گزارش ورزشی شبی که فوتبال «سرشکسته» شد!







حامد جیرودی
خبرنگار
سرشکستگی! این واژه‌ای است که می‌توان آن را درباره دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس به کار برد. دیداری که علاوه بر اینکه از لحاظ فنی چنگی به دل نزد، بلکه از لحاظ اخلاقی اتفاقات زشت و زننده‌ای داشت که بعد فنی بازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد. اتفاقاتی که گفته می‌شود واکنشی به شرایط رخ داده در بازی هفته گذشته پرسپولیس و فولاد بود. در آن مسابقه، شعارهایی از سوی گروهی از تماشاگران پرسپولیس سر داده شد که قومیتی بود. حالا هم این طور حس می‌شود که تماشاگران اهوازی برای جبران مافات به ورزشگاه غدیر این شهر آمده بودند تا به نوعی از پرسپولیسی‌ها انتقام بگیرند. شرایطی که سبب شد تا حاشیه‌ها و درگیری‌های زیادی در این مسابقه رقم بخورد و سرهایی شکسته شود که در نهایت باعث «سرشکستگی» فوتبال ایران شد.
ماجرا از شکسته شدن شیشه اتوبوس پرسپولیسی‌ها در ابتدای ورود به اهواز آغاز شد. حادثه‌ای که حسین خبیری مشاور سرپرست باشگاه پرسپولیس آن را کاملاً اتفاقی خواند و به استقبال هوادارانی اشاره کرد که با خانواده‌هایشان برای خوشامدگویی به سرخپوشان به فرودگاه آمده بودند اما هر چه بود این استقبال با بدرقه‌ای بد همراه شد! در حالی که اتوبوس پرسپولیس قصد حضور در ورزشگاه غدیر را داشت، به‌دلیل سنگ پرانی هواداران استقلال خوزستان، مجبور به تغییر مسیر و این موضوع باعث شد تا اتوبوس با تأخیر وارد استادیوم محل بازی شود. با این حال، سنگ پرانی و فحاشی همچنان در ورزشگاه غدیر ادامه داشت و در حالی که همه چیز برای شروع مسابقه آماده بود، بازیکنان پرسپولیس با پرتاب سنگ از سوی هواداران میزبان روبه‌رو شدند و به نشانه اعتراض کنار خط طولی زمین تجمع کردند و به صحبت با مسئولان برگزار‌کننده بازی پرداختند.
بازی در این شرایط آغاز شد اما هواداران خشمگین اهوازی علاوه بر سر دادن شعارهایی علیه تیم میهمان، پرچم پرسپولیس را آتش زدند و با پرتاب سنگ به داخل زمین و سکوهای پرسپولیسی، سعی داشتند پاسخ حواشی به وجود آماده در فضای مجازی را بدهند. در اثر این خشونت‌ها که باعث ملتهب شدن شدید سکوها شده بود، چند هوادار مصدوم و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. بر اساس اخباری که رسانه‌ها منتشر کردند بین دو نیمه درگیری روی سکوها شدت گرفت و سر 3 پرسپولیسی و 2 استقلالی به‌دلیل سنگ پرانی تماشاگران هر دو تیم شکسته شد. ضمن اینکه در خلال درگیری‌ها، پیراهن یک هوادار خردسال هم پاره شد و از تنش در آمد! در این بین، برخی از خوزستانی‌ها هم قصد میانجیگری داشتند اما فایده‌ای نداشت و حتی بین یگان ویژه و تماشاگران معترض درگیری به وجود آمد و چند نفر از نیرو‌های یگان ویژه نیز با مصدومیت مواجه شدند! درگیری روی سکوها در نهایت تأثیر خود را در داخل زمین هم گذاشت و دقایق پایانی دیدار دو تیم، با درگیری بین بازیکنان پیش رفت. علی علیپور، مهاجم پرسپولیس در ضدحمله‌ با تکل خشن و خطرناک میثم شاه مکوند سرنگون شد که واکنش تند و عصبی این بازیکن را به‌همراه داشت. در این میان، شجاع خلیل‌زاده نیز به کمک او آمد تا اوضاع متشنج شود. وحید کاظمی، داور این دیدار برای ختم غائله، خلیل‌زاده و شاه مکوند را با اخطار جریمه کرد تا این بازی خشن و بی‌کیفیت، با تساوی بدون گل خاتمه یابد. البته حواشی دیدار تمامی نداشت و درگیری‌های بین هواداران دو تیم، در پایان بازی هم ادامه پیدا کرد. مأموران در پایان بازی تلاش زیادی کردند تا هواداران را از ورزشگاه دور کنند اما درگیری‌های زیادی اتفاق افتاد و سنگ‌های زیادی هم پرتاب شد.

بــــرش
تشکیل پرونده ویژه با قید زمانی

اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی درباره حواشی رخ داده دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس گفت: «به طور حتم پرونده ویژه‌ای با قید زمان درباره این دیدار تشکیل خواهد شد. بی شک، پرونده مربوط به این بازی در اسرع وقت و با بررسی و تحلیل تمامی جزئیات در کمیته انضباطی رسیدگی خواهد شد.» وی ادامه داد: «از ناظران محترم این مسابقه درخواست می کنم در اسرع وقت و با قید فوریت، گزارش‌ها را به کمیته انضباطی ارسال کنند تا ضمن اتخاذ تصمیم‌گیری‌های لازم، اقدام مقتضی صورت پذیرد. اگر در بررسی‌ها، به جمع‌بندی خاصی درباره حواشی این بازی برسیم، تصمیمات قاطع کمیته انضباطی اعمال می‌شود.»