توضیحات قالیباف درباره جلسه با رئیسی، شایعه معاون اولی دولت و جمنا

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گویی ضمن تشریح دیدگاهش درباره جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل کار این جبهه را تأیید کرد اما روش آن را مورد انتقاد قرار داد. او در این گفت و گو موضوع معاون اولی اش در دولت را هم تکذیب و توضیحاتی درباره جلساتش با اصولگرایان و اصلاح طلبان ارائه کرد. محمد باقر قالیباف در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران ، درخصوص مشکلات جاری کشور بیان کرد: دولتمردان  برای حل مشکلات باید تصمیمات شجاعانه بگیرند و ریسک کنند و از طرفی با نخبگان به درستی تعامل برقرار کنند و قدرت اجرایی دقیقی داشته باشند تا بتوانند برنامه مشخص شده را به صورت کامل اجرایی کنند. وی در عین حال افزود: واقعیت آن است که دولت‌های ما عمدتا با نگاه حامی‌ پروری به اقتصاد می‌نگرند، به این معنا که در ابتدا می‌خواهند برای خود حامی پیدا کنند و اگر هم وقت پیدا کردند به حل مشکلات ریشه‌ای اقتصادی بپردازند!
حتی در شرایط فعلی نیز می‌توان کشور را اداره کرد و به سمت ثبات اقتصادی پیش برد
قالیباف تأکید کرد: اگر از من بپرسید که آیا موضوع اقتصاد قابل حل است یا خیر، با جدیت زمان انتخابات می‌گویم که حتی در شرایط فعلی نیز می‌توان کشور را اداره کرد، به گونه‌ای که هرسال مردم احساس کنند که به سمت یک ثبات در زمینه اقتصاد پیش می‌روند. وی در پاسخ به سوالی درباره شایعه حضورش در دولت با خنده گفت: این مسئله را از خبرنگاران بپرسید! قالیباف درباره تیتر یکی از روزنامه ها درباره معاون اولی اش در دولت هم تأکید کرد: چنین مسئله‌ای نبوده است.
برای ورود به دایره قدرت ابتدا باید حاضری خود را یک جایی زده باشیم!


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: متأسفانه بعد از دوران دفاع مقدس و انقلاب یک ادبیات و روشی در دایره قدرت در سطح بالا در حوزه قوای مجریه و مقننه که عمدتا انتخاباتی است و با رأی مردم انتخاب می‌شود حاکم شده و همه نمی‌توانند در این دایره وارد شوند، به این معنا که وقتی می‌خواهند به این دایره ورود کنند، ابتدا باید حاضری خود را یک جایی زده باشند و بعد به این وادی ورود کنند. وی افزود: در نتیجه اگر حاضری خودت را جایی نزدی و به دایره ورود کردی اولین اتفاق نظر به وجود می‌آید که آن جریانات [علیه شما] حرف بزنند!
شکل کار جمنا صحیح است، اما روش آن اشکال دارد
قالیباف درباره فعالیت های جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم گفت: مجموعه جمنا که در آن زمان شکل گرفت، از نظر شکلی مورد پسند بنده است، اردوگاهی که توانست از همه شهرها و شهرستان‌ها افراد اصولگرا را کنار یکدیگر قرار دهد، پس حتما کار پسندیده‌ای است. اما اشکالی که به آن وارد است این است که افرادی که انتخاب شدند، مسیر درستی را طی نکردند. به این معنا که از بطن مردم و یک جریان سیاسی نیامده‌اند. وی افزود: به نظرم شکل کار جمنا صحیح است ، اما روش آن اشکال دارد وگرنه اگر همه مسیر طی شده اصلاح شود و اتفاقی بیفتد، به آن نواصولگرایی می‌گویند و معتقدم که باید هدف‌گذاری‌ها و کارها را به ‌روز کنیم.
جلسه هفتگی من با رئیسی صحت ندارد
وی در ادامه درباره خبرهای منتشر شده از جلسه هفتگی اش با حجت الاسلام رئیسی گفت: خبری که بیرون آمده صحت ندارد و جلسات به آن شکلی که بحثی صورت بگیرد، برگزار نمی‌شود، اما این که در موضوعات سیاسی همدیگر را ببینیم طبیعی است و ما هم افراد اصلاح‌طلب را می‌بینیم و با آن ها صحبت می‌کنیم و هم اصولگرایان و این عرف سیاست است و بسیاری فکر می‌کنند که دو جریان سیاسی اصلا با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. وی همچنین گفت: موضوع اصولگرایان رها نشده و دنبال می‌شود و بنده نمی‌توانم نواصولگرایی را به دوستان دیکته کنم و تنها می‌توانم به عنوان یک نفر نظر خود را بگویم.
کوچک ترین کار سیاسی و سیاسی‌کاری در مدیریت شهری اشتباه است
شهردار اسبق تهران همچنین درباره عملکرد شهرداران پس از خود هم گفت: بنده درست نمی‌دانم که بخواهم به ارزیابی عملکرد آن ها بپردازم و مردم باید قضاوت کنند. اما میِ‌خواهم نکته‌ای را بازگو کنم؛ شهرداری یک نهاد اجتماعی بوده و محل خدمت است، بنابراین کوچک ترین کار سیاسی و سیاسی‌کاری در مدیریت شهری نه در ایران و بلکه در تمام دنیا درست نیست. قالیباف در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: به هرحال چهره‌هایی که به شهرداری‌ها وارد می‌شوند، به طور حتم سیاسی هستند، اما اگر در شهرداری به کار سیاسی بپردازند اشتباه است. شما ببینید که در شهرداری چقدر از اردوگاه اصلاح‌طلب در دوران مدیریت بنده در رده‌های معاون شهردار تا شهردار مناطق حضور داشتند.
وقتی روزی 18 ساعت کار می کنم و زحمت می کشم، لازم است که با دروغ رأی بیاورم؟
وی همچنین با بیان این که برخی وعده هایی که در دوره انتخابات داده می شود واقعیت ندارد، افزود: «از این مشورت‌ها زیاد به بنده می‌دادند و می‌گفتند فلان کار را انجام بده، اما من به عنوان یکی از بچه‌های انقلاب چنین مبانی‌ را اساسا برای کسب قدرت قبول ندارم و هیچ‌گاه وعده دروغ و خلافی نمی‌دهم که نتوانم آن را انجام دهم. شما ببینید افرادی که این کارها را کرده‌اند عاقبت‌به خیر نشده‌اند! آیا مردم از آن ها راضی هستند؟ قالیباف افزود: به هرحال رضایت مردم نشانه‌ای از رضایت خداوند است و وقتی مردم راضی نباشند خدا هم راضی نخواهد بود. وی تاکید کرد: چرا آدم باید به هر قیمتی روی قدرت بیاید؟ بنده در هر پستی قرار گرفته‌ام به جز دوران جنگ که 24 ساعته به خدمت پرداخته‌ام، روزی 18 ساعت پای کار بوده‌ام. اگر فردی روزی 18 ساعت کار کند و زحمت بکشد، لازم است که با دروغ رأی بیاورد؟ خیر، اما وقتی می‌خواهی با دروغ قدرت را به دست آوری و کار دیگری انجام دهی تا دوران بگذرد، همان داستان حامی‌پروری است.بنده حاضر نیستم که با دروغ کسب قدرت کنم.