«ابتکار» از حواشی جلسه استیضاح علی ربیعی گزارش می دهد وزیر بی کار

معصومه معظمی
این دومین بار است که طی 5 ماه گذشته علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای استیضاح به مجلس می‌آید. وزیری که همیشه جلسات استیضاحش در هر دو دولت یازدهم و دوازهم با حواشی زیادی همراه بوده است و شایعات زیادی مبنی بر زدوبند و تبانی و توزیع پول بین برخی نمایندگان استیضاح‌کننده او مطرح است. ولی جلسه استیضاح روز گذشته او با جلسات دیگر تفاوت‌هایی داشت و برخی آن را حاصل تبانی لاریجانی و فراکسیون مستقلان با پایداری‌های مجلس می‌دانستند. برهان‌شان هم روند خارج از عرف اعلام وصول استیضاح و عدم برگزاری جلسه بررسی در کمیسیون اجتماعی و عجله در برگزاری جلسه قبل از استیضاح وزرایی که قبلا در نوبت قرار داشتند و همچنین تلاش نزدیکان لاریجانی در جلسه فوق برای رای‌آوری استیضاح بود.
گفتنی است علی ربیعی معمولا در جلسات استیضاح خود وعده‎هایی می‌دهد که هرگز محقق نمی‌شوند و همیشه با بغض در گلو خود را کارگری دردآشنا به مشکلات کارگران معرفی می‌کند تا با احساسی‌کردن فضای مجلس خود را از تیغ استیضاح برهاند. اما روز گذشته این جلسه فضایی متفاوت از جلسات دیگر داشت و در بدو ورود خبرنگاران به صحن علنی، صدای فریاد و اعتراض علیرضا محجوب، یکی از مخالفان استیضاح ربیعی بلند بود. او خطاب به علی لاریجانی جلسه را غیررسمی می‌دانست چرا که وزیر کار و هیات همراه او در صحن حضور نداشتند.
ولی رئیس مجلس گفت که «ما از آقای ربیعی خواستیم که چند دقیقه بیرون از صحن پارلمان باشد، بگویید آقای ربیعی داخل بیاید، وزیر باید در جلسه استیضاح حضور داشته باشد، اگر هم نیاید، استیضاح انجام می‌شود، این در ماده 229 آیین‌نامه داخلی مجلس به‌صراحت آمده است، دیگر جای بحثی نیست».


طرح شبهه در برگزاری جلسه استیضاح
از همان ابتدا بسیاری از نمایندگان دور هیات رئیسه حلقه زده بودند. بعد از قرائت قرآن، لاریجانی به عنوان رئیس جلسه اعلام کرد که اسامی مخالفان و موافقان استیضاح قرائت شود و اولین نفر به عنوان موافق استیضاح پشت تریبون بیاید.
اما عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر درخواست ارائه تذکری آیین‌نامه‌ای داشت. او خطاب به لاریجانی گفت: «ما درباره استیضاح ربیعی شبهه داریم که آیا این موضوع به صورت قانونی در کمیسیون اجتماعی بررسی شده است یا خیر؟ لذا از رئیس این کمیسیون بخواهید تا به پشت تریبون آمده و ۱۰ دقیقه‌ای در این مورد توضیح دهد.»
اتحاد نانوشته مستقلان و پایداری‌ها برای آینده مجلس خطرناک است
لاریجانی بعد از تذکر خدری گفت که «این استیضاح براساس آیین‌نامه قانونی» است. البته از همان ابتدا با توجه به روند برگزاری وصول تا برگزاری جلسه استیضاح، شائبه خواست لاریجانی از استیضاح ربیعی در پارلمان دهان به دهان می‌چرخید تا اینکه تلاش نعمتی و جلالی در صحن علنی برای گرفتن موافقت نمایندگان و استیضاح ربیعی، طبق ادعای شهاب‌الدین بیمقدار، این شایعات مبنی بر تبانی و اتحاد بین فراکسیون مستقلان و ولایی‌ها یا همان پایداری‌ها محقق شد. اتحادی که به گفته این نماینده عضو فراکسیون امید می‌تواند برای مصوبات و تصمیمات آینده مجلس نگران‌کننده باشد.
ادامه فریادها در مجلس
در ادامه جلسه استیضاح صبح روز گذشته، احمد بیگدلی در میانه توضیحات لاریجانی، شروع به فریاد زدن و درخواست تذکر داشت که رئیس مجلس به او گفت که این‌طور فریاد زدن درست نیست و بهتر است آرام باشد تا او بتواند توضیحاتش را بیان کند.
احمد بیگدلی همان نماینده‌ای است که برخی مدعی بودند در استیضاح ۵ ماه پیش وزیر کار، او به منظور گرفتن سمتی برای همسرش رای خود به استیضاح ربیعی را پس گرفته است.
بلاتکلیفی مجلس در برگزاری یک استیضاح
پس از اینکه رفته‌رفته به تعداد تجمع‌کنندگان مقابل هیات رئیسه اضافه شد، لاریجانی گفت: «اگر نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح رای خود را پس گرفته‌اند، باید بیایند و صحبت کنند و اگر استیضاح خود را پس گرفته باشند، این استیضاح منتفی است.»
در توضیح این موضوع برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت که 23 نماینده از درخواست استیضاح خود انصراف داده‌اند. ماجرا از این قرار بود که هیچ‌یک از استیضاح‌کنندگان ربیعی حاضر نبودند به عنوان موافق استیضاح صحبت کنند تا به گفته جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید در صورت رای نیاوردن استیضاح، آنها پل ارتباطی خود را با وزیر قطع نکنند و در صورت ماندن او این هزینه را دیگران بپردازند. میرزایی همچنین به «ابتکار» گفت: «هیچ یک از استیضاح‌کنندگانی که شب قبل برای موافقت با استیضاح توافق کرده بودند، حاضر به مخالفت با وزیر نشدند و توقع داشتند نفر دیگر این کار را انجام دهد.» او افزود: «این بلاتکلیفی باعث شد آقای لاریجانی به منظور حفظ شان مجلس20 دقیقه تنفس اعلام کند و از خبرنگاران بخواهد صحن را ترک کنند تا نمایندگان برای برگزاری یا منتفی شدن استیضاح به توافق برسند.»
شایعاتی با هدف تخریب مجلس
همچنین از همان ابتدای تشکیل جلسه استیضاح ربیعی برخی شایعات مبنی بر ورود 500 میلیون یورو به مجلس به منظور توزیع بین نمایندگان استیضاح‌کننده و گرفتن رای مخالف استیضاح به گوش می‌رسید.
موضوعی که با رد شایعه از سوی نمایندگان موافق ربیعی مواجه شد. شهاب‌الدین بیمقدار ضمن رد این شایعه به «ابتکار» گفت: «چنین موضوعی صحت ندارد و هیچ زدوبندی بین ربیعی با نمایندگان نبوده است، ولی شنیده شده که مثلا یک نماینده سهمی از ربیعی خواسته است و چون او در مقابل این مسئله ایستاده و باج نداده است خواستار استیضاح ربیعی شده است.» میرزایی هم با رد این موضوع، طرح این شایعات در مجلس را با هدف تخریب نمایندگان دانست و به «ابتکار» گفت: « ورود این پول به مجلس از اساس شایعه و غیرممکن است و توسط مخالفان مجلس و کسانی که مدتی است دولت را بدنام کرده‌اند و حالا به دنبال بی‌اعتبار کردن مجلس و دیگر قوا هستند.»
درگیری لفظی بین موافقان و مخالفان استیضاح
جلسه استیضاح ربیعی حواشی دیگری از جمله درگیری لفظی و بگومگوهای تندی بین نمایندگان موافق و مخالف استیضاح بود که نزدیک بود به برخورد فیزیکی مقصودی با میرزایی نکو بینجامد.
حتی شنیده شد که یکی از نمایندگان در بحث لفظی لیوان آب خود را به صورت نماینده دیگر پاشیده است. میرزایی، نماینده ایلام در گفت‌وگو با «ابتکار» این برخوردهای لفظی و تند بین نمایندگان در جلسه استیضاح را امری طبیعی دانست که در همه پارلمان‌های دنیا بین موافقان و مخالفان وزیر مورد استیضاح اتفاق می‌افتد.
استقلال فراکسیون مستقلین زیر سوال است
بیمقدار اما در رای به استیضاح ربیعی، اتحاد بین پایداری‌ها و مستقلین مجلس را نگران‌کننده و برای آینده مصوبات مجلس خطرناک دانست. این نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز در مجلس به «ابتکار» گفت: «ضمن احترامی که برای دوستان فراکسیون مستقلین قائلم ولی مستقل بودن را اینطور نمی‌دانم و پیشنهاد می‌کنم اسم دیگری برای خودشان انتخاب کنند. چرا که بعد از پیمان نوشته یا نانوشته‌ای که بین آقای لاریجانی و حاجی بابایی شکل گرفته است، دیگر اسم مستقلین معنا و مفهومی ندارد. او همچنین برخی مستقلین را صاحب رای دانست و از آنها خواست فکری برای استقلال خودشان بکنند. بیمقدار در عین حال ادامه این موضوع را مخل اتحاد و انسجامی که بر آن تاکید می‌شود دانست و گفت: «در صورت تداوم این پیمان عملا رای فراکسیون امید در مصوبات آینده مجلس بی‌تاثیر می‌شود و به عنوان یک اصلاح‌طلب دیگر نمی‌توانم بگویم که ما هم در امور اداره مجلس مشارکت داریم و باید جواب افکار عمومی را خودشان بدهند.»
نماینده تبریز در مجلس همچنین نسبت به تصمیم قبلی این افراد در فراکسیون ولایی برای استیضاح ربیعی انتقاد کرد و گفت: «استیضاح یعنی موافقان و مخالفان حرف‌شان را بزنند و وزیر از خود دفاع کند و در صورت قانع نشدن از توضیحات، وزیر را استیضاح کنند نه اینکه از قبل این تصمیم گرفته شود.»
حاشیه‌های جلسه استیضاح ربیعی در سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات وزیر هم ادامه داشت. این سخنان به ویژه حاوی افشاگری‌های نمایندگان موافق و مخالف علیه یکدیگر و وزیر کار و افشاگری‌های ربیعی هم بود. حسین مقصودی نماینده سبزوار در موافقت با استیضاح از پیشنهاد معاون پارلمانی دولت گفت که از نمایندگان خواسته است از وزیر اقتصاد دفاع کنند، اما در مورد ربیعی هر تصمیمی خواستند بگیرند. وی همچنین دولت را متهم کرد که شب قبل از استیضاح به برخی نمایندگان «شام معاویه و یزید» داده است. وزیر از گودرزی، پورابراهیمی، رستمیان، یارمحمدی، خجسته، جاسبی، علی‌اکبری، نگهبان و رنجبرزاده به عنوان نمایندگان مجلس حاضر در این مهمانی شام نام برد تا از خود دفاع کنند. علی رستمیان، نماینده مردم سلسله و دلفان نیز به افشاگری علیه معاون وزیر کار پرداخت و گفت: «توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد». این عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به بررسی وضعیت خیریه‌ها در استان لرستان افزود: «زمانی که وارد شدم مشاهده کردم آقای بندپی تنها۲۰ میلیون  پول را به خیریه‌ها داده است و بقیه آن را خودش برداشته و از محل خرید ویلچر و کمک به ایتام خرج  کرده و ماشین شاسی بلند خریده است. آقای ربیعی شما که اسم کارگر و معلول می‌آید غش می‌کنید و اشک می‌ریزید آیا این «شوی تبلیغاتی نیست؟» شما باید با قضایای آقای بندپی برخورد می‌کردید». واردات گوشی تلفن همراه توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار نیز از دیگر محورهای طرح شده توسط موافقان استیضاح بود. حسن نوروزی هم طی سخنانی در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: «می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد». وی خطاب به وزیر رفاه، گفت: «پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید». محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی هم ربیعی را «خدای لابی» نامید و در واکنش به دفاع مسعود پزشکیان از وزیر کار این موضوع را مطرح کرد که « آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟». در مقابل ربیعی نیز در دفاعیات خود اعلام کرد که اگر ادعای نوروزی درباره پسرش درست باشد از وزارت کار می‌رود. وی همچنین درباره دختر پزشکیان اعلام کرد که وی پیش از حضور ربیعی در وزارت کار در پتروشیمی جم مشغول کار بوده است. پزشکیان نیز تاکید کرد که دخترش سال‌هاست در این مجموعه نه به عنوان مدیر که به عنوان کارمند کار می‌کند. ربیعی همچنین خطاب به پور ابراهیمی گفت: «من واقعا نمی‌خواهم وارد برخی از مسائل شوم اما رزومه آقای کهنوجی دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما این چنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟». وی همچنین از نماینده‌ای گفت که از او خواسته سالی 400 تا 500 میلیون تومان به حسابی واریز شود. در میان موافقان وزیر کار نیز عبدالحمید خدری  نماینده گناوه اعلام کرد که به دلیل دفاع از ربیعی تهدید شده است که در سال 98 رد صلاحیت خواهد شد.
به هر ترتیب با تمامی این حاشیه‌ها از مجموع آرای 243 نماینده حاضر در نشست علنی دیروز مجلس، استیضاح با 129 رای موافق، 111 رای مخالف و 3 رای ممتنع رای آورد تا علی ربیعی از وزارت کار برود و شاید چنان که ادعا کرد راهی سیستان و بلوچستان شود تا در آن جا ان‌جی‌او اشتغال راه بیاندازد.