گذشته‌ها گذشته!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: شائبه فساد احتمالی در شهرداری، واگذاری املاک به شخصیت‌ها‌ی خاص، مشکلات مالی یا ابهامات زیاد در برخی قراردادها، در زمان شهرداری سابق تا مدت‌ها موضوع مورد مناقشه رسانه‌ها و برخی مسئولین بود. جدال‌ها‌ آنقدر بالا گرفت تا موضوع به مجلس کشید، اما....
25 بهمن‌ماه سال 95، تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی رد شد. در آن زمان پافشاری کسانی مانند محمود صادقی باعث شد تا تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری بار دیگر مطرح شود.
اما این اصرار سودی نداشت چرا که ‌24 اسفند همان سال هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طور علنی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک مخالفت کردند.
آن روز قوه مقننه با رد گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکت به اشخاص حقیقی و حقوقی، با 132 رای موافق، 90 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کرد.


اتفاقی که باعث شد تا موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری که به یکی از چالشی ترین موضوعات آن روزها تبدیل شده بود به فراموشی سپرده شود. با روی کار آمدن شورای شهر جدید و شهرداری تازه نفس، موضوع تخلفات در شهرداری و کاوش در راستای آن بار دیگر مطرح شد. اما روزی که نجفی (شهردار وقت) از تخلفات احتمالی در شهرداری و بررسی آن سخن می‌گفت و برخی صحبت‌ها در این زمینه کرد؛ خیلی‌ها رفتن زودهنگام او را از ساختمان بهشت پیش بینی کردند.
تا جایی که به نظر می‌آید افشانی جانشین نجفی نسبت به او در این مسئله یعنی افشاگری خیلی محتاط تر شد.
تازه ترین خبر درباره شهرداری اینکه روز سه‌شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را برای دومین بار نیز رد کردند. در جلسه علنی روز سه‌شنبه، گزارش کمیسیون عمران در مورد
رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها،
مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان مجلس آن را با اکثریت آراء، تصویب نکردند.
این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر صادقی مدعی بود گزارشاتی نشان می‌دهد که تهران به ‌صورت غیرقانونی در حال فروخته شدن از سوی شهرداری است تا کسب درآمدهایی انجام شود. ظرف سه ماه گذشته به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکمی به‌قیمت 10 میلیارد تومان داده شده است.
**
لابی بود؟
اما پرسش اینجاست که از چه روی مجلس که داعیه حمایت از مردم دارد آن هم در چنین شرایط حساسی که مردم به شرایط اقتصادی اعتراض دارند، ترجیح می‌دهد موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری را کنار بگذارد؟ چگونه فراکسیون امیدی که اعضای آن پیشتر بارها بر لزوم رای به این موضوع سخن می‌گفتند روز سه‌شنبه ناکام مانده و حتی تعداد آرایشان از اعضای فراکسیون خودشان هم کمتر شد؟
مهدی شیخ عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه تخلفات در شهرداری واضح است، به آفتاب یزد می‌گوید: «این عدم رای مجلس به هیچ وجه قابل توجیه نیست. به ویژه آنکه تحقیق و تفحص به معنای الزام یا اثبات تخلف شهرداری به شمار نمی‌آید برای همین نمی‌دانم که چرا نمایندگان با تحقیق کردن هم مخالفت کردند. این موضوع برایم بسیار عجیب است.»
به نظر می‌آید که چنین رایی بی دلیل نباید باشد، شاید نفوذی‌ها‌ی شهردار سابق در مجلس در این روزها خیلی فعال بوده‌اند. از این نماینده مجلس در باره اینکه آیا لابی خاصی در پارلمان برای منصرف کردن نمایندگان ازاین موضوع صورت گرفته است، می‌پرسیم. وی می‌گوید: «معمولا چنین لابی‌ها‌یی با کسانی که صددرصد موافق تحقیق و تفحص بودند صورت نمی‌گیرند. اما من شخصا به برخی از نمایندگان معترض شدم و اشاره کردم که چگونه شمایی که مقید به بحث حلال و حرام و مبارزه با فساد هستید به این موضوع رای ندادید؟ دلیل نمی‌شود چون در این موضوع جناح سیاسی آن‌ها‌ مطرح است به تحقیق و تفحص شهرداری رای ندهند. معتقدم این نمایندگان توجیه نبودند وگرنه هیچ دلیلی براین نمی‌بینم که رای اعضای مجلس چنین نتیجه‌ای بدهد.»
محمد کاظمی دیگر عضو فراکسیون امید اما درباره این که آیا لابی‌ها‌یی در مجلس برای عدم رای آوری تحقیق و تفحص از شهرداری صورت گرفته است، نظرات صریح تری داردو به آفتاب یزد می‌گوید: « این موضوع انکار ناپذیر است که اشخاص، موسسه و سازمان و نهادمربوطه که مایل نبود تحقیق و تفحص رای بیاورد، تلاش می‌کند لابی‌ها‌یی درمجلس برای این عدم رای صورت بگیرد.»
**
شکست فراکسیون امید چرا؟
با این اوصاف از مهدی شیخ می‌پرسیم که چرا به جای این نهادها و اشخاص، فراکسیون امید برای رای آوری تحقیق و تفحص شهرداری، لابی یا تلاش بیشتری درمجلس نکرد و شکست خورد؟ او می‌گوید: «با توجه به اینکه در رای‌گیری‌ها‌ی حساس، به تمام اعضای فراکسیون امید پیامک‌ها‌یی محتوی تصمیم فراکسیون فرستاده می‌شود،
در این باره چنین اتفاقی نیفتاد. به نظر می‌آید فراکسیون، موضع رسمی درارتباط با تحقیق و تفحص از شهرداری نگرفت و
علی رغم میل به رای آوری آن؛ تصمیم را برعهده خود نمایندگان گذاشت.»
البته کاظمی هم با اشاره به همین عدم تصمیم گیری رسمی فراکسیون امید، این نکته را نیز بیان می‌کند که در حاشیه جلسه صبح روز سه‌شنبه که با همتی رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شده، یکی از طراحان طرح تحقیق و تفحص بیان کرد که تمام فراکسیون به طرح تحقیق و تفحص رای دهد و
به‌نظر می‌آید که فراکسیون امید چنین کاری هم کرده باشد.
او در باره ناکامی فراکسیون امید در جلسه روز سه‌شنبه مجلس اظهار داشت: « به هر حال رای فراکسیون امید به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. فراکسیون امید باید همیشه یک رای ضمیمه هم برای موفقیت داشته باشد.
**
جایی که فراکسیون ولایی و مستقلین با هم همراه می‌شوند علی القاعده دیگر رای ما کافی نخواهد بود و نتایج نشان می‌دهد که دراین جا چنین اتحادی بین آن‌ها صورت گرفته است .»
**
یک نگاه
از مهدی شیخ، تحلیل او پیرامون این عدم رای آوری را می‌پرسیم می‌گوید: «شاید عده ای که حتی از جناح مقابل هم نیستند با خود بگویند گذشته‌ها گذشته است و بهتر آن است تا حالا که شهرداری دردست جریان ماست، کاری کنیم تا آقای افشانی وقتش را صرف مسائل دیگر کندو مصلحت نیست که دوباره حاشیه آفرینی شود . از سویی دیگر جناح مقابل نیز ممکن است یا سیاسی با این قضیه برخورد کند یا واقعا دراین ارتباط توجیه نباشد. » شیخ تاکید می‌کند: «ما نیز برای رای آوردن این طرح باید محکم تر می‌بودیم شاید تصورمان این بود که تحقیق و تفحص در مجلس رای خواهد آورد. »
وی پیرامون اینکه در شرایط حساس فعلی که بسیاری به مشکلات اقتصادی و فساد معترضند این اقدام مجلس چه تاثیری می‌تواند داشته باشد، می‌گوید: « این اقدام مطمئنا تاثیر منفی دارد. من واقعا از این اتفاق متاسف هستم. »
**
نگاه سیاسی
محمد کاظمی‌هم با ابراز تاسف ازاین موضوع اظهار کرد: « متاسفانه ما از همان ابتدا به این مسئله سیاسی نگاه کردیم. تا زمانیکه ما تحقیق و تفحص از شهرداری را سیاسی ببینیم نتیجه اش
آنی می‌شود که روز سه‌شنبه در مجلس دیدیم. ما در انجام وظایف نظارتی به هیچ وجه نباید مسائل سیاسی را دخیل بدانیم به ویژه آنکه مدعی حفاظت از حقوق ملتیم .منافع ملی اینگونه ایجاب می‌کرد که رای را به تحقیق و تفحص از شهرداری بدهیم. تحقیق که ایرادی نداشت ممکن بود که اصلا در شهرداری اتفاقی نیفتاده و همه چیز طبق قانون پیش رفته باشد.»وی ادامه داد: «ما ازیک طرف شعار مبارزه با فساد می‌دهیم ولی در طرف مقابل وقتی می‌خواهیم از یک موسسه یا نهادی که گزارش‌های زیادی علیه آن است، تفحص کنیم، کار دو روز پیش مجلس را انجام می‌دهیم. طبیعی است که مردم وقتی با این تناقض بزرگ مواجه شوند به آن واکنش نشان می‌دهند. با این کارروز سه‌شنبه، همه ما در مجلس زیر سوال رفتیم.»
**
جبران می‌کند؟
با شکست فراکسیون امید در بحث تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به نظر می‌آید یکی دیگر از امیدهای مردم در جهت اطمینان به مسئولین در راستای مبارزه با شفافیت اقتصادی در کشور از بین رفت. رای روز سه‌شنبه مجلس نشان داد که بسیاری آن طور که باید برای مبارزه با فساد عزمشان جزم نیست و چه بسا در برابر برخی پیشنهادات و بعضی صحبت‌ها نظرشان را برخلاف خواست مردم تغییر می‌دهند. رای به عدم تحقیق و تفحص از شهرداری که برای بار دوم رخ داد، باردیگر نفوذ پرقدرت برخی اشخاص که ممکن است ریشه در شهرداری سابق داشته باشند را به عینه به نمایش گذاشت. چه بسا اگر این تحقیق و تفحص انجام می‌شد به رفع سوءتفاهمات کمک می‌کرد.