دکتر ظریف: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشتند

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشته‌اند و حرکت و اظهارات ترامپ تبلیغاتی بود.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار، یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای وزارت خارجه را گرامی داشت.
وی در پاسخ به این که رئیس جمهوری در مصاحبه زنده تلویزیونی درباره صداقت آمریکایی‌ها اظهار داشت اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند صداقت داشته باشند باید به برجام برگردند و از سال 1332 به مردم ایران غرامت پرداخت کنند، آیا آمریکایی‌ها در این زمینه صداقت دارند یا خیر، افزود: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشته‌اند و حرکت ترامپ تبلیغاتی بود. دلیل مهم آن این است که ترامپ نه نسبت به مردم ایران و نه به تعهدات بین‌المللی حساسیت ندارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف ترامپ ضدیت با مردم ایران است چرا که اولین تحریمی را که برگرداند، مربوط به حوزه هواپیماها بود که قرار بود 200 فروند هواپیما به ایران داده شود که لغو کردند.


ظریف درباره صحبت‌های رئیس جمهوری در خصوص صداقت آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها هیچ گاه صداقت در این حوزه نداشتند وحرکت ترامپ یک حرکت تبلیغاتی بود.
وی همچنین گفت: تحریم هواپیماها اولین تحریمی بود که ترامپ برگرداند و این یکی از دلایل مهمی است که می‌توانیم به آن برسیم ترامپ نه نسبت به مردم ایران و نه نسبت به تعهدات بین‌المللی آمریکا هیچ حساسیتی ندارد و در واقع با مردم ایران ضدیت دارد.
وی افزود: حتی قبل از روز ششم اوت که گروه اول تحریم‌ها برگشتند اولین کاری که اداره کنترل وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام داد این بود که مجوز 200 هواپیما را که قرار بود توسط مردم ایران استفاده شود، لغو کرد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: آمریکایی‌ها به مردم ایران باید خیلی توضیح بدهند، در واقع با این بی‌اعتمادی متراکمی که آمریکایی‌ها در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته ایجاد کردند مردم ایران چه دلیلی دارند که نسبت به آنها احساس کنند که باید با آن‌ها صحبت کنند؟ این نکته‌ای بود که آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری مطرح کردند.
ظریف خاطرنشان کرد: اگر بحث مذاکره باشد ما دو سال مذاکره فشرده با آمریکایی‌ها داشتیم و برجام نتیجه این مذاکرات بود، اما دولت ترامپ از آن خارج شد؛ حتی به فرض محال که با آنها صحبت کردیم، چطور می‌شود به آمریکا اعتماد کرد که پس از اینکه به یک توافق جدید رسیدیم آنها به همان توافق خودشان نیز متعهد بمانند.
وی تاکید کرد: روش،رفتار و برخورد آمریکا هیچ اعتمادی را نه تنها برای ایرانف بلکه برای هیچ کس در جامعه بین‌المللی باقی نگذاشته است.
*دنیا در برابر تحریم‌های آمریکا ایستاده است
وزیر امور خارجه درباره تنگناهای صادراتی به ایران در زمان تحریم‌ها و نقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هم گفت: وظیفه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالان بخش دولتی است؛ این معاونت تلاش می‌کند امکانات صادرات را در خارج از کشور شناسایی کرده و زمینه را هم برای ارتباط بخش خصوصی ایران و کشورهای خارجی فراهم کند و برای رسیدن به اهداف در این بخش کمک خواهد کرد.
ظریف تصریح کرد: فعالیت معاونت اقتصادی باید در دوران پسا بازگشت آمریکا به تحریم‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود، امروز ما یک تفاوت جدی با دوران گذشته داریم دنیا در برابر تحریم‌های آمریکا ایستاده است.
وی افزود: در گذشته هر زمان که آمریکا یک تحریمی را تصویب می‌کرد چون مستظهر به چند قطعنامه شورای امنیت بود فورا سایر کشورها نیز نه تنها آن تحریم‌ها را اجرا می‌کردند، بلکه خود آنها هم تحریم‌های جداگانه‌ای تصویب می‌کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وقتی آمریکا در سال 91 تحریم‌های نفتی را تحمیل کرد اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی گسترده‌ای را هم به به ایران تحمیل کرد.
ظریف ادامه داد: درحال حاضر اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که نه تنها خودش تحریم‌های آمریکا را رعایت نخواهد کرد، بلکه در دنیا دنبال کسانی خواهد گشت تا آنها نیز با اتحادیه اروپا همراهی کنند، در واقع یک اجماع بین‌المللی علیه حرکت آمریکا شکل گرفته است.
وی افزود: نباید منکر این واقعیت شد که آمریکا هم با قلدری هم با یک فشار اقتصادی بزرگی وارد میدان شده است، آنها واقعیت این است که آنها بیش از فشار اقتصادی با یک جنگ روانی وارد شده‌اند و متاسفانه این جنگ روانی را علاوه بر شریکان ما و در داخل کشور ما هم انجام می‌دهد.
*حرکت‌های زیگزاگی آمریکا نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آنها است
وزیر امور خارجه اضافه کرد: همان قدر که ادعای ترامپ برای مذاکره خیلی جایی برای توجه ندارد، به همان اندازه ادعاهایی که می‌کنند و می‌گویند«ما فشارهایی را به ایران وارد می‌کنیم یا کاری انجام می‌دهیم که دنیا در تاریخ خود ندیده باشد»، این حرکت‌های زیگزاگی نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریکا است و فضای روانی ما نباید از این حرکات متاثر شود.
ظریف خاطرنشان کرد: دنیا امروز تمایل ندارد که تحریم‌های آمریکا را اعمال کند و کشورهای مهم و مختلف دنیا درحال تلاش هستند که در برابر این تحریم‌ها بایستند و حتما بخش اقتصادی ما هم در این حوزه فعال خواهد بود.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات نظامی در حوزه سیاست خارجی هم گفت: دنیا به جایی رسیده که هرکس در هر جایی صحبت می‌کند، برای یک گروه کوچکی صحبت نمی‌کند و شنوندگان ما جهانی شده‌اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم همه دوستان ما وقتی صحبت می‌کنند متوجه این واقعیت باشند که در یک گروه کوچک صحبت نمی‌کنند، بلکه باید دقت لازم را هم انجام دهند که برای دنیا صحبت می‌کنند و مهم‌تر از آن، دوستان ما در رسانه هم به این واقعیت توجه داشته باشند که دقت کردن در انعکاس صحبت‌ها، بسیار مهم است.
وی یادآورشد:همان‌طور که در (سه روز پیش) در دیدار با اصحاب رسانه بیان کردم، رسانه قدرت عظیمی دارد و این قدرت عظیم را باید با مسئولیت خوبی که همه دوستان رسانه‌ای ما متوجه آن هستند، با جدیت دنبال کنند.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره پایبندی اتحادیه اروپا به برجام اظهارداشت: اقداماتی که اروپایی‌ها تاکنون انجام داده‌اند نشان داده است که آن‌ها هم در حرف و هم تا حدی در عمل متعهد هستند.
وزیر امور خارجه افزود: اتحادیه اروپا «قانون انسداد» را دیروز عملیاتی کردند و با کشورهای مختلف هم درحال صحبت کردن هستند، این‌ها نشان دهنده تلاش اروپایی‌ها است، اما این که تا چه حد آماده باشند هزینه بکنند، مهم است.
وی اضافه کرد: آنها فقط نباید اراده سیاسی نشان ندهند، بالاخره برجام یک توافقی است که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای آن‌ها از نظر حیثیتی بسیار مهم است، اگر این طور است باید برای این موضوع هزینه کنند و ما اکنون باید بپرسیم که آیا اکنون اروپا حاضر است هزینه کند؟
وی خاطرنشان کرد: تاکنون به نظر ما اروپایی‌ها - ضمن این که ممکن است بعضی‌ها توقع بیشتر داشتند- در خط درست عمل کردند. حال باید ببینیم این تحریم‌ها که در طول سه ماه آینده جدی ترهم خواهد شد، چقدر اروپایی‌ها محکم می‌ایستند.
ظریف یادآورشد: آنچه که به ما و آنچه که به دنیا گفتند و آنچه که از صحبت‌های دو روز گذشته خانم موگرینی و سایر اعضای اتحادیه اروپا ما شنیدیم این است که آن‌ها در واقع هم متعهد هستند، هم تصمیم دارند در این زمینه جدی دنبال کنند.
وزیر امور خارجه درباره گم شدن سه کودک پاکستانی در ایران گفت: من هنوز خبر را ندیده‌ام ولی حتما اگر چنین اتفاقی افتاده باشد که وزارت امور خارجه همراه با دستگاه‌های امنیتی موضوع را پیگیری می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
پلاتس: میزان خرید مشتریان نفتی بزرگ ایران همچنان بالا است مخالفت آلمان و چین با تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دکتر ظریف: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشتند انصارالله یمن شروط خود برای صلح را اعلام کرد یک مقام حماس: توافق با اسرائیل ماه آینده صورت می‌گیرد العبادی: لیست جدید فاسدان به‌زودی صادر می‌شود رژیم صهیونیستی حرم ابراهیمی را به روی فلسطینیان بست تحلیل سیاسی هفته کشف محموله 35 میلیارد ریالی ساعت مچی قاچاق در فرودگاه مهرآباد ساعت کار ادارات استان تهران تا پایان مرداد تمدید شد نوبخت: ستاد بودجه 98 تشکیل شد اختصاص ارز مصارف خدماتی به 23 گروه/ سقف ارز مسافرتی 5000 یورو شد جهانگیری: برنامه‌ریزی مناسب با شرایط جدید انجام شده است رای عدم اعتماد مجلس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی از همراهی دولت باز ماند کشف سلاح‌های اسرائیلی در پایگاه‌های تکفیر‌یها در سوریه این، استیضاح مجلس بود بررسی لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دستور کار هیات دولت قرار گرفت رئیس جمهور در تماس تلفنی با رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان: تقویت بیش از پیش روابط تهران – اسلام‌آباد در همه عرصه‌ها ضروری است «لوور شعبه تهران» به پاریس برگشت