فکر ثبت ساز کمانچه افتادم زیرا متوجه شدم آذربایجان برای ثبت این ساز هم اقدام کرده است. وقتی با مسئولان این حوزه در دولت جدید صحبت کردم و از این اتفاق استقبال کردند، شروع به جمع‌آوری و تشکیل پرونده ثبت این ساز کردیم. این نوازنده با بیان این که جمع‌آوری یک پرونده حدود دو سال زمان می‌برد، افزود: جمع‌آوری پرونده نیاز به تحقیقات و پژوهش بسیاری دارد اما چون از ثبت ساز تار به اسم کشور آذربایجان ناراحتی قلبی داشتم، این کار را انجام دادم. من آذری هستم اما پیش از آن که فرزند تبریز باشم، فرزند ایران زمین هستم و می‌خواستم وقتی اسم ساز کمانچه سرچ می‌شود، اسم ایران بیاید و این اتفاق هم افتاد. عضو خانه موسیقی اضافه کرد: همچنین از یک سال و نیم پیش شروع به ثبت پرونده ساز عود کردیم و پرونده آن نیز آماده شده است. با توجه به این که این ساز در منطقه هم وجود دارد، با کشور سوریه صحبت کردیم که اگر تمایل دارند، مدارک لازم را برای ثبت مشترک ارسال کنند اما فقط دو قطعه عکس ارسال کردند. به همین دلیل به ترکیه هم برای ثبت پرونده مشترک اعلام کرده‌ایم تا اگر تمایل دارد با ایران سهیم شود. ما تلاش می‌کنیم تا تمام سازهای ایرانی اعم از فولکلوریک و سازهای شهری را ثبت جهانی کنیم.
به داد این موسیقی برسید
علی‌اکبر شکارچی در این مراسم گفت: همه آلوده موسیقی‌های سطحی شده‌اند. به داد این موسیقی برسید و بیایید هر چه از دستمان بر می‌آید، برای آن انجام دهیم. این نوازنده پیشکسوت کمانچه بیان کرد: دلم می‌خواهد همان‌طور که ردیف میرزا عبدالله ثبت شد، نغمه‌هایی که از دل این سازها برمی‌آید نیز ماندگار و آموزش داده شوند. به صراحت می‌گویم این آواها مثل آب، خاک، جنگل و هوا که خدایی دارند، آسیب دیده‌اند. نمی‌خواهم اعلام خطر کنم اما باید بگویم که دچار آسیب شده‌اند.


شکارچی اضافه کرد: امشب قبل از شروع برنامه در کاخ نیاوران موسیقی پخش می‌شد که واقعا جای تأسف داشت. گاهی اوقات در بناهای آثار باستانی، موسیقی‌هایی پخش می‌شود که آدم شرمش می‌آید. من هر چه به وزارت ارشاد و حوزه هنری می‌گویم، غفلت می‌کنند اما میراث فرهنگی می‌تواند کار مفیدی انجام دهد زیرا در استان‌ها پایگاه دارد و می‌تواند از دانشجویان و کارشناسان موسیقی برای انتخاب موسیقی‌های هر منطقه و پخش آن در اماکن تاریخی هر استان کمک بگیرد. 
البته روابط عمومی کاخ نیاوران با اعلام کرد که مسوولان فنی قبل از مراسم مشغول تست صدا برای اجرای این مراسم بودند و آقای شکارچی به اشتباه متوجه شدند این موسیقی در فضای کاخ پخش می‌شده است. در حالی که چنین نبود و این کاخ فقط در جشن‌ها موسیقی آن هم از نوع اصیل را پخش می‌کند.
همچنین در این مراسم لوح ثبت جهانی  هنر ساخت و نواخت کمانچه و شیوه نوازندگی پیانوی کلاسیک ایرانی و شیوه نواختن پیانوی ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد و مونسان از اساتید و دست‌اندرکاران تهیه این دو پرونده تقدیر کرد.