مخالفت آلمان و چین با تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران

دولت آلمان و چین در موضعگیری صریح ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کردند که بی‌توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران حفظ خواهند کرد وحتی با برنامه‌های آمریکا می‌جنگند.
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر ضرورت و اهمیت حفظ برجام، تصریح کرد: برای ماندگاری توافق هسته‌ای می‌جنگیم، زیرا آن را قراردادی بین‌المللی همسو با منافع خود و به سود امنیت منطقه می‌دانیم.
وی در گفت‌و‌گو با روزنامه آلمانی «پاسائور نوین پِرسه» اظهار کرد: وجود توافق هسته‌ای با ایران بهتر از نبود آن است.
وی با ابراز نگرانی از عواقب اقدامات ضدایرانی آمریکا و همچنین احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها و هرج و مرج‌های منطقه ای، گفت: ما همچنان لغو برجام را اشتباه و خطا می‌پنداریم.


ماس تاکید کرد که ایران به نوعی در همسایگی اروپا قرار دارد و از این رو امنیت و ثبات این کشور برای اتحادیه اروپا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
وزیر امور خارجه المان تاکید کرد: منزوی کردن ایران تنها باعث دلگرمی نیروهای افراطی خواهد شد. تلاش برای ایجاد هرج و مرج در این کشور نتیجه مطلوب نخواهد داشت، درست مانند آنچه در برخی کشورهای منطقه تجربه شد و بروز ناآرامی و بی‌ثباتی را در پی داشت.
مقام آلمانی در ادامه افزود: کسانی که به دنبال تغییر حکومت ایران هستند، نباید فراموش کنند این مساله می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر و بیشتری را با خود به همراه آورد.
چین: مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم
وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد روابط تجاری چین و ایران ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست به همین دلیل ادامه خواهد یافت.
در این بیانیه آمده است: چین بی‌توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران حفظ خواهد کرد.
بیانیه وزارت خارجه چین می‌افزاید: پکن مخالف تحریم‌های آمریکا است و تعهدی به اجرای این نوع تحریم‌ها که بیانگر یکجانبه گرایی واشنگتن در جهان است ندارد.
چین پیشتر نیز اعلام کرده بود روابط عادی خود را با ایران ادامه خواهد داد و در این زمینه از کسی اجازه نمی‌گیرد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان می‌دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
اتحادیه اروپا: شرکت‌های اروپایی تابع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مجازات می‌شوند
مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که اگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.
اتحادیه اروپا هشدار داده است که اگر شرکت‌های اروپایی به تبعیت از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری خود با ایران را متوقف کنند، با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.
ناتالی توچی مشاور، ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی اظهار داشت: آن دسته از شرکت‌های اروپایی که در پیروی از تحریم‌های ثانویه آمریکا، دست از تجارت با ایران بردارند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.
اتحادیه اروپا، روسیه و چین و بسیاری دیگر از کشورها در هفته‌های اخیر مخالفت صریح خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام و بر ضرورت پایبندی و اجرای برجام تاکید کرده‌اند.
ژاپن آماده توسعه روابط با ایران حتی در شرایط سخت است
رئیس شورای تبادلات دوستی بین‌المللی ژاپن گفت: ژاپن آمادگی دارد تا تمام ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط و افزایش همکاری‌ها بین توکیو و تهران حتی در شرایط سخت بکار گیرد.
به گزارش ایرنا "کن ماتسوزاوا" روز چهارشنبه در دیدار با سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در توکیو از ژاپن و ایران به عنوان دو کشور با پیشینه تاریخی کهن و قوی یاد کرد و افزود: ایران نه یک کشور دوست بلکه برای ژاپن یک کشور برادر است.
سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در این دیدار که در سفارت ایران انجام شد هدف از ماموریت خود در ژاپن را توسعه مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف بیان کرد.
رحمانی موحد با اشاره به تاریخچه روابط کهن و دوستانه دو کشور اظهار امیدواری کرد این شورا همچون گذشته بتواند نقش موثری برای رسیدن به اهداف تعیین شده در مناسبات دو کشور ایفاء نماید.
"مرتضی رحمانی موحد" سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ژاپن دهه سوم تیر ماه با تقدیم رونوشت استوارنامه خود به «تاکه او آکیبا» قائم مقام وزیر امور خارجه این کشور، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.
حکیم: وظیفه ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است
"سید عمار حکیم" رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به فشارهای اقتصادی آمریکا به ایران گفت: ایران عمق استراتژیک عراق است و وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است.
حکیم در اظهاراتی در نشست اخیر نخبگان، نمایندگان و مسئولان جریان حکمت ملی عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران در معرض فشار، تحریم و موجی است که اقتصاد و نظام سیاسی آن را هدف قرار داده است.
وی در این سخنان که روز چهارشنبه در فضای مجازی عراق منعکس شده است، رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد: در بحران جمهوری اسلامی ایران عراق باید راه تنفسی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که این کشور در کلیه بحران‌ها کنار ما ایستاد.
حکیم گفت که شخص وی به عنوان یک سیاستمدار عراقی خود را ملزم به تلاش هر چه بیشتر در راستای نزدیک کردن رویکردها و کاهش فشارها از طریق همکاری جامعه بین الملل و جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی گفت: داشتن حدود 1300 کلیومتر مرز مشترک و منافع، ارتباط‌ها و وابستگی‌های موجود میان دو کشور ایران و عراق از جمله دلایلی است که نمیتوان به آن بی‌توجه بود.
رهبر جریان حکمت ملی عراق ابراز اطمینان کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به حکمت و هوشمندی رهبری آن بر این بحران نیز پیروز خواهد شد.
دولت آمریکا سالهاست در اقداماتی یکجانبه کشورهای مخالف سیاست‌های مداخله جویانه‌اش را مورد تحریم قرار می‌دهد و سایر کشورها را نیز وادار می‌کند به این تحریم‌های ظالمانه تمکین کنند در غیر این صورت با تحریم‌های دیگری مواجه می‌شوند.
بیانیه وزارت خارجه عراق در مخالفت باتحریم‌های ضد ایرانی ترامپ
وزارت خارجه عراق در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار تلاش جامعه جهانی برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن در قبال اقداماتش علیه ایران شد.
سخنگوی وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که عراق از جامعه جهانی می‌خواهد تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا از تحریم‌هایش علیه ایران صرف نظر کند.
"احمد محجوب" تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه ایران تاثیرات منفی بزرگی بر عراق و عموم منطقه از حیث اقتصادی و اجتماعی خواهد گذاشت زیرا ایران یکی از همسایگان عراق محسوب می‌شود.
در بیانیه از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در مقابله و مبارزه با تروریسم تقدیر شده و آمده است که عراق هرگز مواضع شرافتمندانه همسایه خود ایران را در بحران‌ها از یاد نمی‌برد.
سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرده است که (در اثر اقدامات یکجانبه یاد شده) هرگز هیچ کشوری آسیب نمی‌بیند مگر اینکه کشور دیگری نیز از آن متاثر خواهد شد و بر ثبات و امنیت در عموم منطقه اثر منفی خواهد گذاشت.
محجوب گفته است که وزارتخارجه عراق با اصل محاصره اقتصادی علیه هر کشور دیگر مخالف است زیرا معتقد است که ضرر محاصره‌ها در درجه نخست متوجه‌ اقشار مختلف مردم می‌شود.
پیش از این نیز نخست وزیر، رئیس جمهور عراق و رهبران سیاسی و شخصیت‌های مختلف در این کشور از اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و با آن مخالفت کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
پلاتس: میزان خرید مشتریان نفتی بزرگ ایران همچنان بالا است مخالفت آلمان و چین با تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دکتر ظریف: آمریکایی‌ها هیچگاه صداقت نداشتند انصارالله یمن شروط خود برای صلح را اعلام کرد یک مقام حماس: توافق با اسرائیل ماه آینده صورت می‌گیرد العبادی: لیست جدید فاسدان به‌زودی صادر می‌شود رژیم صهیونیستی حرم ابراهیمی را به روی فلسطینیان بست تحلیل سیاسی هفته کشف محموله 35 میلیارد ریالی ساعت مچی قاچاق در فرودگاه مهرآباد ساعت کار ادارات استان تهران تا پایان مرداد تمدید شد نوبخت: ستاد بودجه 98 تشکیل شد اختصاص ارز مصارف خدماتی به 23 گروه/ سقف ارز مسافرتی 5000 یورو شد جهانگیری: برنامه‌ریزی مناسب با شرایط جدید انجام شده است رای عدم اعتماد مجلس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی از همراهی دولت باز ماند کشف سلاح‌های اسرائیلی در پایگاه‌های تکفیر‌یها در سوریه این، استیضاح مجلس بود بررسی لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در دستور کار هیات دولت قرار گرفت رئیس جمهور در تماس تلفنی با رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان: تقویت بیش از پیش روابط تهران – اسلام‌آباد در همه عرصه‌ها ضروری است «لوور شعبه تهران» به پاریس برگشت