پیروزی شکننده در پایگاه سنتی جمهوریخواهان

ندا آکیش
خبرنگار
 از عمر پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کمتر از دو سال می‌گذرد و در همین مدت کوتاه این حزب به جای آنکه در انتظار تکرار پیروزی خود؛ این بار در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باشد، شاهد حوادثی غیرقابل باور و ناامید کننده است آنهم در اوهایو، ایالتی که به‌طور سنتی قلمرو انتخاباتی جمهوریخواهان به شمار می‌رود. سه‌شنبه شب به وقت محلی بود که نتیجه مرحله مقدماتی انتخابات میان‌دوره‌ای اوهایو اعلام شد و کاندیدای جمهوریخواه تنها با اختلاف 9/0 درصد از رقیب دموکرات خود پیشی گرفت در حالی که در سال 2016 در اوهایو اختلاف رأی دونالد ترامپ جمهوریخواه با هیلاری کلینتون دموکرات 11 درصد بود. در دوره‌های گذشته نیز در این ایالت، کاندیداهای جمهوریخواه با فاصله زیاد از رقبای دموکرات خود پیشی گرفته‌اند.
به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، جمهوریخواهان برای داشتن عملکردی عالی در اوهایو، ایالتی که اکثریت ساکنانش محافظه کار هستند میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات تلویزیونی پرحرارت کرده بودند، اما نتیجه کار پیروزی بسیار ضعیف «تروی بالدرسون» جمهوریخواه در مقابل «دنی اُ کانر» دموکرات بود. هرچند که این دو رقیب سه ماه دیگر و در روز انتخابات میان دوره‌ای باز هم به مصاف هم خواهند رفت.


یکشنبه گذشته ترامپ به اوهایو سفر کرده بود تا حمایت خود را از «بالدرسون» اعلام کند. او در این سفر طی سخنانی عجیب در جمع جمهوریخواهان؛ پیشاپیش حزب متبوعش را بازنده انتخابات میان دوره‌ای معرفی کرده و گفته بود: «هر حزبی که در کاخ سفید حاکم است در انتخابات میان دوره‌ای شکست می‌خورد. نمی‌دانم چرا اینطور است. ممکن است به این خاطر باشد که همه شما برای ریاست جمهوری سخت می‌جنگید و پیروز می‌شوید و در انتخابات میان‌دوره‌ای دچار خودشیفتگی می‌شوید.» ترامپ پس از اعلام نتیجه مرحله مقدماتی انتخابات میان‌دوره‌ای اوهایو نیز تأکید کرد، بالدرسون در رقابت مقدماتی بد عمل کرد اما در روز انتخابات به مراتب بهتر ظاهر خواهد شد. او در توئیتر نوشت: «پس از سخنرانی یکشنبه شب من چرخش بزرگی برای بهتر شدن به وجود آمد.» علاوه بر ترامپ، برای دیگر جمهوریخواهان که به خاطر سیاست‌هایشان از جمله سیاست‌های مهاجرتی، سیاست‌های مربوط به حق نگهداری سلاح و مالیات‌ها در ایالت محافظه کار اوهایو محبوبیت قابل توجهی دارند. نتیجه سه‌شنبه شب به هیچ عنوان رضایتبخش نبود. بالدرسون نیز پس از پیروزی ضعیف خود در مرحله مقدماتی که در واقع یک نتیجه فاجعه بار برای جمهوریخواهان محسوب می‌شود، طی یک سخنرانی کوتاه سه دقیقه‌ای ضمن تشکر از سفر ترامپ به اوهایو برای حمایت از او گفت: «در سه ماه آینده هر کاری که از دستم برآید برای «دوباره بزرگ کردن امریکا» انجام می‌دهم. دنی اُ کانر یک رقابت سخت با من داشت و من برای رقابت با او در فصل پاییز آماده‌ام.»
نانسی پلوسی؛ پاشنه آشیل دموکرات‌ها
به عقیده تحلیلگران، یکی از دلایل افزایش محبوبیت «اُ کانر» در ایالت اوهایو مخالفت او با نانسی پلوسی، سخنگوی سابق مجلس نمایندگان امریکا است و حالا که او توانسته 49.3 درصد آرا را در مرحله مقدماتی کسب کند و عملکرد مطلوبی داشته باشد، ممکن است بحث‌ها بر سر هزینه‌ای که دموکرات‌ها در قبال حمایت از نانسی پلوسی متحمل خواهند شد، مجدداً داغ شود یا حتی شانس آنها برای کسب اکثریت به خطر بیفتد. اُ کانر ممکن است در آخرین مرحله رقابت‌های میان‌دوره‌ای با نرم‌تر کردن مواضع خود در قبال پلوسی، یک هدیه عالی به رقیب جمهوریخواه خود بدهد.
علاوه بر ایالت اوهایو که اکنون به کابوس جمهوریخواهان تبدیل شده، در ایالت میشیگان نیز که به مدت بیش از یک دهه جزو قلمرو انتخاباتی جمهوریخواهان بوده و در انتخابات 2016 به ترامپ رأی داد، روز سه‌شنبه خانم «گرچن وایتمر»، رهبر سابق دموکرات در سنای محلی میشیگان، در انتخابات مقدماتی فرمانداری ها پیشتاز شد. این یک آزمون حیاتی برای دموکرات‌های «غرب میانه» و قشر کارگر در ماه نوامبر است. در ماه نوامبر وایتمر باید با بیل شوت، دادستان کل این ایالت رقابت کند و از آنجا که کرسی فرمانداری یک امتیاز عالی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود، بعید نیست که جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر برای نخستین بار پس از یک دهه در این ایالت نیز شکست بخورند. در ایالت‌های جورجیا، تگزاس و داکوتای جنوبی نیز شرایط چندان مطلوب جمهوریخواهان نیست. هرچند که هنوز هیچ آمار و ارقامی از نتیجه مرحله مقدماتی انتخابات این ایالت‌ها رسانه‌ای نشده است و در روزهای آینده معادلات و پیش‌بینی‌ها صریح‌تر خواهد شد.
رنجی که جمهوریخواهان از وجود ترامپ می‌برند
مجموع این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که بعید نیست کابوس ترامپ و جمهوریخواهان که از دست دادن اکثریت در کنگره بود، در ماه نوامبر رقم بخورد. ترامپ که همین حالا هم برای برخی اقدامات و تصمیم‌های افراطی خود از جمله لغو قانون داکا به سد اقلیت دموکرات در کنگره برمی‌خورد اگر اکثریت کنگره را از دست بدهد، دست و پا بسته می‌شود. هرچند که یکی از دلایل کاهش گرایش مردم امریکا به جمهوریخواهان شخص ترامپ است. او در حدود دو سال اخیر با اتخاذ سیاست خارجی افراطی، دور شدن از متحدان سنتی بویژه اتحادیه اروپا، خروج از پیمان‌های بین‌المللی، برخوردهای قهری با مهاجران و از همه مهمتر رسوایی‌هایی که در پرونده تبانی احتمالی تیم انتخاباتی و حلقه نزدیکانش با روسیه در انتخابات 2016 داشته، دچار کاهش محبوبیت شده و این مسأله جمهوریخواهان را هم متضرر کرده است. بویژه اینکه برخی از جمهوریخواهان شناخته شده از جمله جان مک کین آشکارا ترامپ را نقد می‌کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی مؤسسه گالوپ، محبوبیت ترامپ در حال حاضر تنها 41 درصد است که برای رئیس جمهوری که هنوز دو سال خدمت خود را تمام نکرده اصلاً خوب نیست و البته یک نقشه راه خوب برای دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای است.
اقتصاد؛ تنها برگ برنده
تنها برگ برنده رئیس جمهوری امریکا و جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، دستاوردهای اقتصادی کاخ سفید است که البته فاکتور قابل توجهی است و می‌تواند، آرای قشر کارگر و طبقه متوسط جامعه امریکا را به سمت جمهوریخواهان سوق دهد.
کمیته ملی جمهوریخواهان جمعه گذشته در یک پست وبلاگی که به همراه تازه‌ترین گزارش اشتغال منتشر کرده بود، نوشت: اقتصاد رو به رشد است و این به خاطر سیاست‌های دولت ترامپ و جمهوریخواهان در کنگره است. گزارش اشتغال نیز نشان می‌داد، نرخ بیکاری 8/3 درصد در ماه مه ‌کاهش یافته است.