حمایت گسترده مردم و مسئولان عراق از ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا


«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق هفته گذشته در پاسخ به این سؤال که آیا این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی خواهد کرد یا خیر گفت: اساساً ما مخالف تحریم در منطقه هستیم. محاصره و تحریم،  نظام‌ها را تضعیف نمی‌کند بلکه جوامع را نابود می‌کند... ما تحریم را خطایی راهبردی و نادرست می‌دانیم،  اما برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود. از آن حمایت نمی‌کنیم اما به آن پایبندیم.
تنها چند ساعت پس از این اظهارات بود که در فضای سیاسی این کشور موجی به راه افتاد که به تحلیل چرایی این موضع‌گیری می‌پرداخت و بسیاری نیز با نکوهش این اظهارات،  ضمن یادآوری همسایگی و نیز کمک‌های ایران به عراق در دوران تهاجم داعش،  تصریح کردند که عراق باید در چنین شرایطی از ایران حمایت کند.
شخصیت‌های مختلف سیاسی از جمله فواد معصوم رئیس‌جمهور،  سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی،  نوری مالکی معاون رئیس‌جمهور،  همام حمودی رهبر مجلس اعلی،  مقتدی صدر رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون و بسیاری از سازمان‌ها،  نهادها و احزاب از جمله حزب فضیلت، جنبش اراده،  جنبش کتائب سید‌الشهدا،  عصائب اهل الحق،  مقاومت اسلامی نجبا و سازمان بدر نیز با محکوم کردن اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و تحریم ایران،  بر عدم پیروی عراق از این تحریم‌ها تاکید کردند.
بیانیه وزارت خارجه


وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای با ستایش اقدامات و موضع ایران در قبال عراق،  از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا،  مانع تحریم‌های ضدایرانی شوند.
به نوشته پایگاه خبری السومریه نیوز،  در این بیانیه آمده است که عراق با اصل تحریم در قبال هر کشوری مخالف است،  چرا که ضربه اصلی به ملت‌ها وارد می‌شود و عراق مواضع همسایه خود،  ایران را در هنگام بحران‌ها به خاطر دارد.
این بیانیه می‌افزاید: وارد آمدن ضرر و زیانی به یکی از کشورهای منطقه،  بر امنیت و ثبات تمامی منطقه تأثیر منفی می‌گذارد و وزارت خارجه همزمان با ستایش موضع جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تروریسم،  از جامعه جهانی می‌خواهد برای توقف تحریم‌ها،  دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهند.
واکنش نوری المالکی
دفتر معاونت ریاست جمهوری عراق دیروز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته در بغداد با نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق دیدار کرده است.
معاون اول رئیس‌جمهور عراق در دیدار با سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران مخالف است.
واکنش حکیم
دفتر عمار حکیم رئیس ‌جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق با عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار کرد و دو طرف تحولات عرصه سیاسی داخلی و منطقه‌ای و روابط دو کشور همسایه و تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تبعات آن بر منطقه را بررسی کردند.
رئیس جریان حکمت ملی عراق اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را زیرپا گذاشتن اراده بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌ها و تعهدات امضا شده دانست.
از سوی دیگر آیت‌الله محمد‌تقی المدرسی از علمای عراقی در واکنش به موضع تامل‌برانگیز حیدرالعبادی مبنی بر پایبندی دولتش به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا درباره تلاش‌ها برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های عراق و ایران هشدار داد و گفت پیوند ملت عراق با برادرانش(ایران) قوی‌تر از همه مکر و نیرنگ‌هاست و ما هرگز لطف و کمک برادرانمان در ایام محنت بزرگ هنگام بیرون راندن تروریست‌ها و نیز حمایت از اقتصادمان در سخت‌ترین شرایط را فراموش نخواهیم کرد.
بدر و حزب‌الله عراق
سازمان بدر و گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در بیانیه‌‌های جداگانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.
حزب‌الله عراق تأکید کرد که هنگامی که گروه تروریستی داعش مناطق گسترده‌ای از عراق را به ‌اشغال خود درآورد،  ایران در کنار این کشور ایستاد.
حزب‌الله عراق تصریح کرد که تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا بیانگر آن است که لابی صهیونیستی و دلارهای سعودی «دونالد ترامپ»،  رئیس‌جمهوری آمریکا را کنترل می‌کند.
در این بیانیه تأکید شده است: توده‌های مردم وفادار عراق در یک صف در کنار برادران خود در ایران می‌ایستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.
سازمان بدر عراق به رهبری «هادی العامری» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در تضاد با همه قوانین و مقررات بین‌المللی است.
گفتنی است فؤاد معصوم،  رئیس‌جمهوری عراق نیز سه‌شنبه هفته گذشته تاکید کرده بود که بغداد با تحریم‌های آمریکا همراهی نخواهد کرد.
نُجَباء، الصدر،  عصائب الحق
به گزارش مرکز ارتباطات و امور رسانه‌های نُجَباء،  «سید هاشم الموسوی» سخنگوی این گروه مقاومت عراقی، ‌ در واکنش به تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا گفت: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین،  عراق،  سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است.
الموسوی با تأکید بر اینکه دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد،  افزود: این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند،  پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند.
سید مقتدی صدر نیز در این باره طی بیانیه‌ای،  با اشاره به شعار دینی «هیهات منا الذله» تاکید کرد اگر آمریکا این تصمیمات(تحریم علیه کشورها) خود را کنار نگذارد ما در برابر خسارت‌هایی که به ملت‌های منطقه وارد می‌شود دست‌بسته و ساکت نخواهیم ماند.
معاون اول رهبر جریان الصدر عراق نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود،  گفت که دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت‌های استعماری همیشه ساری و جاری است.
«جلیل النوری» معاون اول «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق می‌گوید این جریان از سال‌ها پیش تصمیم به دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجمی گرفته است.
جنبش «عصائب الحق» عراق نیز با صدور بیانیه‌ای،  تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ناقض تمامی ارزش‌ها و سنت‌های بین‌المللی دانست.
هشتگ همبستگی با ایران
به گزارش تسنیم،  موج محکومیت تحریم‌های ضدایرانی و حمایت از ایران در سطح مقامات سیاسی و نظامی و نیز احزاب و تشکل‌ها محدود نماند و ملت عراق نیز به این موضوع واکنش نشان داد.
در شبکه‌های مجازی، کاربران یادآور شدند که ایران در شرایط سخت در کنار ملت عراق بوده و اکنون زمان آن است که عراق نیز جبران کند به خصوص اینکه این تحریم‌های ظالمانه تنها از سوی یک کشور و برخلاف تمام موازین بین‌المللی صورت می‌گیرد.
در همین رابطه برخی از کاربران این شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «متضامن مع الشعب الایرانی» (اعلام همبستگی با مردم ایران) نوشتند ما در ازای ایستادگی ایران به هنگام سختی‌ها در کنار عراق احساس مسئولیت کرده و تحریم‌های آمریکا را محکوم می‌کنیم.
عدنان سراج رئیس ‌مرکز توسعه رسانه‌های عراق نیز در این خصوص اظهار داشت که «از حیث قانونی،  نخست‌وزیر عراق نمی‌تواند در قضیه اقدامات یکجانبه ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران موضع‌گیری کند بلکه این موضوع از اختیارات پارلمان است. اقدامات آمریکایی علیه ایران از حیث سیاسی غیرقابل قبول است زیرا یکجانبه است و از طرف شورای امنیت اعمال نشده و حتی اروپایی‌ها یا کشورهای اسلامی و عربی با آن همراهی نکرده‌اند.
در کنار هم
اظهارات عبادی درخصوص تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران و پیروی عراق از آن با هر نیت و هر محاسبه‌ای که صورت گرفته باشد با واکنش سخت و قاطع رهبران سیاسی،  احزاب و تشکل‌ها و نیز عموم مردم عراق روبه‌رو شد و نشان داد علی‌رغم بسیاری از فراز و نشیب‌های چند دهه گذشته بین ایران و عراق،  ملت‌های دو کشور در کنار هم بوده و برای ثبات و امنیت و نیز موفقیت دو کشور تلاش خواهند کرد.
شاید در ابتدای امر برخی کشورها از جمله آمریکا یا عربستان سعودی از این موضع‌گیری خرسند شده باشند اما سیر ماجرا نشان داد که ایران و عراق «عمق استراتژیک» یکدیگر محسوب می‌شوند و نمی‌توان به سادگی و با چند اقدام سطحی یا موضع‌گیری ناپخته آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.
ابهام در اثربخشی تحریم‌ها
گزارشی که یکی از آژانس‌های زیرمجموعه دولت آمریکا در چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرده،  نشان می‌دهد که کاخ سفید درباره میزان اثربخشی تحریم‌های یکجانبه نفتی علیه ایران با ابهام مواجه است.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده که بازوی تحلیلی وزارت انرژی آمریکا به شمار می‌آید،  در گزارش هفتگی خود درباره وضعیت بازار نفت،  در مورد آثار خروج ایالات متحده از توافق هست‌های با ایران و احیای تحریم‌های یکجانبه نفتی،  نوشته است: چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نفت در ماه آگوست نمایانگر خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و طرح احیای تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند. دونالد ترامپ،  رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه امسال از توافق هست‌های با ایران خارج شد و دستور احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را صادر کرد. دور نخست این تحریم‌ها که عمدتا مربوط به ممنوعیت فروش صادرات فلزات گرانبها به ایران و همکاری در صنعت خودرو بود،  سه‌شنبه این هفته بار دیگر برقرار شد. مرحله دوم تحریم‌ها که صنعت نفت و گاز ایران را هدف گرفته،  دی ماه امسال اجرایی می‌شود. با این وجود،  بسیاری از کشورها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسند و تلاش می‌کنند که به روابط تجاری با ایران ادامه دهند. چین و هند که دو مشتری عمده نفت خام ایران هستند هم موضع مشابهی گرفته و گفت‌هاند که به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند. دو مقام آمریکایی این هفته اعلام کردند که پکن درخواست واشنگتن برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرده است. دهلی هم گفته در تلاش است تا برای ادامه واردات نفت از ایران از آمریکا معافیت دریافت کند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در حالی به اثر خروج آمریکا از برجام بر قیمت نفت اذعان کرده که ترامپ چندی پیش مدعی شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)عامل افزایش قیمت نفت است. قیمت سوخت خودرو یکی از عوامل اثرگذار در انتخابات در آمریکاست و روسای‌جمهور آمریکا تلاش می‌کنند این قیمت را تا حد امکان پایین نگه دارند. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا،  متوسط قیمت گازوئیل در آمریکا هفته گذشته حدود یک سنت دیگر افزایش یافته و به گالنی۸۵/۲ دلار رسیده که در مقایسه با قیمت زمان مشابه پارسال ۴۷ سنت افزایش یافته است.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود نسبت به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر عرضه جهانی نفت هشدار داد.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم علیه فروش نفت ایران می‌تواند تاثیر مهمی بر عرضه جهانی نفت داشته باشد و ظرفیت مازاد تولید نفت جهان را تحت فشار بیشتری قرار دهد.
شرکت‌ها آزادند!
«مینا آندریوا» سخنگوی کمیسیون اروپا در نشست خبری تأکید کرد شرکت‌های اروپایی آزادند درباره حضور یا عدم حضور در ایران تصمیم بگیرند.
وزارت دارایی آلمان،  برخی گزارش‌ها درباره اینکه این وزارتخانه به ایران اجازه خارج کردن ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد خود را از حساب‌های بانکی در آلمان خواهد داد،  تکذیب کرد.
به گزارش رویترز،  وزارت دارایی آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌های رسان‌های درباره آزادسازی این وجوه از طریق اداره گمرگ،  دقیق نیستند. فرایندهای بازرسی هنوز تکمیل نشده‌اند. دولت سوئیس ضمن ابراز تأسف از اقدام آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران،  به شرکت‌های این کشور توصیه کرده با کسب اطلاعات لازم،  روابط تجاری با ایران را ادامه دهند.
«جارت بلانک» معاون مسئول هماهنگ‌کننده امور اجرای برجام در وزارت خارجه دولت سابق آمریکا گفت که تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران اثرگذاری تحریم‌های سابق این کشور را نخواهند داشت.
بلانک در مصاحبه‌ای با اندیشکده «کارنگی» درباره موضوع تحریم‌های ایران گفت برخی از بزرگترین مشتری‌های نفتی ایران،  قانونی بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول ندارند.
«محمد فیصل» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در نشست خبری گفت که کشورش ضمن محفوظ دانستن حق خود برای پیگیری منافع اقتصادی مشروع،  در حال بررسی پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
نقض قوانین بین‌الملل
«غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل متحد در یادداشتی برای روزنامه گاردین،  تحریم‌های آمریکا را نقض آشکار قوانین بین‌الملل خواند.
«خوشرو» در این یادداشت با اشاره به هشدارهای «دونالد ترامپ»،  رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای دیگر درباره تجارت با ایران نوشت،  اولین بار است که یک عضو شورای امنیت سازمان ملل دنیا را بابت پایبندی به قطعنامه این شورا و نه نقض آن،  تنبیه می‌کند.
واکنش ترکیه
«فیض دونمز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه از ادامه اجرای قراردادهای کشورش و ایران در حوزه انرژی خبر داد.
دونمز که کشورش خریدار عمده گاز ایران است،  می‌گوید که قرارداد خرید گاز طبیعی از ایران تا سال 2026 ادامه دارد و تحریم‌های کشورهای ثالث نمی‌تواند تأثیری بر روی آن بگذارد.
وزیر انرژی ترکیه این سخنان را در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر زبان راند و ضمن تأکید بر ادامه روابط تجاری با ایران در حوزه خود،  گفت که تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه است.
سایر اخبار این روزنامه
نگران نباشید هیچ‌کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند نیاز ما، انقلاب در مدیریت(یادداشت روز) اخبار ویژه اولین سالگرد شهید محسن حججی در نجف‌آباد برگزار شد تازه‌ترین جنایت فرزندان ابولهب قتل‌عام ده‌ها دانش‌آموز و مردم مظلوم یمن حمایت گسترده مردم و مسئولان عراق از ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا شلیک 220 موشک به 50 شهرک صهیونیستی پاسخ قاطع حماس به حملات اسرائیل ایران در 2021 پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد جمهوری اسلامی زیر بار مذاکره با آمریکا نمی‌رود مردم از تعلل در برخورد با مفسدان ناراضی هستند پرده‌برداری اسناد جدید دولت آمریکا از ارتباط نزدیکان ترامپ با منافقین تنها 20 درصد مشکلات ناشی از تحریم‌ها است مدیریت جهادی و انقلابی مشکلات کشور را حل می‌کند وضعیت اضطراری در شارلوتسویل در سالگرد حمله مرگبار هواداران ترامپ به مردم با ما در فضای مجازی همراه باشید تازه‌ترین جنایت فرزندان ابولهب قتل‌عام ده‌ها دانش‌آموز و مردم مظلوم یمن تازه‌ترین جنایت فرزندان ابولهب قتل‌عام ده‌ها دانش‌آموز و مردم مظلوم یمن