نمک‌نشناسی العبادی

آفتاب یزد – گروه سیاسی: از چهار دهه قبل که اولین تحریم‌ها‌ی ایالات متحده آمریکا در سال 1358 برای اولین بار اعمال شد، جریان تحریم‌ها‌ همیشه با شدت و ضعف ادامه داشته است. تحریم‌ها‌ی ایران از نظر تحریم کنندگان به ۴ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود: تحریم‌های چندجانبه هم‌چون تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا. این تحریم‌ها‌ از سال ۱۹۹۵ توسط بیل کلینتون دموکرات به نوعی تشدید شد و دونالد ترامپ نیز به تازگی اقدام به خروج از برجام نموده است. شاید تنها مسئله متفاوت در مورد تحریم‌ها‌ همانگونه که حسن روحانی رئیس جمهوری گفت: « همراهی جهان با ایران است.» وی و وزیر امور خارجه اش به درستی به همراهی بسیاری از کشورهای جهان با ایران و مخالفت با رویه سیاسی ترامپ اشاره کردند. در کشورهای منطقه نیز حتی متخاصم‌ترین کشورها همچون برخی کشورهای عربی مانند امارات سعی کردند خوشحالی شان را پنهان کنند و یا به صورت آشکار و لفظی همراهی نکنند. بسیاری نیز همچون پاکستان بر همراهی با ایران تاکید کردند. در این بین عراق که بیشترین کمک مالی، سیاسی و حتی عاطفی را در سخت ترین شرایط از ایران دریافت کرده است، تنها کشوری بود که به‌صورت رسمی توسط بالاترین مقام اجرایی
کشورش بر همراهی با تحریم‌ها‌ی ظالمانه آمریکا تاکید کرد!
**
پاکستان


پس از اعمال تحریم‌های دونالد ترامپ در 16 مردادماه، کشورهای مختلف جهانی و منطقه‌ای موضع شفاف و قابل قبولی اتخاذ کردند. عمران خان بازیکن سابق کریکت و رهبر پیروز حزب تحریک انصاف پاکستان که به تازگی شانس نخست وزیری کشورش را یافته است، علی رغم مواضع صریح رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که موضع کشورش در آینده، توسعه روابط با ایران خواهد بود. وی به ویژه بر گسترش رابطه در حوزه انرژی با ایران که آمریکا حساسیت زیادی روی آن دارد، تاکید کرد و گفت: «ما به انرژی نیاز داریم و ایران بهترین منبع است.» او اعلام کرد که روابط دو کشور تاریخی است و کشورهای ثالث نمی‌توانند این رابطه را خدشه‌دار نمایند.
**
اردوغان
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز پس از اعلام تحریم‌ها‌ی چند روز اخیر، ایران را شریک راهبردی ترکیه خواند و گفت: امیدواریم در خصوص تحریم علیه ایران گام اشتباهی برداشته نشود. او افزود: همان گونه که آمریکا شریک راهبردی ترکیه است، ایران نیز شریک راهبردی دیگر کشورهاست و به همین علت، قطع روابط ما با شرکا به درخواست یک کشور دیگر با درک ما از استقلال در جهان مغایرت دارد. وی در این مصاحبه که در فرودگاه اسن بوغای آنکارا انجام شد، بیان کرد: ترکیه انرژی خود را از ایران تامین می‌کند و اگر نیاز خود را از ایران تامین نکنیم، چه کسی در فصل زمستان کشور من را گرم خواهد کرد؟ روابط دو کشور ریشه دار است و ما نمی‌توانیم از این رابطه دست بکشیم.
**اتحادیه اروپا
شاید جالب ترین واکنش به تحریم‌ها‌ی دونالد ترامپ، واکنش بی‌سابقه راهبردی ترین شریک آمریکا یعنی اروپایی‌ها‌ بود. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف شدید کرده و اعلام کرد که این اتحادیه و دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که کانال‌های سرمایه‌گذاری در ایران را باز نگه دارند. این اتحادیه بر حفظ روابط تجاری و پولی خود با ایران تاکید کرد. آنها تا آنجا پیش رفتند که اعلام نمایند، شرکت‌های اروپایی که از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند، از طرف اروپا تحریم می‌شوند.
**چین، روسیه، ژاپن
چین و روسیه نیز اعلام کردند که بر تعهدات خود به ویژه در چارچوب برجام پایبند
خواهند ماند و روابط اقتصادی خود با ایران را پیگیری خواهند کرد. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز از آمریکا خواست تا خرید نفت ژاپن از ایران، از تحریم‌ها مستثنی شود.
برخی کشورهای منطقه نیز مانند همسایگان شمالی، اعراب و یا دیگر کشورهایی که طرف مراوده اقتصادی با ایران هستند، حداقل سکوت کردند و سعی کردند که لا اقل در لفظ با تحریم‌ها همرای نکنند .
**
عراق
عراق تنها کشور منطقه بود که اعلام کرد از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کند. نخست‌وزیر عراق پس از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود. وی افزود: ما مخالف تحریم هستیم و ممکن است به آن پایبند باشیم زیرا کشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مسئله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک عربی، حیدر العبادی،
نخست وزیر عراق در یک نشست هفتگی در پاسخ به سوالی در رابطه با از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم و عراق هزینه سنگینی برای تحریم‌هایی که به مدت 13 سال علیه آن اتخاذ شد، پرداخت کرد. تحریم‌ها براساس تضعیف نظام پیشین (عراق) علیه ما تحمیل شد اما منجر به تضعیف ملت، ایجاد شکاف در جامعه، از بین بردن
بافت اجتماعی و ایجاد پدیده‌هایی شد
که از قبل نبودند. وی افزود: ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم، ما مخالف تحریم‌ هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود. العبادی ادامه داد: ما نیز همانند دیگر کشورهای جهان جز از طریق بانک فدرال عراق نمی‌توانیم از دلار استفاده کنیم. حصار و تحریم جوامع را نابود می‌کند. ما مخالف تحریم‌ها هستیم. نمی‌توان تنها به خاطر یک هدف سیاسی یک ملت کامل را ضعیف و گرسنه کرد. وی افزود: دوباره می‌گویم من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مسئله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد. نخست وزیر عراق در پایان گفت که برخی‌ها از ما دعوت می‌کنند که حامی‌مستضعفین باشیم و ما حامی‌مستضعفین هستیم، برخی مصلحت دیگران را به مصلحت مردم ترجیح می‌دهند. ما به کشورهای همسایه تجاوز نمی‌کنیم اما اولویت ما ملت ما است و موضع ما مخالفت با تحریم‌ها است.
**
پاسخ به ایران
زمانی که اردوغان در جلسه ای اعلام کرد که موصل به زودی از سوی داعش تسخیر خواهد شد ، ایران اولین کشوری بود که با تمام قوا و در سخت ترین شرایط اقتصادی در کنار عراق ایستاد .
حسن روحانی سال قبل در جشنواره «عمران سلامت» در اینباره گفت: «دولت ایران در سخت ترین شرایط اقتصادی به کمک عراق رفت و پول تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت و کمک‌های لجستیک را پرداخت کرد.» کمک به احیای صنایع آسیب دیده از جنگ مانند پالایشگاهها و مراکز نفتی در کنار ارسال کمک‌های بلا عوض همانند دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت تمام عیار از مردم این کشور، بخشی از کمک ایران در تعامل با آنها بوده است . با این همه این موضع نخست وزیر عراق در روزهایی که فرصت مناسبی است تا لطف ایران را جبران نمایند، کمی‌عجیب می‌نمایاند. خنجر از پشت العبادی به ایران و همراهی او با تحریم‌های ایالات متحده، واکنش‌های بسیاری را از سوی کارشناسان امر در پی داشته و آنها خواهان اتخاذ تصمیمات مناسب در واکنش به این رویه قدر نشناسانه شدند . زمانی که آنها در سختی بودند ایران مشکلات خود را بهانه نکرد و تمام عیار پا پیش گذاشت .