خداحافظی پرحاشیه ربیعی از کابینه

گروه سیاسی : دیروز مجلس، استیضاح وزیر کار را در دستور کار داشت. استیضاحی که حرف و حدیث بسیاری با خود به همراه داشت. از شایعات علاقه دولت به خروج ربیعی از کابینه گرفته  تا عدم دعوت از وزیر در کمیسیون اجتماعی جهت ارائه گزارش پیش از استیضاح و در نهایت حواشی روز استیضاح، اتفاقاتی بود که در نهایت  پایان همکاری ربیعی با وزارت کار را رقم زد. 
بهارستان صبح دیروز آغاز به کار کرد. اما در همان ابتدای جلسه  در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح و عدم بررسی آن در جلسه کمیسیون موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد.
به این ترتیب که قرار بود ۱۱ نفر از نمایندگان به عنوان متقاضی استیضاح وزیر کار در این جلسه صحبت کنند. اما با آغاز جلسه هیچ کدام حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشدند.
در ادامه این جلسه علی لاریجانی در دفاع  از روال قانونی استیضاح با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر خواهد بود.


بنابر این رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کرد و در نهایت بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح ربیعی آغاز شد.
با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه بگو مگو اتفاق افتاد.
با آغاز مجدد جلسه و دستور لاریجانی برای شروع جلسه استیضاح و بیان سخنان اولین موافق استیضاح، علی‌رضا محجوب به دلیل حضور نداشتن علی ربیعی در جلسه با حضور مقابل جایگاه هیات رییسه با استناد به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی با فریاد، گفت: آیین‌نامه صراحت دارد که شروع جلسه استیضاح باید همزمان با حضور یافتن وزیر استیضاح شونده باشد اما ایشان هنوز به داخل صحن برنگشته است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید.
علی لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید علی‌رضا محجوب، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیین‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود بنابراین لطفا آقای رستمیان مطالب خود را بیان کنید.
در حالی که اعتراضات محجوب همچنان ادامه داشت جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و دقایقی بعد علی ربیعی به همراه رضا انصاری معاون منابع انسانی رییس‌جمهور و جمعی از دولتمردان وارد صحن علنی مجلس شدند.
موافقان استیضاح 
در ادامه این جلسه موافقان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.
علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بنده از طرف کمیسیون اجتماعی چند استان را در بحث مسائل حمایتی کمیته امداد و بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند.
وی در ادامه بیان کرد: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک‌های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رئیس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.
محمود نگهبان سلامی هم  در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است یا خیر؟
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم  خطاب به نایب رییس مجلس که مدافع علی ربیعی بود، گفت: آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟
محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را «خدای لابی» معرفی کردند. طیف‌های عظیم کارگری و برخی در مجلس با فشار به نمایندگان اجازه طرح مباحث استیضاح را سلب کردند. ای کاش وزیر تعاون جایگزین وزیر خارجه می‌شد تا برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم که ایشان با قدرت لابی‌گری خود می‌توانست این پرونده را حل کند.
وی با بیان اینکه شاکله تصمیمات بزرگ اقتصادی در وزارت تعاون انجام می‌شود، ادامه داد: به اسم بیمه، تعاون و کار کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. هفته قبل در جلسه کمیسیون برای عرضه نشدن ارز پتروشیمی‌ها که متعلق به وزارت کار است را مطرح کردیم و این شرکتها عامل اخلال در نظام اقتصادی در قضیه نابسامانی‌های نرخ ارز  هستند. یقه چه کسی را بگیریم؟ ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند دهها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند.
حسن نوروزی هم در جریان بررسی استیضاح وزیر کار، در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.
وی خطاب به وزیر رفاه، گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.
نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟
این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.
نوروزی اضافه کرد: می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.
هاجر چنارانی هم  به عنوان یکی دیگر  از متقاضیان استیضاح، گفت: قبل از ورود به مجلس با خود می‌گفتم که امروز اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی برای کشور خوب است اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آنچه رهبری گفتند یعنی اصولگرایان اصلاح‌طلب برای کشور مفید هستند.
وی افزود: اینجا خانه ملت و نه خانه دولت است. ما در مجلسی هستیم که ماحصل خون شهداست. سوال این است که ما با انقلاب چه کردیم، بعد از چهل سال که از جمهوری اسلامی می‌گذرد ما چه کردیم.
وی با بیان اینکه ما در اینجا درد مردم را می‌گوییم، گفت: من نزد قالیبافی رفتم که چون یک روز سر کار نبوده بیمه‌اش قطع شده است. در این وضعیت شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم که کار می‌کنند اما درآمد آنچنانی ندارند. امروز ما نمایندگان نقطه امید ملت هستیم چون دولت از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.
این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد، گفت: قرار بود مدیریت اقتصادی در شستا برقرار شود و ۶۰ درصد آن به تامین اجتماعی واگذار شود اما تنها ۱۰ درصد واگذار شد آن هم در شرایطی که فردی در حوزه مدیریت شستا که ۲۷ سمت دیگر دارد.
نماینده مردم همدان هم  از نمایندگان خواست که از حیثیت مجلس دفاع کنند و تاکید کرد که مجلس معامله‌گر نیست.
 امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.
وی افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند،‌ ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.
نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.
می‌گویند سالی  ۵۰۰ میلیون تومان به حساب فرد مورد نظر واریز کن!
 علی ربیعی پس از سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و دفاع خود را این طور آغاز کرد: احترامم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و جوانی و نوجوانی اکثر ماست، اعلام می‌کنم. احترام عمیق خودم را به همه نمایندگان پیشاپیش اظهار می‌کنم.
وی افزود: وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی مردم را درک می‌کنم اما شما می‌گویید «باز فلانی گریه کرد و مجلس را فریب داد».
وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم و خدا را شکر می‌کنم که دو بار توانستم مجددا رای شما را به دست آورم. به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. هر وقت کمیسیون بنده را احضار کرد در کمیسیون حضور یافتم و منظم‌ترین فرد برای حضور در کمیسیون‌های مجلس بودم. در جلسه علنی و غیرعلنی متاسفانه مواردی مطرح شد و اکنون نیز خارج از ۱۰ بند استیضاح به بنده گفتند شام معاویه و یزید می‌دهند. بغض و گریه می‌کنم به بنده یک چیز می‌گویند، می‌خندم چیز دیگری می‌گویند. چه بکنم؟ بنده فقط به محورها جواب می‌دهم و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.
ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.
وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست. این وزارتخانه  باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم.
ربیعی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه اگر گریه کنیم یک چیز می‌گویند و اگر بخندیم یک چیز می‌گویند. به من می‌گویند در استان‌ها دوره گردی دارید اگر من به استان‌ها می‌روم آیا شما در نظر نمی‌گیرید که سرمایه اجتماعی پایین آمده است و اعتماد نیز کاهش یافته است. یک وزیر زمانی که به یک سیاه چادر می‌رود و یا به روستاها می‌رود آیا حسن است یا قبح است؟ در مورد دیگری دوستان در خصوص نرخ بیکاری صحبت کردند بنده بیش از همه می‌دانم که بیش از ۲۵ درصد تحصیلکرده‌ها بیکار هستند. بنده سوال می‌کنم که آیا بیکاری محصول وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است؟ بیکاری محصول سیاست‌های کلان پولی و مالی است که همه ما با یکدیگر در این زمینه تصمیم می‌گیریم. بیکاری محصول سیاست‌های تولید و بازار کار است. هیچ بند قانونی وجود ندارد که بنده نسبت به بیکاری مسئولیت داشته باشم. اما من خودم را وزیر بیکاران نامیدم و احساس می‌کنم که مقام رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این امر را پذیرفتم. و در صحبت‌هایم خواهم گفت که اتفاقا آنچه که امروز در این حوزه رخ داده است ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت ما بوده است. اگر امروز آب باریکه‌ای نیز در اشتغال وجود دارد ناشی از تلاش‌ها و سیاست‌های ما بوده است.
علی ربیعی در قسمت دوم صحبت‌های خود در جلسه استیضاح بیان کرد: امیدوارم این جلسه استیضاح یک نقطه عطفی برای مجلس شورای اسلامی شود. آقای لاریجانی بنده از شما انتظار دارم به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی به نمایندگان تذکر دهید در چارچوب استیضاح صحبت کنند. کدام یک از مطالب در چارچوب استیضاح بود؟ استیضاح در ۱۰ بند در مجلس شورای اسلامی چاپ شده است. در این استیضاح به من تهمت‌های زیادی زده شد و جملات ناروایی به من نسبت داده شد.
وی در ادامه بیان کرد: من واقعا نمی‌خواهم وارد برخی از مسائل شوم. آقای پورابراهیمی، آقای کهنوجی را شما می‌شناسید. رزومه ایشان دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما این چنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟ لطفا توجه کنید که این نامه از سوی اطلاعات نیروی انتظامی نوشته شده است. آقای پورابراهیمی این نامه را که بنده ننوشته‌ام. آقای پورابراهیمی هر نشستی که در هیات مدیره استان داریم شما من را بیچاره می‌کنید و در استان شبکه می‌چینید. دختر آقای پزشکیان قبل از بنده در آنجا پروژه داشته است. ربطی به دوره بنده نداشته است. شما یک دختر مسلمان مومن شاگرد اول فوق‌ لیسانس را که قبل از دولت من در آنجا پروژه داشته و در آنجا کار می‌کرده زیرسوال می‌برید. اینگونه نکنید.
ربیعی در ادامه بیان کرد: رییس بهزیستی سبزوار یک خانم برجسته است اما به من فشار می‌آوردند که یا این فرد را بردار یا شما را استیضاح می‌کنیم. در اتاق من در جلوی چشم من بدون این‌که ترسی از من داشته باشند در چشم من نگاه می‌کنند و می‌گویند سالی ۴۰۰ – ۵۰۰ میلیون تومان به حساب فرد مورد نظر واریز کن و به هر کسی که من می‌گویم بده.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: من از شهدا خجالت می‌کشم که این مطالب را اینجا مطرح کردم. من وضعیت سخت فعلی که در اقتصاد کشور رخ داده است را می‌فهمم و باید کاری کنیم. ما باید نشان دهیم که به فکر مردم هستیم. من ۴۰ سال خدمت کردم و در این ۴۰ سال بحران‌های زیادی دیده‌ام. یادم است یک روز در تهران ۱۲ هزار نفر میلیشیا در توپخانه رژه می‌رفتند. ما آن روز را گذراندیم می‌دانم که شرایط سختی پیش روی داریم و مستحضر هستم که ترامپ روان جامعه را نشانه گرفته است. ما امروز در حال از دست دادن اعتماد در جامعه هستیم.
وی در پایان گفت: من چه وزیر باشم و چه وزیر نباشم هرچه در توان دارم برای حل مشکلات مردم خواهم گذاشت و روز و شب نمی‌شناسم. اگر هم به من رای ندهید دست شما را می‌بوسم و به یک کار اجتماعی می‌پردازم. شما را به وجدان و خداوند رجوع  می‌دهم. ان‌شاءالله سرمایه اجتماعی نظام را پاس بداریم و اعتماد عمومی را ضایع نکنیم. اخلاق را فرو نپاشیم. ما در کنار هم از همه بحران‌ها عبور خواهیم کرد.
نماینده‌ای پول نگرفته که به ربیعی رای دهد
مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز  مجلس و در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت: بنده قرار نبود صحبت کنم، اما از صبح که وضع موجود و بحث‌هایی که برخی عزیزان نسبت به مجلس شد را دیدم، احساس کردم باید از مجلس و نمایندگان دفاع کنم.
وی توضیح داد: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.
این عضو فراکسیون امید، گفت: کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. اینگونه حرف زدن‌ها انصاف نیست. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم. بنده هیچگاه دنبال پول، دنیا و قدرت نبوده‌ام.
وی ادامه داد:‌ آقای تقی‌زاده معاون وزیر در همین مجلس به من گفت که می‌گویند پسر بنده با پسر آقای ربیعی شرکت زده و در دبی تشکیلات راه انداخته‌اند، حال اینکه پسر من اصلا پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد. نباید از پشت تریبون تهمت بزنیم، ما مسلمانیم، حضرت علی (ع) فرمود که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست؛ یعنی حق به معنای دیدن و باطل به معنای شنیدن برای صحه گذاشتن بر موضوعی است، آیا ما می‌خواهیم بر اساس شنیده‌ها رای دهیم؟
پزشکیان ادامه داد: قبلا هم چیزهایی علیه آقای ربیعی در فضای مجازی پخش کرده‌اند اما آیا ما می‌خواهیم با این چیزها رای دهیم؟ ما به خدا و آخرت اعتقاد داریم. اگر پشت تریبون حرف و دلیلی گفته شد که ما به حق بودن آن رسیدیم پس رای دهید؛ نه اینکه بگویید اگر به استیضاح رای ندهیم اعتبار مجلس از بین می‌رود یا اینکه بگویند یکسری پول گرفتند که به آقای ربیعی رای دهند. اگر ما دنبال پول و مقام بودیم خیلی کارهای دیگر می‌کردیم و پول در می‌آوردیم.
وی با اشاره به دوران وزارتش در دولت اصلاحات گفت: بنده در دولت خاتمی، وزیر بودم. آن زمان یادم است که در جلوی وزارت کار تظاهرات و اعتصابات کارگری می‌شد، ‌این اتفاقات در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد، اما پنج سال است که آقای ربیعی وزیر است و ما شاهد این اعتراضات جلوی وزارتخانه نیستیم. این نشان می‌دهد که وزیر مشکل کارگری را در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی حل کرده است.
به من گفتند اگر فکر تایید صلاحیت دی ماه ۹۸ هستید صحبت نکنید
نماینده مردم گناوه هم  استیضاح وزیر کار را خلاف قانون دانست و گفت: به من گفتند اگر فکر تایید صلاحیت در دی ماه سال ۹۸ هستید پشت این تریبون صحبت نکن.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز ملت ایران نظاره‌گر تصمیم خردمندانه ما نمایندگان هستند. مفهوم استیضاح را به خوبی می‌دانیم و می‌دانیم که این موضوع حق تمام نمایندگان است، اما کسانی که امروز با جوسازی و سم‌پاشی جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی ‌را به عدم رای اعتماد به آقای ربیعی گره زده‌اند، کاری خلاف اخلاق انجام داده‌اند.
وی افزود: امروز از هیات رییسه گلایه‌مندم. استیضاح آقای ربیعی بدون تشریفات قانونی منجر به تذکر آیین‌نامه‌ای من شد. آقای لاریجانی پاسخ شما قانع کننده نبود. این استیضاح خلاف قانون است. هیات رییسه به سوگندی که یاد کرد عمل نکرده است. برای نقض این سوگند کفاره پرداخت کنید.
وی تاکید کرد: امروز و مشکلات موجود حاصل فضای اقتصادی است آیا آقای ربیعی مقصر است؟ آقای خادمی شما فرمودید ما وزیر می‌خواهیم کارگر نمی‌خواهیم. اما من می‌گویم ما وزیری می‌خواهیم که کارگر بوده و درد کارگر را بفهمد. ما وزیری می‌خواهیم که خود از جامعه کارگری باشد. ما از جامعه ارباب و رعیتی بیزاریم. اگر امروز ربیعی در جامعه کارگری حضور پیدا می‌کند چون خود کارگر است. هفته‌ای سه شب در اتاق‌اش می‌خوابد چرا که درد کارگر را می‌فهمد.
نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقایی که خیلی از تهمت‌ها را روا داشتید کدام آموزه‌ دینی به یک مسلمان اجازه می‌دهد بدون هیچ جرمی در یک تریبون اینگونه به افراد تهمت می‌زند؟ حرمت مومن به حرمت کعبه تشبیه شده است. من هم فرزند روستا هستم در کدام چادر عشایر می‌توان برایشان ۹۰۰ میلیون تومان هزینه کرد؟ ابعاد این چادر را برای ما بیان کنید.
نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوب است من هم اشاره کنم چون گزینه مدیرکلی شما در کمیته انتصابات رای نیاورده است اینگونه برآشفته شده‌اید؟ آقایی که دم از شنیده‌ها زدید و فرمودید من شنیدم که نمایندگان گفتند فضای مجلس به نفع آقای ربیعی است. تو شنیدی اما من هم شنیده‌هایم را می‌گویم. من هم شنیدم که یکی از دوستان در گوش یکی از دوستان دیگر گفت فضای مجلس مخالف استیضاح است. من هم شنیدم که یکی از همکاران به من گفت اگر فکر دی‌ماه ۹۸ برای تایید صلاحیت هستید پشت این تریبون صحبت نکن. به چه جرمی؟
دولت از ربیعی حمایت می‌کند
باطرح شایعاتی درباره عدم حمایت دولت از ربیعی ، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس تاکید کرد که او و دولت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت می‌کند. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور را قرائت کرد. وی توضیح داد: آقای امیری نامه‌ای را دادند و در آن آوردند که در مجلس مطلبی به من انتساب داده شده مبنی بر اینکه دولت از آقای ربیعی حمایت نمی‌کند که این درست نیست.
لاریجانی افزود: آقای امیری در این نامه تاکید کرده که من به عنوان وظیفه از آقای ربیعی حمایت می‌کنم و حرفی غیر از آن نادرست است.
اما در نهایت با تمام این فراز و نشیب‌ها ، مجلس به ماندن ربیعی در وزارت کار رای نداد و ربیعی با این وزارتخانه خداحافظی کرد.بدین ترتیب  نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به نماندن علی ربیعی رای دادند. بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی رفت.