انگیزه سوال از رئیس‌جمهوری چیست؟

علی‌محمد حاضری*- طرح سوال از رئیس‌جمهوری با محوریت موضوعات اقتصادی توسط ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس امضا و اعلام وصول‌شده است. طرح سوال صرفاً انگیزه‌های اقتصادی ندارد و بازی‌های سیاسی در طرح سوال از رئیس‌جمهوری پررنگ است. باید به اقدامات دولت توجه کرد، کم‌توجهی به دستاوردهای دولت و نادیده گرفتن سهم سایر دستگاه‌ها در مشکلات اقتصادی کشور یک‌طرفه به قاضی رفتن است که شائبه سیاسی بودن سوال از رئیس‌جمهوری را به وجود می‌آورد.
تحقیق و تفحص از قوای دیگر کشور حق مجلس نمایندگان است و این موضوع همواره مورد تاکید دولت یازدهم و دوازدهم نیز بوده است اما باید دید این طرح سوال در چه شرایطی شکل‌گرفته است. رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی است اما در زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است با این حال برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به نمایندگان مجلس، در فرصت مقرر به مجلس خواهد رفت.
با توجه به شرایط فعلی راهی شدن رئیس‌جمهوری به خانه ملت ممکن است باعث تضعیف دولت و کشور شود. دولت نماینده واقعی مردم است که پشتوانه رای آن‌ها را دارد و باید در جهت تقویت دولت تلاش کرد تا مردم به شرایط بهتری دست پیدا کنند. شاید بتوان این طرح سوال را فرصتی قلمداد کرد آن‌هم از این منظر که حسن روحانی با طرح نقاط، تنگناها و مشکلاتی که در این مدت جریان‌های مختلف و موازی برای دولت یازدهم ایجاد کرده‌اند، شفاف‌سازی کند. اکنون جریان‌های بسیار پرکاری هستند که به‌صف آرایی در مقابل دولت پرداخته‌اند و نیاز است که مردم که صاحبان اصلی این مرز و بوم هستند و در هرصورت دولت را مقصر اصلی تمامی کاستی‌ها می‌دانند نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنند. از سویی رئیس‌جمهوری باید کمی و کاستی‌هایی که در تیم او رخ‌داده است را صادقانه با مردم و نمایندگان مردم مطرح کند و با بیان آن‌ها از ملت و مردم برای برون‌رفت از بحران استمداد بجوید که برای این گفت‌وگو نیاز به حضور در مجلس نیست. با طرح سوال و ورود رئیس‌جمهوری به مجلس ممکن است برخی طیف‌ها فشار بر دولت را بیشتر از پیش کنند اما رئیس‌جمهوری می‌تواند از این تهدید به‌صورت معکوس استفاده کند و طرح سوال بهانه و فرصتی برای طرح‌ها و توطئه‌ها علیه دولت باشد. نمایندگان پرسشگر اعلام کرده‌اند که مجلس پشتیبان دولت است لذا طرح سوال به معنای تقابل دو قوه نیست اما باید دقت داشت که طرح سوال از رئیس‌جمهوری در شرایط فعلی نتیجه‌ای جز تضعیف تمامی قوا به دنبال ندارد.
برخی از آنان معتقدند که هنوز برنامه جامع و کاملی از سوی دولت برای رفع مشکلات خصوصاً در عرصه اقتصاد مشاهده نشده است. مشکلاتی که در این چند وقت در بازار ارز و اقتصاد شکل‌گرفته است زمینه‌ساز طرح سوال از رئیس‌جمهوری شده است اما باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است برخی از متقاضیان سوال از رئیس‌جمهوری قاعدتاً نیت خیری نداشته باشند و در ادامه فشارهای وارده به دولت اقدام کنند. در این شرایط هوشمندی رئیس‌جمهوری نیاز است تا این تهدید را به فرصتی مناسب تبدیل کند. حسن روحانی باید طرح معضلات و مسائلی که جریان‌های مختلف برای زمین زدن دولت اتخاذ می‌کنند را در اولویت قرار دهد و از مردم طلب همکاری و همیاری با دولت را برای بهتر شدن اوضاع داشته باشد. پاره‌ای از جریان‌های داخلی خروج آمریکا از برجام را موضوع حمله به دولت قرار داده‌اند. این رویه نهایت کج‌سلیقگی و بی‌سلیقگی است. اگر بتوانیم این فرصت مهم و کلیدی را که در جامعه جهانی اجماعی به نفع ما رخ‌داده، در داخل کشور نیز به یک اجماع ملی، سیاسی، اجتماعی، حزبی و ... متصل کنیم، می‌توانیم بهترین سپر را در مقابل مشکلات اقتصادی، سیاسی و ... بسازیم. این تهدید را به بزرگ‌ترین فرصت این چند سال اخیر تبدیل سازیم و به‌هیچ‌وجه هم بهانه به دست جریان‌های مخالف این اقدام که در راس آن عربستان سعودی و نظام حاکم جدید این کشور و اسرائیل و حکومت تندرو آن است ندهیم تا باز با بهانه‌جویی‌های خود، این پیکان مواضع منفی علیه خود را به سمت ما و منافع ایران در منطقه و جهان تغییر دهند.
*عضو شورای مرکزی حزب اتحاد