بازداشت مدیران موسسات مالي بي اعتبار

آرمان: پس از پیروزی انقلاب همه بانک‌های کشور دولتی اعلام شدند و در اصل 44 قانون اساسی نیز بانکداری به صورت انحصاری در اختیار بخش دولتی قرار گرفت. پس از اتمام جنگ تحمیلی و آغاز دولت سازندگی خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و این موضوع به بانکداری نیز تسری یافت، اما از آن جایی که طبق قانون اساسی تأسیس بانک دولتی محال بود، دولت وقت به تأسیس موسسات مالی و اعتباری اقدام کرد و شورای نگهبان نیز با تفسیر خود از قانون اساسی به یاری دولت شتافت. هرچند که اندکی بعد شورای نگهبان با تأسیس بانک‌های خصوصی موافقت کرد و در دولت اصلاحات نخستین بانک خصوصی پس از انقلاب تأسیس شد، اما این موسسات مالی و اعتباری همچنان در عرصه اقتصادی ایران باقی ماندند. نکته مهم‌تر آنکه به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی هیچ‌گاه بخش خصوصی واقعی جایگاهی در بدنه سیستم مبادلات پولی کشور نیافتند و این خصولتی‌ها بودند که در پشت نقاب بخش خصوصی به فعالیت می‌پرداختند. نهادهای خصولتی نه هیچ‌گاه از مزایای بخش خصوصی واقعی برخوردار بودند و نه نظارت دولتی مناسبی بر آنان اعمال می‌شد. در دولت‌های نهم و دهم این موسسات شدیدا گسترش پیدا کردند و با پنهان شدن در پشت نام‌ها و عبارت‌های مورد احترام جامعه با وعده سودهای رویایی وجوه مردم را جذب کردند. مهم‌ترین وجه تفاوت این موسسات با بانک‌ها در این است که این موسسات سپرده قانونی در بانک مرکزی نگه‌داری نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود نسبت بدهی به سرمایه آنها عددی بسیار بزرگ باشد و در هنگامی که بخشی از مردم برای گرفتن مطالبات خود نزد این موسسات رجوع کنند، پاسخ منفی از سوی مسئولان بانک بشنوند و موسسه ورشکست شود. نابسامانی و فساد در این موسسات تنها بخشی از آن چیزی که مقام معظم رهبری از آن با عنوان اژدهای هفت سر یاد کردند. کاسپین، آرمان و والعصر 3 موسسه از این موسسات بودند که در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی از بازداشت مدیران این موسسه‌ها منتشر شد.
بازداشت مدیران؟
انتخاب نوشت؛ حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مدیران موسسه والعصر، آرمان و کاسپین بازداشت شدند و به زودی مراحل برگزاری دادگاه آنها انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر پرونده موسسه ثامن‎الحجج در دادگاه در حال بررسی است قطعا بعد از اتمام این پرونده دستگاه قضائی برای بررسی سایر پرونده‎ها وارد عمل خواهد شد. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اخیرا طبق اطلاعات بنده مدیر موسسه والعصر نیز بازداشت شده است و پرونده وی در دستگاه قضائی در حال بررسی است. نوروزی تاکید کرد: تحقیقات بازپرس از این مدیران آغاز شده است و بعد از صدور قرار مجرمیت از سوی دادستان روند محاکمه متهمان شروع خواهد شد. وی تصریح کرد: بدون شک باتوجه به مطالبات مردم از این موسسات مالی، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در جهت تحقق خواسته‎های آنها اقدام و در این راستا نسبت به عملکرد دستگاه قضائی نظارت لازم را انجام خواهند داد تا حقی از مردم پایمال نشود.
کاسپین تکذیب کرد


خبر بازداشت مدیران موسسه اعتباری کاسپین که با عنوان «بازداشت مدیران سه موسسه مالی و اعتباری» در برخی پایگاه‌های خبری و فضای مجازی انتشار یافته است، تکذیب شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از موسسه اعتباری کاسپین با توجه به انتشار خبر یاد شده از سوی برخی پایگاه‌های خبری به نقل از نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، علی نعیمی مدیر عامل موسسه این مطلب را تکذیب و اعلام کرد حق پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی برای موسسه محفوظ است.