مجلس به استیضاح وزیر کار و رفاه رأی مثبت داد

سرویس سیاسی-دیروز مجلس جلسه‌ای پرالتهاب را سپری کرد. جلسه‌ای که به استیضاح وزیر کار اختصاص داشت. علی ربیعی به مجلس آمد تا از خود در برابر نمایندگان موافق استیضاح دفاع کند.
پس از آغاز جلسه اسامی نمایندگان موافق استیضاح علی ربیعی قرائت شد تا به نوبت برای ارائه مباحث خود پشت تریبون قرار بگیرند. هیئت‌رئیسه مجلس نام مسعود گودرزی، نماینده ممسنی را به عنوان نخستین سخنران اعلام کردند اما از این نماینده خبری نشد و پس از آن هیئت‌رئیسه نام یارمحمدی، نماینده زابل را برای حضور در جایگاه اعلام کردند که او نیز حضور نداشت.
در این لحظات نمایندگان اصلاح‌طلب حامی دولت که کتاب آیین نامه داخلی مجلس را بر روی دست بلند کرده بودند با فریادهای خود قصد داشتند تذکری را بیان کنند. این نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت‌رئیسه تجمع کردند.
در ادامه ناگهان چند نماینده فریاد زدند که استیضاح کنندگان استیضاح  خود را پس گرفتند که رئیس‌مجلس علی لاریجانی در واکنش به اظهارات آنها گفت: اگر پس گرفته‌اند استیضاح منتفی است. این بحث‌ها باعث شد تا لاریجانی با به صدا درآوردن زنگ مجلس تنفس اعلام کند.


قصد داشتند جلسه استیضاح را
منتفی کنند
محسن کوهکن نماینده لنجان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی درخصوص علت متوقف شدن جلسه و اختلال پیش آمده در روند استیضاح وزیر تعاون ارائه کرد. وی با بیان اینکه این اتفاق را در ۱۰ دوره اخیر مجلس سراغ نداریم، اظهار داشت: گاهی در پسِ پرده و در لفافه حرف‌هایی زده می‌شود و تحریکاتی صورت می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد یک امر قانونی مسیر خودش را طی کند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: امروز به محض اینکه استیضاح در دستور قرار گرفت، متاسفانه عده‌ای از همکاران ما در حضور وزیر و معاونان وی اقداماتی کردند که باعث تحریک مجلس شد و شروع به «دو-دو» گفتن کردند و علتش هم این بود که وقتی اسم آقای مسعود گودرزی به عنوان اولین سخنران اعلام شد، ذهن عده‌ای به سمت آقای عباس گودرزی نماینده بروجرد رفت، در حالی که ایشان استیضاح را امضا نکرده بود. لذا همان کسانی که «دو-دو» می‌کردند فریاد زدند که گودرزی صحبت نمی‌کند!
کوهکن با بیان اینکه من خودم استیضاح را امضا نکرده‌ام، در عین حال تصریح کرد: اما وظیفه دارم که از حقوق نمایندگان استیضاح‌کننده دفاع کنم. ما با دولت دشمنی نداریم اما این جلسه باید به صورت منطقی برگزار و برای آن رای‌گیری شود.
وی افزود: متاسفانه عده‌ای وکیل‌الدوله تلاش کردند تا با ایجاد یک جوِ سنگین در مجلس، مانع از برگزاری استیضاح شوند و کسانی که استیضاح را امضا کرده‌اند، حاضر به صحبت کردن نشوند؛ این بسیار اتفاق بدی است. ما سؤال از رئیس‌جمهور را هم در پیش رو داریم، آن سؤالات هم باید با طمأنینه و آرامش مطرح شود و سؤال کنندگان به حاشیه نروند و رئیس‌جمهور نیز با اخلاق جواب دهد و قطعا تراز ریاست جمهوری نیز همین است که به حاشیه نرود و با اخلاق پاسخ بگوید.
آغاز جلسه استیضاح پس از تنفس!
پس از یک مدت 50 دقیقه‌ای تنفس جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر کار آغاز شد و علی رستمیان، نماینده سلسله و دلفان به عنوان نخستین نماینده موافق استیضاح در جایگاه سخنرانی قرار گرفت. رستمیان در سخنان خود به «انوشیروان محسنی بندپی» رئیس‌سازمان بهزیستی‌اشاره کرد و گفت که او در این سازمان به ریخت و پاش پرداخته و پول‌هایی را که باید خرج محرومان شود در راه‌های دیگر هزینه شده است.
در ادامه محمود نگهبان، نماینده مردم خواف و رشتخوار در جایگاه قرار گرفت و گفت: با عملکرد ضعیف وزیر کار، نه تنها آسیب‌های اجتماعی کاهش نیافته بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. مدیریت شما باعث شده سهم تعاونی‌ها در اقتصاد به بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد؛ ۳۰ درصد تعاونی‌ها تعطیل شدند.
محورهای استیضاح
حسن سلیمانی، نماینده کنگاور در موافقت با استیضاح گفت: به خاطر شان و حیثیت مجلس صحبت می‌کنم. مدت هاست در افکار عمومی اعلام می‌شود نمایندگان از وزیر مطالباتی دارند و به خاطر عدم وصول این مطالبات استیضاح انجام شده است. در مجلس اسامی تمامی نمایندگانی که از شما مطالبه داشتند را اعلام کنید وگرنه ادعای شما دروغ است.
سلیمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح محورهای استیضاح گفت: از هم گیسختگی این وزارتخانه عریض و طویل، عدم توجه عملی در به کارگیری جوانان، عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد، عدم تدوین سند کار، اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان، اوضاع مدیریت اقتصادی در شستا، عدم اجرای قانون درخصوص بازنشستگان صندوق بیمه روستاییان، اوضاع معیشتی وخیم کارگران و افزایش نرخ بیکاری از مهم‌ترین محورهای استیضاح شماست که باید به آن پاسخ دهید.
خجسته، نماینده همدان نیز گفت: بازنشستگان ما در شرایط سخت و بُغرنجی قرار دارند، آقای ربیعی چه برنامه‌ای برای آنها دارید؟ آیا طبق برنامه ششم توسعه حقوق و مزایای کارگران تعیین تکلیف شده و آیا حقوق آنها متناسب با تورم افزایش یافته است؟
دفاع وزیر کار از عملکرد خود
علی ربیعی، وزیر کار در فرصتی که به او اختصاص داشت به دفاع از عملکرد خود پرداخت و گفت: ما باید به سمت ایجاد شفافیت حرکت کنیم و نشان دهیم که فسادستیز هستیم. هر وقت کارها سیاسی و شلوغ شد، بدانید که نمی‌خواهند شفافیت صورت بگیرد.
وی افزود: در شرایط آتی سه، چهار برنامه دارم.‌اشتغال مجموعه حرکت نظام است. من در این برنامه دارم مسئولیت پذیری می‌کنم.‌اشتغال روستایی افتخار نظام است؛ با پول پاشی نظام ایجاد نمی‌شود.
وزیر کار گفت: من باید برنامه زندگی ۵ دهک را دنبال کنم. همین که قیمت‌ها برای اقلام و سبد هزینه، به قیمت ۴ هزار تثبیت شود، این ایده وزارتخانه بوده است. من ۵۰ بنگاه را برای فروش گذاشته ام. پتروشیمی‌ها تا آخر هفته بعد در پتروشیمی خلیج‌فارس ادغام می‌شود؛ کدام وزیر در جهت خروج از بنگاه داری حرکت کرد؟ چرا وقتی بابک زنجانی ۵۰ تا شرکت داشت، فریاد نزدید؟
وی اظهار داشت: هیچ دوره‌ای مثل امروز کارگر و کارفرما اینقدر به هم نزدیک نبودند. ما اصول امام را داریم و زیر سایه رهبری با سه عنصر عقلانیت و سخت کوشی و مدارا می‌توانیم حرکت کنیم. ما نباید از هم بپاشیم. اگر بخواهیم از بحرانی که ترامپ برای ما ایجاد کرده، عبور کنیم، باید یکدیگر را تقویت کنیم؛ زدن دولت و استیضاح مشکلی را از مردم رفع نمی‌کند.
ربیعی همراه کارگران بوده است
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس‌مجلس و نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر کار گفت: جو راه انداختند که اگر به استیضاح رأی ندهید، حیثیت مجلس زیر سؤال می‌رود؛ باید به حق رأی داد. اگر کسی پول گرفته است باید از مجلس اخراج شود؛ این حرف‌ها انصاف نیست و کسی باج نگرفته است. نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من به ربیعی رأی‌اعتماد می‌دهم و دنبال دنیا و پول نبودم و نیستم، گفت: آقای تقی‌زاده پیش بنده آمد و گفت «پسر من، پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد»؛ برخی تهمت می‌زنند که این دو با هم در دوبی فلان شرکت را زده‌اند، تهمت را نباید از پشت تریبون بیان کرد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من وزیر بودم، در دولت آقای خاتمی و احمدی‌نژاد اعتصابات کارگری زیاد بود. پنج سالی است که آقای ربیعی وزیر شده، مشکل کارگران را حل کرده است.
عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس نیز در شمار مخالفان استیضاح ربیعی به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر من از رادیو اظهارات شما را گوش می‌کردم برداشت من این می‌شد که استیضاح رئیس‌جمهور مطرح است نه یک وزیر، زیرا همه مشکلات کشور را به یک وزیر گره زده‌اید.
وی خطاب به خادمی گفت: شما فرمودید ما وزیر می‌خواهیم، کارگر نمی‌خواهیم اما من می‌گویم ما وزیری می‌خواهیم که کارگر بوده و دردِ کارگران را لمس کند. اگر امروز ربیعی در نشست‌های کارگری حضور می‌یابد به این دلیل است که کارگر بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است فرار نکنند پاسخگو باشند! از مذاکره با ترامپ تا آن 5 هواپیمای ملخی!(یادداشت روز) اخبار ویژه آزاد سازی نرخ ارز تورم شدیدی به دنبال دارد حمایت از ایران درمقابل تحریم‌های آمریکا را وظیفه دینی و اخلاقی خود می‌دانیم پاسخ وزارت اطلاعات به یادداشت کیهان آقای ترامپ! ملتی که محسن حججی دارد پوزه‌ات را به خاک می‌مالد مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجلس به استیضاح وزیر کار و رفاه رأی مثبت داد فرار به جلوی عاملان مشکلات امروز با ارائه راهکارهای خیالی! خشونت‌های مسلحانه در آمریکا طی 24 ساعت گذشته جان 16 نفر را گرفت فلسطینی‌ها با شعار انتقام انتقام 2 شهید دیگر غزه را تشییع کردند انبارهای حزب‌الله مملو از موشک است‌ جنگ تقریبا منتفی است حبس و اعدام به اتهام افساد فی‌الارض در انتظار واردکنندگان متخلف کالا با ما در فضای مجازی همراه باشید وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است فرار نکنند پاسخگو باشند! وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است فرار نکنند پاسخگو باشند! وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است فرار نکنند پاسخگو باشند!