اعلام حضور رقيب روحاني

گروه احزاب
سيدابراهيم رييسي روحاني 57 ساله، معاون اول سابق قوه قضاييه و رييس فعلي استان قدس رضوي پس از حرف و حديث‌هاي فراوان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد فارغ از گروه‌بندي‌هاي سياسي كانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري‌خواهد شد. ورود مستقل رييسي به انتخابات در حالي است كه از وي به عنوان كانديداي اصلي «جمنا»ي اصولگرايان نام برده مي‌شد. عبور رييسي از جمنا، واكنش اعضاي هيات‌مديره جبهه نيروهاي مردمي انقلاب اسلامي و برخي كانديداهاي جناح راست از جمله عزت‌الله ضرغامي رييس اسبق سازمان صدا و سيما را به دنبال داشت تا جايي كه عليرضا مرندي از اعضاي هيات موسس جمنا اعلام كرد: شايد رييسي كانديداي نهايي جمنا نباشد. همچنين ضرغامي طي نامه‌اي از هيات رييسه جمنا درخواست كرد تا جايگزين رييسي و فتاح را مشخص كنند. رييسي در شرايطي نخستين بيانيه انتخاباتي خود را منتشر كرد كه اصولگرايان گمان مي‌كردند منجي انتخاباتي –سياسي‌شان ميثاق‌نامه جمنا را امضا خواهد كرد.
بيانيه انتخاباتي رييس توليت استان قدس‌رضوي البته كمتر شباهتي به رفتار و گفتار ماه‌هاي اخير ديگر اصولگرايان دارد، چه آنكه بر خلاف سياه‌نمايي‌هاي بازيگران سياسي جناح راست سيدابراهيم رييسي از چرايي تصميم خود براي كانديداتوري، برنامه، شعار و نقد عملكرد روحاني با زبان احترام اشاره كرده است.
«رنج‌هاي مردم»، «ناتواني دولت در پاسخگويي به انتظارات مردم»، «پرسش‌هاي مردم» و «خدمت به مردم» از جمله كليد واژه‌هايي است كه رييسي با به‌كارگيري آنها تلاش كرده تا نشان دهد براي مردم قصد و اراده آمدن كرده است.
در همين بيانيه البته مي‌شود شعار انتخاباتي رييس توليت آستان قدس‌رضوي را هم ديد؛ «نجات كشور از بحران» و «بازگرداندن آرامش به مردم». سيدابراهيم رييسي البته در بخش ديگري از اين بيانيه هوشمندانه به برخي پرسش‌ها و شبهات درباره كارنامه مديريتي خود پاسخ داده است و اعلام كرده كه به پشتوانه بيش از دو دهه تجربه مديريتي در سطح كلان و همچنين تعامل و نظارت بر ساختارهاي مختلف ملي و رويارويي مستقيم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاهاي مختلف اجرايي به ريشه مشكلات مردم واقف شده است. نكته قابل تامل اين بيانيه آن است كه رييسي بر خلاف هواداران سياسي جناح راست خود به دولت روحاني حمله كلامي و انتخاباتي شديد نكرده و تنها از ضرورت تغيير مديريت اجرايي كشور


 سخن گفته.
 هرچند پيش از طرح اين موضوع ريشه رنج‌هاي مردم را نه عملكرد دولت روحاني كه «دردهاي مزمن ساختاري» و «سنت‌هاي نادرست مديريتي» ارزيابي كرده است. راه‌حل رييسي براي نجات كشور از بحران‌ها منطبق با آنچه در بيانيه انتخاباتي وي ديده مي‌شود، تشكيل دولتي توانمند و آگاه است. به‌كارگيري مديران امين و قوي و حركت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌اي جامع و همه‌جانبه، وعده رييسي در صورت پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري است.
متن كامل نخستين بيانيه انتخاباتي سيدابراهيم رييسي به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
اللّهُم صلِّ علي علي بن مُوسي الِّرِضا المرُتضي عددِ ما احاط بِهِ عِلْمُك
ملت شريف و سر افراز ايران
در حالي چهارمين دهه عمر نظام اسلامي‌مان سپري مي‌شود كه با وجود موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي اميدوار‌كننده، همچنان درد‌هاي مزمن ساختاري و سنت‌هاي نادرست مديريتي مردم را رنج مي‌دهد و دولت را از پاسخگويي به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسي ناتوان ساخته است.
مردم مي‌پرسند با وجود اين همه منابع سرشار و سرزمين پر نعمت، استعداد‌هاي متراكم انساني و رهنمود‌هاي روشن رهبر عزيز انقلاب، چرا وضع كشور چنين است و چرا ظرفيت مجموعه‌هاي داخلي به جاي هم‌افزايي براي حل مسائل كشور، صرف خنثي‌سازي يكديگر و رقابت‌هاي تخريبي مي‌شود؟
آيا نمي‌توان قفل ركود و بيكاري و انسداد در كسب كار و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن را گشود؟!
اينجانب به پشتوانه بيش از دو دهه تجربه مديريتي در سطح كلان همچنين تعامل و نظارت بر ساختارهاي مختلف ملي و رويارويي مستقيم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاهاي مختلف اجرايي، نسبت به ريشه‌هاي مسائل كشور و گرفتاري‌هاي مردم آگاهي و اشراف يافته‌ام و عميقا معتقدم اين وضعيت قابل تغيير است و به مدد الهي امكان بازگشت تحرك، نشاط و رونق به زندگي‌مردم وجود دارد.
ايران اسلامي بن‌بست ندارد و كليد واقعي حل مشكلات حضور و اراده همه ما مردم براي تحول جدي در مديريت اجرايي كشور است و گام اول در ايجاد اين تغيير، تشكيل دولتي توانمند و آگاه است كه براي خدمت به مردم و بازگرداندن كرامت به آنان و مبارزه با تبعيض فقر و فساد شب از روز نشناسد.
با آنكه اكنون بيش از يك سال است ماموريت خدمت به مستضعفان و محرومان، زايران و مجاوران آستان قدس‌رضوي را وجهه همت خود قرار داده و اين توفيق عظيم را غيرقابل قياس با هر مقام مادي و معنوي ديگر مي‌دانم، اما ملاحظه رنج‌ها و گلايه‌مندي‌هاي مردم و دعوت وسيع اقشار مختلف و نخبگان از اين خادم خود براي حضور در عرصه انتخابات، راه هر گونه عافيت‌طلبي و ترجيح علايق شخصي را به روي اينجانب بسته است.
اكنون با شناخت دقيق از ظرفيت‌هاي عظيم انساني و مديريتي كشور و در پي دعوت‌هاي پر شمار و محبت‌آميز علماي گرانقدر، اقشار مختلف مردم و نخبگان و جوانان دلسوز، مسووليت ديني ملي و انقلابي خود را حضور در اين صحنه يافته‌ام. هر چند تاكنون و طي سه دهه گذشته هيچ عزمي براي دستيابي به قدرت نداشته‌ام.
اين حضور با توكل به خدا و توسل به حضرت بقيه‌الله‌الاعظم (روحي فداه) فارغ از گروه‌بندي‌هاي سياسي رايج و صرفا با تاكيد بر رعايت قانون، اخلاق، انصاف، صداقت با مردم و پرهيز از جنجال و سوءاستفاده از مقدسات و بيت‌المال در رقابت انتخاباتي خواهد بود و معتقدم مردم صاحبان حقيقي سرنوشت كشور و انقلاب‌شان هستند و آنانند كه به واسطه فرصت دادن براي خدمت، بر مسوولان منت دارند.
 نجات كشور از بحران‌هاي پيش رو و بازگرداندن آسودگي خاطر به مردم، صرفا با ايجاد تحول در مديريت اجرايي، به‌كارگيري مديران امين و قوي و حركت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌اي جامع و همه‌جانبه كه ا‌ن‌شاءالله آن را در فرصت گفت‌وگوهاي پيش رو با شما ارايه خواهم داد، ممكن خواهد بود. ابراز محبت اقشار مختلف مردم گروه‌هاي مختلف سياسي و جبهه انقلاب اسلامي به اين خادم امام هشتم عليه‌السلام نويدبخش امكان ايجاد انسجام و همدلي حداكثري ميان تمامي علاقه‌مندان به سرافرازي ايران و دلدادگان به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي امام و شهدا براي تشكيل دولت جديدي است كه وضع كنوني را به نفع مردم و آينده درخشان ايران اسلامي تغيير دهد.
ان شاءالله
ولينصرن‌الله من ينصره
سيدابراهيم رييسي
 فروردين 1396