از عكس يادگاري رييس‌جمهور تا بررسي لايحه مطبوعات

روز‌هاي چهارشنبه برنامه خبرنگاران سياسي كه در حوزه دولت فعاليت مي‌كنند مشخص است؛ حضور در حياط محل جلسه هيات دولت و گفت‌وگو با وزرا. حال و هواي خبرنگاران در جلسه روز گذشته كمي با جلسات قبلي متفاوت بود. 17 مرداد روز خبرنگار است و از آنجايي كه اين روز با جلسه دولت قرين بود رييس‌جمهور تصميم به حضور در جمع خبرنگاران گرفت. اين اتفاق معمولا در آخرين جلسه هيات دولت در سال رخ مي‌دهد اما اين‌بار به مناسبت روز اختصاصي اهالي رسانه حسن روحاني با حضور در كنار خبرنگاران در حياط دولت، ضمن ثبت عكس يادگاري دقايقي با خبرنگاران به خوش و بش پرداخت و اظهار اميدواري كرد كشور بتواند از اين مرحله حساس به سلامت عبور كند. اما دركنار تمامي حواشي، طبق سنوات گذشته برخي وزرا و معاونين رييس‌جمهور به جمع خبرنگاران آمده و به سوالات آنها پاسخ دادند.
بايد با مردم صادق باشيم
اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران ضمن تبريك روز خبرنگار با اشاره به شرايط پيش‌ روي كشور گفت: ما بايد با مردم صادق باشيم چرا كه در شرايط پيش‌روي كشور وضعيت خطير است و امريكا بدون پرده‌پوشي مي‌گويد مي‌خواهد مردم ايران را تحت فشار قرار دهد تا خواسته‌هاي 40 سال گذشته‌اش را محقق كند.
وي افزود: مسيري كه ما دنبال مي‌كنيم اين است كه با توجه به واقعيت‌هايي كه پيش روي كشور است براي عبور از اين شرايط برنامه‌ريزي داشته باشيم. من فكر مي‌كنم برنامه‌ريزي و سياستگذاري‌اي كه انجام شده متناسب با شرايط كشور است و حتما بخش خصوصي ما بايد از اين فرصت استفاده كند كه علامت مي‌دهد كه صادرات كشور به‌شدت اقتصادي و مقرون به صرفه است و اين شرايط به ما مي‌گويد كه بايد به توليد توجه بيشتري كنيم و به توليدكنندگان عنايت بيشتري داشته باشيم.


معاون اول رييس‌جمهور گفت: به همين دليل از وزارت صمت خواسته‌ايم يك بسته براي حمايت از توليد در شرايط جديد به وجود آورد تا آن را تصويب كنيم و نيز به اقشار متوسط و پايين جامعه كه تحت فشار اقتصادي قرار مي‌گيرند بايد از منابعي كه به دست مي‌آوريم به آنان توجه كنيم. اگر بتوانيم عوارض جانبي اين سياست‌ها را با موفقيت كنترل كنيم اين سياست‌ها حتما با استقبال بخش خصوصي مواجه خواهد شد و حتما تاثيرش مثبت خواهد بود.
تصميمات جديد مديريت نقدينگي را به سمت توليد مي‌برد
محمد نهاونديان معاون اقتصادي رييس‌جمهور نيز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، بيان داشت: تصميماتي كه در رابطه با مديريت نقدينگي اتخاذ شد باعث مي‌شود تا هدايت نقدينگي موجود به سمت توليد رفته و ضمن آنكه از آثار زيان‌بار نقدينگي در بازار جلوگيري مي‌كند، آن را به سمت توليد و اشتغال‌زايي سوق مي‌دهد.
معاون اقتصادي رييس‌جمهور ادامه داد: تصميمي در ارتباط با مجوز صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري معامله‌پذير كه به مردم عرضه مي‌شود سپرده‌گذاران را به يك سرمايه‌گذاري كم ريسك هدايت مي‌كند. از سوي ديگر تصميماتي كه در رابطه با صنايع كوچك و بزرگ و متوسط گرفته شده است براي جلوگيري از انحراف منابع بوده كه در دستور كار است. تمام مصوبات شوراي عالي اقتصاد بخشي از صحنه وسيع اقتصاد را مورد توجه قرار داده؛ اما مهم‌تر از تمام اين مصوبات فضاي هماهنگي ميان سه قوه است و باعث مي‌شود تا جهت‌گيري واحدي را دنبال كنيم.
وي ادامه داد: دولت هم تلاش مي‌كند تا با ارتباط موثر با قوه قضاييه، مجلس و نهادهاي موثر تاثيرگذاري مناسبي را در اقتصاد داشته باشد. هر سه قوه تلاش مي‌كنند تا جهت‌گيري واحدي را در امور اقتصادي دنبال كنند. ان‌شاءالله فضاي جديدي را براي انسجام ملي مقابل طراحي‌هايي كه دشمنان ايجاد مي‌كنند همراه سه قوه ايجاد كنيم.
حمايت اروپا پشتوانه خوبي جهت دعاوي حقوقي عليه امريكاست
لعيا جنيدي معاون حقوقي رييس‌جمهور از ديگر اعضاي هيات دولت بود كه در جمع خبرنگاران حاضر شد. معاون حقوقي رييس‌جمهور اظهار كرد: پس از خروج امريكا از برجام اتحاديه اروپا موضعي گرفت كه به نظر من خيلي موضع‌گيري مهمي بود. از سوي ديگر اينكه اين اتحاديه اجراي مقررات بازدارنده خود را همزمان با روز اجراي مجدد تحريم‌هاي امريكايي‌ها قرار داد كه اين هم موضوع مهمي بود. آنها بيانيه بسيار تندي عليه خروج امريكا از برجام دادند و گفتند كه برجام براي خود اروپا و جهان بسيار مهم است.
وي ادامه داد: اتحاديه اروپا تاكيد كرده كه وظيفه دارد تا از برجام حمايت كند. با توجه به اينكه از لحاظ سياسي دولت‌هاي بزرگ چنين حمايتي از برجام كردند اگر كه ديوان دادگستري بين‌المللي هم به اين مواضع توجه كند هم از لحاظ قانوني و هم از لحاظ اقتصادي قدم‌هاي بزرگي برداشته مي‌شود.
معاون حقوقي رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ‌به نظر من حمايت اتحاديه اروپا از برجام يك پشتوانه حقوقي خواهد بود كه بر اساس آن در دادگاه‌هاي بين‌المللي اعاده حق كنيم.
امريكايي‌ها هيچگاه صداقت نداشته‌اند
پس از مدت‌ها محمد جواد ظريف وزير امور خارجه نيز تصميم گرفت به جمع خبرنگاران آمده و به سوالات بي‌شمار آنها در حوزه سياست خارجي پاسخ دهد. حضوري كه شايد بي‌ربط با روز خبرنگار نبود. ظريف در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به صحبت‌هاي رييس‌جمهوري مبني بر اينكه امريكايي‌ها براي مذاكره با ايران صداقت نشان داده و غرامت‌هاي مداخلات 60 ساله‌شان را در ايران پرداخت كنند و اينكه آيا به اعتقاد وي امريكا چنين صداقتي را نشان خواهد داد يا خير، گفت: امريكايي‌ها بايد توضيحات زيادي به مردم ايران بدهند و بايد به وضوح نشان دهند كه بي‌اعتمادي‌هايي را كه طي سال‌ها و دهه‌ها ايجاد كرده‌اند چگونه مي‌خواهند جبران كنند. امريكايي‌ها هيچگاه در اين حوزه صداقت نداشتند و حركت آقاي ترامپ يك حركت تبليغاتي بود.
وي ادامه داد: يكي از دلايل مهمي كه مي‌توانيم طبق آن به اين برسيم كه آقاي ترامپ نه نسبت به مردم ايران و نه نسبت به تعهدات بين‌المللي امريكا هيچ حساسيتي ندارد اين است كه اولين تحريمي كه آقاي ترامپ برگرداند تحريم هواپيماها بود، يعني حتي قبل از روز ششم اوت كه دور اول تحريم‌ها بازگشت اولين كاري كه امريكا انجام داد اين بود كه ارسال 200 هواپيما را كه قرار بود مردم ايران از آن استفاده كنند، لغو كرد.
ظريف بيان داشت: آنان بسيار نياز دارند كه به مردم ايران نشان دهند كه اين بي‌اعتمادي متراكمي كه در طول 40 سال اخير ايجاد كرده‌اند برايش چه توضيحي دارند. مردم ايران چه دليلي دارند كه احساس نياز كنند كه لازم است با آنان به مذاكره بنشينند. به هر حال اگر بحث مذاكره باشد ما دو سال مذاكره فشرده با امريكا داشته‌ايم كه نتيجه‌اش برجام بود و آقاي ترامپ از آن خارج شد. حال چطور مي‌توان اعتماد كرد كه اگر به فرض محال با امريكا مذاكره تازه‌اي هم انجام شد و به توافق جديدي هم رسيديم امريكا به آن پايبند باشد، بنابراين روش امريكا و رفتارش نه تنها هيچ اعتمادي براي ايران، براي هيچ كشوري در دنيا باقي نمي‌گذارد.
ستاد بودجه سال 98در سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد
محمدباقر نوبخت كه طي هفته‌هاي اخير با استعفاهاي سريالي خود تبديل به يكي از خبرساز‌ترين چهره‌هاي دولت شده، از ديگر اعضاي هيات دولت بود كه به ميان خبرنگاران آمد. سخنگوي مستعفي دولت در جمع خبرنگاران خبرهايي از سازمان برنامه و بودجه داد. او ضمن تبريك روز خبرنگار، گفت: اخبار سازمان برنامه و بودجه را در دوبخش بيان مي‌كنم. تا اين تاريخ كه با شما صحبت كرده‌ام چيزي حدود 105 هزار ميليارد تومان منابعي بود كه به خزانه واريز شده است. خوشبختانه اين رقم 58 درصد نسبت به چهارماهه اول پارسال بيشتر است. آنچه از اين رقم براي امور جاري كشور اختصاص يافت حدود 15 درصد بيشتر از پارسال است و آنچه مربوط به طرح‌هاي عمراني است 21برابر شده است.
نوبخت افزود: تا الان كشاورزان گندمكار بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان گندم به شركت بازرگاني دولت فروخته و 5 هزار ميليارد دريافت و 5 هزار ميليار‌د ديگر باقي و 2500 ميلياردش تا چند روز ديگر پرداخت مي‌شود. تا قبل از پايان ماه 1200 ميليارد ماه گذشته براي پرداخت پاداش فرهنگيان پرداخت خواهد شد. 4هزار ميليارد يارانه اين ماه آخر وقت روز پنجشنبه توزيع مي‌شود.
رييس سازمان برنامه و بودجه از تشكيل ستاد بودجه 98 خبر داد و گفت: براي اينكه سازمان برنامه و بودجه از طريق دولت بتواند تا 15 آذر ماه ، لايحه 98 را به مجلس تقديم كنيم ستاد بودجه تشكيل و اولين جلسه آن هم پنجشنبه تشكيل مي‌شود.
بررسي لايحه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در دستور كار هيات دولت قرار گرفت
هيات وزيران در جلسه روز گذشته به رياست رييس‌جمهور، لايحه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را با توجه به تحولات گسترده در فضاي رسانه‌اي و لزوم رفع كاستي‌هاي قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴ در دستور كار خود قرار داد. لايحه مذكور با هدف انسجام و يكپارچگي قوانين و مقررات رسانه‌اي و تامين آزادي مسوولانه رسانه‌ها خصوصا جهت مقابله با فساد و ايجاد شفافيت تهيه شده است. همچنين دولت به منظور تكميل طرح احداث تونل خوانسار به بويين و مياندشت، با پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه كشور مبني بر افزايش اعتبار به مبلغ 50 ميليارد ريال براي طرح مذكور موافقت كرد. هيات دولت در ادامه، به بررسي وضعيت شركت‌هاي دولتي زيان‌ده در سال مالي 1395 پرداخت و در خصوص ضرورت تداوم برخي از آنها و قرار گرفتن برخي ديگر در فهرست واگذاري يا انحلال تصميم‌گيري كرد.