ترکیه: تحریم امریکا علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد

همزمان با سفر فرستاده رئیس جمهوری کشورمان به آنکارا، دولت ترکیه اعلام کرد که تن به اجرای  تحریم‌های امریکا علیه ایران نخواهد داد. موضعی که پس از اعلام تبعیت نکردن اتحادیه اروپا از تحریم‌های امریکایی و با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه در منطقه غرب آسیا بر توهم دولتمردان امریکا و فلج کننده دانستن تحریم‌ها برای ایران ضربه‌ای دیگر وارد کرد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی  شامگاه پنجشنبه در دیدار با رئیس‌ جمهوری  ترکیه پیام کتبی رئیس جمهوری اسلامی ایران را به او تسلیم کرد. واعظی در دیدار با «رجب طیب اردوغان» علاوه بر موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم‌های جدید امریکا و مواضع کشورمان در این موارد گفت‌وگو و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن امریکا از اقدام خود تأکید کرد.
رئیس ‌جمهوری ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از دریافت پیام روحانی، مجدداً بر اراده ترکیه مبنی بر ادامه همکاری‌ها با ایران تأکید کرده و درخصوص راهکارهای مربوط به چگونگی توسعه هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور و رفع موانع احتمالی موجود تأکید کرد. او ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با همتای ایرانی خود ملاقات کند.
«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه  نیز در دیداری با فرستاده ویژه روحانی، مواضع ایران در مسائل مختلف از جمله خروج امریکا از برجام را قابل تقدیر خواند و گفت: «به صراحت اعلام کرده‌ایم که تحریم امریکا علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد.» اشاره او به موضع صریح اردوغان بود که اوایل خرداد اعلام کرد کشورش علی‌رغم فشارهای ایالات متحده به روابط تجاری و اقتصادی با ایران ادامه می‌دهد. این موضع ترکیه در حالی است که پیشتر رؤسای جمهوری دو کشور در مذاکره با یکدیگر بر سر نقشه راه اقتصادی که هدف از آن رسیدن به تراز تجاری 30 میلیارد دلاری است توافق کرده‌اند. بر همین اساس رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری که در دولت یازدهم ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه را برعهده داشت در گفت‌وگو با «رخسار پیکچین» وزیر تجارت ترکیه  خواستار تسریع در معرفی رئیس ترکیه‌ای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد و با اشاره به اراده رؤسای جمهوری ایران و ترکیه برای افزایش همکاری‌های تجاری اقتصادی بین دو کشور و رسیدن به نقطه هدفگذاری شده، گفت: «نقش بخش‌‌‌های خصوصی دو کشور در تحقق این هدف بسیار مهم است و باید آنها را به فعالیت بیشتر تشویق کرد. ایران به سهم خود آماده است تا تسهیلات لازم را برای توسعه همکاری‌‌های دو کشور فراهم آورد.»


وزیر تجارت ترکیه نیز در این ملاقات با تأکید بر اهمیت گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور اظهار داشت: «شرکت‌‌‌های ترکیه‌‌‌ای علاقه‌‌‌‌مند به تجارت و سرمایه‌‌‌گذاری در ایران هستند و اطلاع دارم که برخی از آنها در حال حاضر دو میلیارد دلار در ایران سرمایه‌‌‌گذاری کرده‌‌‌اند. آنها آماده هستند در صورتی که موانع سرمایه‌‌‌گذاری از میان برداشته شود و تسهیلات بیشتری تخصیص داده شود، میزان سرمایه‌‌‌‌‌گذاری خود در ایران را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند.»
به گزارش ایرنا، واعظی که در بدو ورود به ترکیه مأموریت سفرش را ابلاغ پیام تبریک رئیس جمهوری ایران به رئیس جمهوری ترکیه در پی برگزیده شدن وی در انتخابات اخیر و اقدام به تغییر نظام سیاسی و نیز رایزنی درباره روابط دو کشور عنوان کرده بود، گفت که مأموریت داشته است با توجه به حجم روابط و نوع همکاری دو کشور پیرامون موضوعات و مشکلات دوجانبه و ضرورت بازنگری در برنامه‌های قابل پیگیری با دولت جدید ترکیه رایزنی کند.
واعظی در سخنانی با بیان اینکه «هم تحریم امریکا علیه ایران و هم تحریم آنها علیه دو وزیر ترکیه، در منطقه و جهان مورد استقبال قرار نگرفته است»، گفت: «دو کشور ایران و ترکیه بدون توجه به عامل سوم و دخالت قدرت‌های بزرگ، روابط مستحکمی دارند و برخی‌ها از این مهم خشنود نیستند.»
وی توسعه روابط ایران و ترکیه را به عنوان دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه در ارتباط با مسائل مهم منطقه تأثیرگذار دانست و  افزود: «دشمنان هر دو کشور همواره تلاش می‌کنند که خدشه‌ای به این روابط وارد کنند اما هوشمندی رهبران و مردم دو کشور به طور قطع این گونه تخریب‌ها را خنثی خواهد کرد.»
این دومین سفر یک فرستاده ویژه از سوی رئیس جمهوری ایران به ترکیه است. پیش‌تر محمد شریعتمداری وزیر صنعت به مناسبت مراسم تحلیف اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش با مقامات ترکیه رایزنی کرده بود. رایزنی‌های دیپلماتیکی که در امتداد عملکرد دستگاه سیاست خارجی برای تحکیم روابط دو کشور انجام شد و امروز حاصلش در موضع قاطع دولتمردان ترکیه در برابر تحریم‌های امریکا دیده می‌شود.
ترکیه یکی از طرف‌های اصلی صادرات نفت و گاز ایران است. این کشور به عنوان پل ارتباطی میان ایران و اروپا در سال‌های تحریم پیش از برجام نیز نقش تعیین کننده‌ای در روند دور زدن تحریم‌ها داشت.
با این حال پیش از برجام  پشتیبانی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از تحریم‌ها وضعیتی را فراهم می‌آورد که کمتر کشوری می‌توانست به عیان از مخالفت خود با تحریم‌ها سخن به میان بیاورد و در مقابل آن بایستد. وضعیتی که حاصلش چیزی جز فسادانگیز بودن روند دور زدن تحریم‌ها نبود. مقابله امروز ایران با تحریم‌های امریکا و همکاری کشور‌های جهان با ایران در این مسیر وضعیت متفاوتی دارد. تمکین نکردن از زورگویی‌های واشنگتن حالا به پشتوانه توافق برجام و قطعنامه 2231 به عنوان مقوم آن استوار است.