صباح زنگنه: طرح آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی، فصلی از معامله قرن است

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که طرح آتش‌بس طولانی مدت به عنوان پیشامدی برای طرح کلی معامله قرن محسوب می‌شود، گفت: تا زمانی که مردم غزه و فلسطین همچنان به حق بازگشت معتقد هستند و بر تحقق آن اصرار دارند همه این طرح‌ها شکست خواهد خورد.
به گزارش ایسنا، صباح زنگنه درباره طرح آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی و لغو محاصره غزه اظهار کرد: تاکنون ده‌ها طرح در مورد مساله فلسطین ارائه شده و هیچکدام به نتیجه‌ای نرسیده است، در مورد غزه نیز چندین بار اسرائیلی‌ها جنگ گسترده‌ای علیه مردم آن به راه انداخته و اقدامات گسترده نظامی انجام دادند اما نهایتا مردم مقاومت کردند.
او افزود: اخیرا در اجرای بخش به بخش طرح معامله قرن مصر با تشویق عربستان و امارات وارد معرکه شد،‌ البته مصر به دلیل همسایگی با غزه امکانات زیادی برای فشار وارد کردن به حماس و مردم غزه دارد گاه گاهی نیز جزئی از آن طرح‌های اسرائیلی، سعودی یا آمریکایی را مطرح کرده و سعی می‌کند توافقاتی را از حماس و گروه‌های فلسطینی بگیرد. این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: بنابراین طرح آتش بس طولانی مدت نیز در ادامه این طرح‌ها است. به خصوص که به عنوان پیشامدی برای طرح کلی معامله قرن محسوب می‌شود. زنگنه در ادامه گفت: به نظر می‌آید طرح معامله قرن به دلایل متعددی شکست خورده زیرا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با هماهنگی نتانیاهو به دنبال این طرح بود البته در عربستان سر و صداهای زیادی ایجاد کرد،‌ از طرفی مردم فلسطین و سایر کشورها نیز با آن مخالفت کردند.
او اظهار کرد: در نتیجه این عوامل باعث به تعویق افتادن طرح معامله قرن شده و طرح آتش بس طولانی مدت نیز مقدمه‌ای یا فصلی از فصول گوناگون معامله قرن است که در حقیقت با استفاده از فضای به وجود آمده و فشارهایی که اسرائیل به غزه و عربستان به مصر وارد می‌کند، سعی می‌کنند حماس را برای توافق با اسرائیل متقاعد کنند، اما تا زمانی که مردم غزه و فلسطین همچنان به حق بازگشت معتقد هستند و بر تحقق آن اصرار دارند همه این طرح‌ها شکست خواهد خورد.


این کارشناس مسائل سیاسی در مورد خلع سلاح گروه‌های فلسطینی در غزه در راستای طرح آتش‌بس طولانی‌ مدت گفت: طبیعی است مردم غزه، حماس و گروه‌های فلسطینی حاضر نیستند خلع سلاح شوند در حالی که دشمن آن ها مدرن‌ترین سلاح‌ها و گسترده‌ترین امکانات را در اختیار دارد.
زنگنه در پایان تصریح کرد: البته برخی از مسئولان وقت حماس معتقد بودند که آتش بس 20 ساله می‌تواند نتیجه بخش باشد اما مشکلی که اسرائیل و مصر و ... با آن مواجه هستند این است که تمایل دارند دیدگاه‌های دولت خودگردان رام الله را با دیدگاه‌های حماس یکسان کنند و حماس تحت نظر دولت خودگردان عمل کند که در نتیجه آن بتوانند با محمود عباس توافق کرده و آن توافق را به عنوان توافق کلی فلسطین مطرح کنند.