سقوط پول اردوغان

گروه اقتصادي
بازارهاي جمعه تحت تاثير ادامه سقوط لير تركيه بودند. لير روز گذشته 14 درصد سقوط كرد، آن هم در واكنش به اين گفته اردوغان كه «دلار نمي‌تواند راه ما را سد كند. نگران نباشيد.» لير در مقطعي از هفته گذشته 5درصد ارزان شد و در مقطعي توانست 2‌درصد از ارزشش را پس بگيرد. با اين همه، ضعف لير رفع نشد و جمعه بدترين روز پول اردوغان از سال 2001 شد. «پول اردوغان» گزافه‌‌گويي نيست كه سال‌هاست در تركيه حزب عدالت و توسعه به تنهايي حكومت مي‌كند و اين حزب هم يكسره در دست اوست.
 
بورس‌هاي نگران


بازارهاي آسيايي در ابتداي روز وضعيت يكپارچه‌اي نداشتند، اما با شروع به كار بازارهاي اروپايي، افت ارزش لير به‌شدت جلب‌توجه كرد. اروپايي‌ها كه روابط تجاري گسترده‌اي با تركيه دارند، ‌به‌شدت نگران تشديد تنش‌هاي ميان تركيه و امريكا هستند. پس از دستگيري يك كشيش در تركيه، امريكا تهديد به تحريم تركيه كرده است. پس از افت بازارهاي سهام اروپا، نوبت به بورس آتي امريكا رسيد كه آن هم تحت تاثير نگراني‌هاي متحدان واشنگتن در «ناتو» كه تركيه عضو آن است، لرزان شد.
 
باز هم دلار
همزمان با سقوط شديد لير، دلار باز هم تقويت شد. البته دلار بيشتر تحت تاثير تنش‌هاي اين كشور با روسيه قرار داشت. اين تنش‌ها خريد دلار به عنوان سرمايه امن را حتي در خود روسيه افزايش داده كه شاخص دلار را قوي نگه داشته است. روز جمعه، روسيه اعلام كرد كه هر فعاليتي براي محدود كردن بانك‌هاي اين كشور، اعلام جنگ اقتصادي از سوي امريكاست. شاخص دلار كه پول امريكا را با 6 رقيب بين‌المللي مقايسه مي‌كند، پنجشنبه هم رشد كرد و روي عدد 95.50 واحد قرار گرفت تا جمعه كار سختي نداشته باشد. اين شاخص جمعه از مرز ميانه 95واحد هم بالاتر رفت.
 
طلاي بدشانس
فلز زرد روز جمعه از هيچ يك از عوامل بالقوه افزايشي نفع نبرد. در اين روز در حالي كه آشوب بازارهاي ارز (سقوط لير و روبل روسيه مقابل يورو و دلار و سرايت آن به ديگر بازارهاي مالي) مي‌توانست يار طلا باشد، طلا به دليل ضعف فني و نبود حاميان بنيادين بيمار ماند. ديگر عاملي كه مي‌توانست به رشد طلا كمك كند، افت بازارهاي بورس بود كه آن هم كاري از پيش نبرد. حتي تنش‌هاي روسيه و امريكا هم از كمك به طلا ناتوان بودند. البته اين عوامل توانستند طلا را از كف روزانه بالا بياورند. اونس كه پنجشنبه با حدود 1 دلار افت به بهاي 1212.10 دلار رسيده بود، جمعه صبح تا قيمت 1204 دلار هم افت كرد، اما به ابتداي محدوده 1210 دلار بازگشت.
 
تقلاي نفتي
بازار نفت خام هم دچار ضعف است. اين بازار حتي از شروع تحريم‌هاي كشورمان هم نفعي نبرد تا چهارشنبه پس از چند روز رشد، روند كاهشي به خود بگيرد. با اين همه، هر دو شاخص جهاني برنت و وست‌تگزاس اينترمدييت روز جمعه اندكي رشد كردند. نفت برنت با 24 سنت افزايش به قيمت 72.31 دلار رسيد و شاخص دوم با حدود 50 سنت رشد، قيمت 67.32 واحد را به خود ديد.