قدمت 110 ساله روزنامه خراسان

گروه ادب و هنر- «زنده باد زندگی» برنامه صبحگاهی شبکه 2 سیماست.  فصل هفتم این برنامه، هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:50 با اجرای محمد جعفر خسروی روی آنتن شبکه 2 می رود. دیروز، هفدهم مرداد ، سید علی علوی سردبیر روزنامه خراسان و مدیر بنگاه رسانه سرمایه گذاری آخرین خبر، به مناسبت روز خبرنگار مهمان این برنامه بود. او 39 ساله و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات است. علوی در این برنامه درباره پیشینه و سابقه روزنامه خراسان که حالا فراتر از یک روزنامه محلی و منطقه ای در ابعاد ملی عمل می کند، روزهای سخت رسانه های مکتوب و بقای آن ها در این شرایط سخن گفت که در ادامه قسمتی از این گفت و گو را می خوانید.
قدمت 110 ساله روزنامه خراسان
در ابتدای این گفت و گو از شهید محمود صارمی، خبرنگار شهید که روز خبرنگار به احترام سالروز شهادت او در مزار شریف افغانستان به این عنوان ثبت شده است، صحبت به میان آمد و بعد هم نوبت به خراسان رسید. خراسان بزرگ و بعد هم روزنامه خراسان. سید علی علوی درباره قدمت روزنامه خراسان و هفتاد سال انتشار مستمر آن گفت: «روزنامه خراسان 70 سال انتشار مستمر دارد اما سبقه جریده خراسان به سال 1287 می رسد یعنی بیشتر از 110 سال. در واقع روزنامه خراسان، قدیمی ترین جریده ای است که همچنان منتشر می شود». وی درباره سابقه خود وشروع فعالیتش در روزنامه خراسان گفت:« از سال 1384 در روزنامه خراسان مشغول شدم البته قبل از آن هم در رسانه دانشجویی فعالیت داشتم و پس از آن، وارد روزنامه خراسان شدم».
خراسان صاحب امتیاز فراگیرترین رسانه فضای مجازی
او در پاسخ به سوال مجری درباره مدیریت بنگاه رسانه سرمایه گذاری آخرین خبر و معنای آن، این طور توضیح داد: «ما تقریبا از ابتدای دهه 90 متوجه شدیم که رسانه های نوین، بسترها و پلتفرم های جدید در راه اند لذا جزو معدود بنگاه های وارد شده به رسانه های نوین اپلیکیشن ها و فضای مجازی هستیم. هم اکنون موسسه خراسان صاحب امتیاز فراگیرترین رسانه فضای مجازی (مجموعه اپلیکیشن، وب سایت ها و کانال های خبری در شبکه های اجتماعی متعدد) با هشت میلیون مخاطب در کشور است».


موسسه خراسان جزو 4 بنگاه بزرگ رسانه ای کشور
وی در ادامه با اشاره به این که روزنامه خراسان جزو معدود رسانه های خودگردان کشور است که در شرایط فعلی به سختی و بدون هیچ یارانه ای در حال فعالیت است، اضافه کرد: « هم اکنون سی نشریه جدی روزانه( روزنامه) داریم که در تیراژ و تیپ توزیع مناسب، منتشر می شوند. تعداد تیراژ این روزنامه  ها در مجموع، حدود 800 هزار نسخه است یعنی زیر یک میلیون و این یعنی یک فاجعه». سید علی علوی ضمن اشاره به گرانی شدید کاغذ در هشت سال گذشته و تاثیر آن بر تیراژ رسانه های مکتوب گفت: «جمع بندی ما این است که وضع، دیگر از این بدتر نمی شود. به این معنا که رسانه های مکتوب خواهند ماند اما به شرطی که خودشان را سازگار کنند. ما بر اساس ارزیابی وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی جزو چهار بنگاه بزرگ رسانه ای کشور هستیم. قبل از ما سه روزنامه همشهری، ایران و دنیای اقتصاد قرار دارند». خسروی از متصل بودن همشهری به شهرداری تهران و ایران به دولت و از مردمی بودن روزنامه هایی همچون اقتصاد آنلاین و خراسان گفت.
نیروهای جوان در روزنامه خراسان
سید علی علوی در ادامه گفت و گو از میانگین سنی 37 ساله در روزنامه خراسان و از این که در هر دوره، شاهد برگزیده هایی در جشنواره های مطبوعاتی هستند، گفت. او ادامه داد:« تقریبا نفوذ روزنامه خراسان در بلوک شرقی کشور 75 درصد است. این عدد در خراسان رضوی به 89 درصد می رسد. بر اساس آمارسنجی های سالانه به دلیل اعتماد و سبقه، نسبت به سایر رسانه های استان خراسان، نفوذ ما در رسانه های خراسان بسیار بالاست. جالب است بدانید شعار چاپ شده در کنار نشان روزنامه خراسان در سال 1287 این بود: آزادی، آبادی، برادری و برابری».
روزنامه ای با محتوای روزانه 52 صفحه
سردبیر روزنامه خراسان در پاسخ به سوال محمد جعفر خسروی مجری «زنده بادزندگی» درباره تیپ های متفاوت و در عین حال شخصیت عمومی در عین جدی و کاربردی بودن و همگانی بودن در عین تخصصی بودن و حفظ این تیپ ها گفت: «ما اگر در موضوعی بتوانیم ادعایی داشته باشیم این است که یک رسانه اجتماعی هستیم که نبض جامعه را خوب می تواند تشخیص بدهد. ما روزانه حدود 52 صفحه محتوا منتشر می کنیم. البته هشت صفحه آن مختص به روزنامه های استانی است. مردم خراسان، روزنامه را در قطع بزرگ می پسندند اما روزنامه ما  در قطع مترویی چاپ می شود».
موسسه خراسان 5 روزنامه وتقریبا 25 رسانه دارد
وی در واکنش به این صحبت مجری که در مشهد، اصولا روزنامه خراسان در کنار میز صبحانه و جزئی از آن است، گفت:«ما جزو معدود روزنامه هایی هستیم که انتشار خانگی داریم و یک سوم تیراژمان به این مورد اختصاص دارد. موسسه خراسان پنج روزنامه وتقریبا 25 رسانه دارد. با وجود این، محوریت فعالیت های ما، بیشتر از نوع درآمدی و هزینه مان هم مربوط به روزنامه است. چون برایمان اهمیت دارد. چشم اندازمان این است که رسانه های مکتوب خواهند ماند اما به اقتضایی. روزنامه ها باید به حوزه های فراخبر تحلیل و  به خبرهای محلی توجه کنند. یکی از مزیت های ما در استان این است که روزنامه ما منبع خبرگزاری و  مرجع رسانه های دیگر است. لذا چشم اندازمان این است که روزنامه های محلی قوت و قدرت بیشتری خواهند گرفت». او ضمن تایید ادامه یافتن انتشار روزنامه های کاغذی در ایران و دنیا، از آفت تکرار در روزنامه ها و راه های جلوگیری از آن گفت:«در فضای مجازی ایران حدود 30 تا 40 هزار محتوای فارسی از جنس خبر و شبه خبر تولید می شود. هنر رسانه ها دروازه بانی مناسب این خبرهاست یعنی رسانه های آنلاین در حدود 1000 تا2000  و رسانه های پرینتی مانند روزنامه ها 300 تا 400 . نکته ای که می تواند آن ها را به مزیت تبدیل کند شکل دروازه بانی و تحلیل و محتوایی است که روی این خبرها سوارمی شود».
آرمان خراسان، داشتن یک رسانه پاک
سر دبیر روزنامه خراسان پس از اشاره به زندگی در عصر شبه جامعه شبکه ای و رقابت با رسانه های بی هویت و شهروند خبرنگار گفت:« در این عصر، اقتضای ما این است که به تمایلات مخاطب بیشتر توجه کنیم و رسانه هایمان را تعاملی تر کنیم. آرمان ما، داشتن یک رسانه پاک است. لذا سعی کردیم این را در حوزه چهره ها هم رعایت کنیم. این موضوع باید در مقایسه با دیگر رسانه ها سنجیده شود. ما چهار شاخص در ادبیات دینی برای رسانه داریم، عقل وزین  که می گوید در خبر باید رویکرد منطقی بر هر چیز دیگری برتری داشته باشد. قول سلیم که به معنی صحت است. حصن حصین  به معنای نفوذ ناپذیری در برابر فشارهای درون و برون سازمانی. صدر امین یعنی امانت دار بودن. این چهار ویژگی، پارامترهایی است که در ادبیات رسانه های دنیای مدرن هم تعریف شده اند. امانتداری حرفه ای، دقت، صحت و نفوذ ناپذیری».