این، استیضاح مجلس بود

براساس قانون اساسی، استیضاح وزرا از حقوق قانونی نمایندگان مجلس است. بنابراین، آقای ربیعی اکنون وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی نیست زیرا دیروز استیضاح رای آورد و او نتوانست بار دیگر رای اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس را به دست بیاورد. این، یک امر طبیعی است که هر مقام و مسئولی گاهی در منصبی هست و گاهی نیست و جای خود را به دیگری می‌دهد. در این زمینه بحثی نداریم ولی آنچه مایه تاسف است محتوای استیضاح و چگونگی انجام آن است.
امام‌خمینی، که نظام جمهوری اسلامی را بنیان گذاشت، درباره مجلس شورای اسلامی تعبیری دارد که بسیار مهم است. ایشان می‌فرمودند مجلس عصاره فضائل ملت است.
این «عصاره فضائل ملت بودن» باید در گفتارها و رفتارهای نمایندگان بروز و ظهور داشته باشد، به این صورت که مثلاً در استیضاح یک وزیر، از تهمت زدن بپرهیزند، تا به چیزی یقین ندارند نگویند، هرگز از چارچوب انصاف خارج نشوند و هنگامی که رای می‌دهند، خدا را در نظر بگیرند، به منافع ملی توجه داشته باشند و از اعمال غرض‌های شخصی و جناحی بپرهیزند.
متاسفانه وضعیت حاکم بر مجلس شورای اسلامی اکنون چنین نیست. اینکه یکی از نمایندگان مجلس، خطاب به وزیر بگوید «شنیده‌ام» پسر شما با پسر معاونتان در فلان کشور شرکت تاسیس کرده و این «شنیده» را از تریبون مجلس به عنوان سند جرم علیه وزیر بکار بگیرد، یک انحراف آشکار از تمام ویژگی‌هائی است که عصاره فضائل ملت را تشکیل می‌دهند. همینطور آن نماینده که به دلیل پذیرفته نشدن توصیه‌اش برای انتصاب افراد موردنظرش به مناصب دلخواهش، وزیر را زیر سوال می‌برد و به او رای اعتماد نمی‌دهد، نه تنها از فضائل ملت بوئی نبرده بلکه برای نابودی فضائل ملت فعالیت می‌کند.


در جریان استیضاح وزیر کار، دیروز مجلس صحنه بدترین و شرم‌آورترین آبروبری‌ها نه‌فقط میان بعضی نمایندگان و وزیر بلکه حتی میان خود نمایندگان بود. وقتی نماینده‌ای به نماینده دیگر می‌گوید تو به دلیل اینکه افراد مورد نظرت به مسئولیت گمارده نشدند با وزیر مخالفت می‌کنی، این یعنی مجلس شورای اسلامی ما دچار فاجعه‌ای شده است که آن را از فلسفه وجودی مجلس آنهم مجلسی که قرار بود اسلامی باشد فرسنگ‌ها دور ساخته است.
این نسبت دادن‌ها یا درست است یا نیست. اگر درست است، این افراد آلوده، در مجلس چه می‌کنند؟ و اگر درست نیست، چرا چنین تهمت‌هائی به آنها زده می‌شود؟ نقش مدیریت مجلس چیست؟ چرا اجازه داده شده مجلس به چنین وضعیت اسفباری دچار شود؟ وقتی مجلس شورای اسلامی که قرار بود عصاره فضائل ملت باشد، به چنین فلاکتی دچار شده، مردم چه امیدی به اتقان عملکرد چنین مجلسی در بخش‌های تصویب قانون، نظارت بر سایر قوا و دفاع از حقوق ملت می‌توانند داشته باشند؟
بدون اینکه قصد حمایت از فرد استیضاح شده یا نکوهش اصل استیضاح را داشته باشیم، لازم می‌دانیم با اندوه فراوان تاکید کنیم که آنچه دیروز در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی صورت گرفت، استیضاح خود مجلس بود. بزرگان نظام، کاری کنند که مجلس، استیضاح‌کننده باشد نه اینکه خود، استیضاح شود.
سایر اخبار این روزنامه
پلاتس: میزان خرید مشتریان نفتی بزرگ ایران همچنان بالا است مخالفت آلمان و چین با تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دکتر ظریف: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشتند انصارالله یمن شروط خود برای صلح را اعلام کرد یک مقام حماس: توافق با اسرائیل ماه آینده صورت می‌گیرد العبادی: لیست جدید فاسدان به‌زودی صادر می‌شود رژیم صهیونیستی حرم ابراهیمی را به روی فلسطینیان بست تحلیل سیاسی هفته کشف محموله 35 میلیارد ریالی ساعت مچی قاچاق در فرودگاه مهرآباد ساعت کار ادارات استان تهران تا پایان مرداد تمدید شد نوبخت: ستاد بودجه 98 تشکیل شد اختصاص ارز مصارف خدماتی به 23 گروه/ سقف ارز مسافرتی 5000 یورو شد جهانگیری: برنامه‌ریزی مناسب با شرایط جدید انجام شده است رای عدم اعتماد مجلس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی از همراهی دولت باز ماند کشف سلاح‌های اسرائیلی در پایگاه‌های تکفیر‌یها در سوریه این، استیضاح مجلس بود بررسی لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دستور کار هیات دولت قرار گرفت رئیس جمهور در تماس تلفنی با رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان: تقویت بیش از پیش روابط تهران – اسلام‌آباد در همه عرصه‌ها ضروری است «لوور شعبه تهران» به پاریس برگشت