تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته جاری درحالی سپری شد که علیرغم التهابات اقتصادی، مالی و معیشتی ایجاد شده از سوی دشمنان نظام و برهم زنندگان برجام، افق روشنی از مدیریت بحران در نظام اجرایی مشاهده شد و با معرفی رئیس کل جدید بانک مرکزی و اعلام بسته جدید ارزی، وجود نسخه‌هایی برای مقابله با مشکلات لجام گسیخته مشاهده گردید.
آغاز به کار رئیس کل جدید بانک مرکزی که باید آنرا نوید اصلاحات در تیم اقتصادی دولت آقای روحانی دانست، تحرک مثبتی بود که زنگ تعادل را در بازار ارز و سکه به صدا در آورد و این چشم انداز را به روی مردم گشود که تلاش‌های مجددانه، دلسوزانه و از سر کارشناسی می‌تواند بر توطئه دشمن برای ناکارآمد نشان دادن نظام فائق آید و آرامش را در فضای ملتهب کنونی فراهم کند.
رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش در چند ماه اخیر تمام تلاش خود را بکار بردند تا آرزوی به زبان رانده خود را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی محقق سازند و در این مسیر از همه امکانات رژیم صهیونیستی و شیوخ وابسته عرب به ویژه آل سعود استفاده کردند و مجموعه‌ای از فشارهای سنگین را بر جمهوری اسلامی ایران وارد کردند لکن متاسفانه مدیریت کشور از همه ظرفیت‌های موجود بهره نبرد و نتوانست آنگونه که مردم انتظار داشتند از عهده کنترل و مدیریت فشارهای همه جانبه برآید ولی این روزها بارقه تجهیز نظام اجرایی و مدیریتی کشور برای مقابله با این توطئه‌های سنگین و تلاش برای عبور از پیچ‌های خطرناک فراهم شده، هر چند عده‌ای که در این مدت در داخل کشور، همراه با دشمنان خارجی در شیپور فروپاشی برجام می‌دمیدند، از منافذ و تریبون‌های مختلف به جای آنکه دشمن خارجی را هدف بگیرند، یقه دولت را گرفته و اهداف نامناسبی را دنبال می‌کنند.


واقعیت این است که اگرچه امروز بعضی ضعف‌ها در نظام اجرایی کشور برای مقابله با حجم بیسابقه فشارهای دشمنان خارجی مشاهده می‌شود ولی برخی عناصر در داخل به جای کمک به دولت برای حل مشکلات، به دنبال کارشکنی و ناراضی تراشی و دامن زدن به نارضایتی‌ها هستند که البته این حرکت آنها به هیچ وجه از دید مردم پنهان نمی‌ماند.
رئیس جمهور سلطه طلب آمریکا بامداد روز سه شنبه با امضای یک فرمان اجرایی و صدور بیانیه، مرحله جدیدی از ستیزه‌جویی با ملت ایران را آغاز کرد. ورود ترامپ به این مرحله از «ایران ستیزی» آنچنان بی‌پشتوانه و بدون حامی بود که بجز رژیم صهیونیستی و چند رژیم عرب مزدور آمریکا در خلیج فارس، هیچ کشوری از آن حمایت نکرده و آنرا اقدامی یکجانبه و غیرقانونی خواندند؛ تا آنجا که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک با وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان ضمن حمایت از ایران اعلام کرد: «ما مصمم به حفاظت از فعالان اقتصادی اروپایی که تجارت قانونی با ایران دارند، براساس قوانین اتحادیه اروپا و در هماهنگی با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستیم... از این رو از روز 7 اوت (16 مرداد) نسخه به روز شده قوانین مسدودسازی تحریمی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی می‌شوند تا از شرکت‌های اروپایی که تجارت قانونی با ایران دارند در برابر تاثیرات تحریم‌های آمریکا حفاظت شود.»
دیر زمانی است که 17 مرداد به عنوان «روز خبرنگار» در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. در این هفته، روز خبرنگار را درحالی پشت سر گذاشتیم که ناتوانی در نقد لایه‌های پنهان قدرت، سیاسی و اقتصادی همچنان یکی از دغدغه‌های اصحاب رسانه و مطالبات مردم است. دست اندرکاران رسانه‌ها به ویژه خبرنگاران در طول سال کمتر فرصت می‌یابند که درباره مشکلات حرفه‌ای خود بگویند و بنویسند ولی شاید جعل روزی به نام «روز خبرنگار» فرصتی است تا آنان گوشه‌ای از این محدودیت‌ها را بالا زده و از آن رونمایی کنند! امروزه سه مولفه اصلی و مهم مطبوعات یعنی کارکرد اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و نظارت بر مراکز قدرت، هر یک با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی روبروست که متاسفانه در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی، سلطه لایه‌های پنهان قدرت و عدم پاسخگویی شفاف مسئولان، نقش شان محدودتر می‌شود و در انجام وظایف جهت پاسخگویی به دغدغه‌ها و مطالبات مردم ضعیف‌تر عمل می‌کنند.
اکنون افکار عمومی جامعه به حق، از اصحاب رسانه، به ویژه خبرنگاران انتظار دارد با شهامت و شجاعت به قلب پیچیدگی‌های موجود و مافیاهای قدرت در بخش‌های مختلف جامعه زده و آنها را برای مردم روشن کنند و به لایه‌های تاریک و پنهان قدرت نورافکن بیندازند و دست‌های پشت پرده مفاسد را روشن نمایند.
این وظیفه و انتظار از رسانه‌ها که متاسفانه کمتر شاهد بروز و تحقق آن بوده ایم، در صورت نقد لایه‌های قدرت می‌تواند به شفافیت و ایجاد اعتماد منجر شده و منشاء امیدآفرینی در مردم شود.
روز گذشته مجلس شورای اسلامی با رای منفی خود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از ادامه کار با دولت دوازدهم باز گذاشت. بعضی از نمایندگان مجلس دیروز در جلسه استیضاح علی ربیعی در وضعیت نابهنجار و به دور از اخلاق صحبت کردند. او پیش از این در 22 اسفند 96 نیز در مجلس استیضاح شده بود ولی در آن زمان موفق به کسب رای اعتماد گردید، اما این بار نتوانست مجدداً سکان وزارت تعاون،‌ کار و امور اجتماعی را به دست بگیرد و به این ترتیب رئیس‌جمهور باید در جریان تغییراتی که قرار است در تیم اقتصادی خود داشته باشد، فرد جدیدی را هرچه زودتر برای وزارت کار به مجلس معرفی کند زیرا جامعه کارگری از حساسیت بالائی برخوردار است و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نباید بدون وزیر بماند.
در بررسی اهم مسائل خارجی هفته، ابتدا به تازه‌ترین تحولات سوریه می‌پردازیم. ارتش سوریه در ادامه قلع و قمع تروریست‌ها در جبهه‌های مختلف، این هفته در منطقه «سویدا» در جنوب سوریه به پیشروی‌های چشمگیری دست یافت و ضمن آزادسازی بخش‌های وسیعی از این منطقه، ده‌ها تروریست را به هلاکت رساند. گزارش‌های دیگری حاکی است که موج بازگشت آوارگان به منازل خود در مناطق آزاد شده در جنوب سوریه شدت گرفته است.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد دولت سوریه در تلاش است تا زمینه بازگشت هرچه سریعتر تمام آوارگان به خانه هایشان را فراهم کند. عملیات پاکسازی سه استان جنوبی سوریه، (سویدا، درعا و قنیطره) از وجود گروه‌های تروریستی، از اول تیرماه گذشته آغاز شده و تاکنون درعا و قنیطره کاملاً آزاد شده‌اند و عملیات در سویدا با شدت ادامه دارد.
این هفته تحولات فلسطین تحت الشعاع اخبار مربوط به توافق گروه حماس و رژیم صهیونیستی قرار گرفت. گزارش‌های رسیده از این حکایت دارد که حماس با رژیم صهیونیستی، با میانجیگری مصر طی روزهای اخیر مذاکرات مفصلی برگزار کرده و به توافقات متعددی، از جمله آتش بس 5 تا 10 ساله در غزه دست یافته‌اند. هر چند حماس، رسماً این گزارش‌ها را تایید نکرده ولی برگزاری مذاکره را مورد تاکید قرار داده است. روز گذشته یک مسئول ارشد حماس به خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی گفت که توافق نهایی تا 10 شهریور ماه میان حماس و رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.
این مسئول حماس اضافه کرده است که طرفین فعلاً درحال بررسی مواضع و جدیت یکدیگر در مذاکرات هستند.
درباره مفاد توافق اخیر آمده است که رژیم صهیونیستی محاصره غزه را کاهش خواهد داد و برخی محدودیت‌های اقتصادی را برخواهد داشت و در مقابل حماس نیز حملات ضد اسرائیلی را متوقف خواهد کرد و ارسال ابزار آتش‌زا به مناطق اسرائیلی نشین را که طی ماه‌های اخیر نگرانی عمده‌ای برای رژیم صهیونیستی شده است را متوقف خواهد نمود تا زمینه برای برقراری آتش بس پنج و یا ده ساله در غزه فراهم شود.
با توجه به مواضع چند سال اخیر حماس، به نظر می‌رسد این جنبش در مسیر حکومت خودگردان پیش می‌رود و در این میان محافل سیاسی به نقش موثر خالد مشعل در تغییر سیاست‌های حماس تاکید می‌کنند. جنبش حماس که در مقطعی طولانی به خصوص در دوره رهبری افرادی چون شیخ احمد یاسین و رنتیسی، طلایه‌دار مبارزه ضد صهیونیستی بوده است اکنون در دام سازش با صهیونیست‌ها افتاده و اعتبار خود را زیر سوال برده است.
این هفته یمن، همچنان شاهد ادامه جنایات ائتلاف عربی به سرکردگی رژیم ریاض بود و جنگنده‌های متجاوز عربستان شمار دیگری از مردم بی‌دفاع یمن در استان «عمران» را به خاک و خون کشیدند. رژیم سعودی بیش از سه سال است یمن را آماج حملات وحشیانه توسط سلاح‌های پیشرفته اهدایی قدرت‌های استکباری قرار داده است و در جریان این جنایت، ده‌ها هزار یمنی را کشته، شهرهای این کشور را ویران کرده و ساختارهای اقتصادی محدود یمن را نیز با خاک یکسان کرده است ولی با این وجود، نتوانسته است ملت یمن را به تسلیم و پذیرش شرایط ذلت بار وادار سازد. رژیم ریاض با همدستی چند رژیم دنباله رو خود می‌خواهد با ادامه کشتار، ملت یمن را خسته کند تا آنها وادار شوند بر انصارالله و نیروهای مدافع استقلال این کشور بشورند ولی در رسیدن به این توطئه ناکام مانده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
پلاتس: میزان خرید مشتریان نفتی بزرگ ایران همچنان بالا است مخالفت آلمان و چین با تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دکتر ظریف: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشتند انصارالله یمن شروط خود برای صلح را اعلام کرد یک مقام حماس: توافق با اسرائیل ماه آینده صورت می‌گیرد العبادی: لیست جدید فاسدان به‌زودی صادر می‌شود رژیم صهیونیستی حرم ابراهیمی را به روی فلسطینیان بست تحلیل سیاسی هفته کشف محموله 35 میلیارد ریالی ساعت مچی قاچاق در فرودگاه مهرآباد ساعت کار ادارات استان تهران تا پایان مرداد تمدید شد نوبخت: ستاد بودجه 98 تشکیل شد اختصاص ارز مصارف خدماتی به 23 گروه/ سقف ارز مسافرتی 5000 یورو شد جهانگیری: برنامه‌ریزی مناسب با شرایط جدید انجام شده است رای عدم اعتماد مجلس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی از همراهی دولت باز ماند کشف سلاح‌های اسرائیلی در پایگاه‌های تکفیر‌یها در سوریه این، استیضاح مجلس بود بررسی لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دستور کار هیات دولت قرار گرفت رئیس جمهور در تماس تلفنی با رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان: تقویت بیش از پیش روابط تهران – اسلام‌آباد در همه عرصه‌ها ضروری است «لوور شعبه تهران» به پاریس برگشت