استيضاح و پرسش ابزاري در دست نمايندگان

روز گذشته استيضاح علي ربيعي از مجموع 243رای با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف و سه راي ممتنع در مجلس شوراي راي آورد. استيضاحي كه به عقيده برخي نمايندگان مجلس به نفع شرايط فعلي كشور نبود و به عقيده موافقان استيضاح، علي ربيعي كارآمدي لازم را در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نداشت و انتظاراتي را كه از وي مي‌رفت در اداره اين وزارتخانه برآورده نكرده بود. اين در حالي بود كه ربيعي از نمايندگان خواسته بود كه منصفانه در قبال وي عمل كنند و و وي را با آتش كاستي‌هايي كه دليل آن‌ها مديريت او نبوده، نسوزانند. با تمام اين‌ها قاطبه نمايندگان مجلس خواستار عزل ربيعي بودند و استيضاح وي نيز راي آورد و علي ربيعي بايد به زودي از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خداحافظي كند. اين در حالي است كه در وزارتخانه‌هاي ديگر شاهد تخلفات بزرگي تا به امروز بوده‌ايم اما هنوز درخواستي جهت استيضاح وزيران اين وزارتخانه‌ها از سوي نمايندگان مجلس ارائه نشده است. در حالي كه استيضاح حق نمايندگان مجلس است و از سوي ديگر گزينه‌اي است كه در صورت ناكارآمدي مديران مي‌توان از آن استفاده كرد. مردم نيز انتظاري غير از اين از نمايندگان خود در مجلس شوراي اسلامي ندارند.
جلوي تخلفات گرفته شود
وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله وزارتخانه‌هايي است كه در چند وقت گذشته تخلفات گسترده‌اي در آن اتفاق افتاده است. موضوع ثبت سفارش خودروهاي وارداتي آن هم در زمان بسته بودن سايت ثبت سفارش و پس از آن ترخيص خودروها تا مدت‌ها در صدر اخبار كشور قرار داشت. تخلفات گسترده‌اي در برخي شركت‌هاي واردكننده خودرو اتفاق افتاده بود. مواردي مشابه آنچه در مورد گوشي‌هاي تلفن همراه رخ داد. در ميان شركت‌هاي واردكننده، شركت‌هايي وجود داشت كه به منظور واردات ارز دولتي با مبلغ 4200 تومان دريافت كرده بودند اما پس از وارد كردن محصول مورد نظر خود آن را با قيمت دلار آزاد به مردم فروختند. اين موضوع در مورد خودروهاي وارداتي نيز صدق مي‌كرد. موضوعي كه پس از فاش شدن جزييات آن و درخواست‌ها از وزير صنعت براي شفاف‌سازي و اعلام اسامي متخلفان در اين حوزه و سر باز زدن وزير از افشاي اسامي، رييس جمهور را بر آن داشت تا براي رسيدگي به تخلفات و افشاي اسامي متخلفان ضرب‌الاجل 15 روزه تعيين كند. در چنين شرايطي بود كه وزير صنعت نيز بر خلاف ميل باطني خود اسامي برخي شركت‌هاي متخلف واردكننده خودرو را منتشر كرد. با اين حال هنوز برخي افراد معتقدند كه ليست اسامي اين شركت‌ها هنوز به طور كامل از سوي وزير ارائه نشده است.
استيضاح وزيران نشانه پويايي مجلس


استفاده از ابزار استيضاح به عنوان سلاحي در دست نمايندگان مجلس است؛ بنابراين نمايندگان مردم بايد در شرايط يكسان تلاش در استفاده از اين ابزار داشته باشند. اگر وزير يا مديري به دليل ناكارآمدي استيضاح مي‌شود، نشانه پويايي مجلس شوراي اسلامي است. اين امر نشان مي‌دهد كه نمايندگان در قبال عملكرد وزرا و مديران در كشور خود را مسئول مي‌دانند. حال بايد ديد نمايندگان مردم در قبال تخلفاتي كه در ديگر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها اتفاق مي‌افتد، چه واكنشي نشان خواهند داد.