سقوط قیمت سکه و ارز در بازار

بازار معروف به بازار ثانویه که با توجه به تدوین سیاستهای جدید ارزی دولت راه اندازی شده است روز نخست فعالیت خود را با آرامش سپری کرد . روزگذشته دلار در سامانه نیما و بازار ثانویه با نرخ ۸۹۵۰ تومان کشف قیمت شد. در بسته جدید ارزی که دولت از سه‌شنبه به مرحله اجرا درآورد، قرار بر این شد تا تمامی ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و گروه فلزات به بازار ثانویه آمده و در سامانه نیما عرضه شود. از این رو واردکنندگان نیز در این بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در حالی نرخ مورد نظر برای بازار ثانویه از ابهامات آن به شمار می‌رفت که بانک مرکزی اعلام کرده بود این نرخ به‌طور توافقی و بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از اولین روز اجرایی شدن بسته ارزی از این حکایت دارد که در سامانه نیما ۲۳ مورد عرضه ثبت و هشت مورد معامله قطعی شده است. جمع مبالغ عرضه شده تاکنون ۶.۵ میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و معادل ۳۳۰ هزار دلار آمریکاست. از این میان مبالغ عرضه شده حدود ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شده است همچنین یک میلیون یورو با قیمت 9330 تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد.نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ثابت نیست و به طور شناور تغییر خواهد کرد. هرچند که ارز نقدی به طور مستقیم به این بازار وارد می‌شود اما آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرگاه که نیاز باشد از ارز نفت نیز برای کنترل بازار ثانویه تزریق خواهد شد.نرخ ارز در بازار ثانویه در حالی مورد اهمیت است که قیمت ارز در صرافی‌ها نیز قرار است با اختلاف حدود پنج درصدی از آن برای فروش و یا خرید تعیین شود. ارز عرضه شده در بازار ثانویه برای تامین ارز واردات تمامی کالاهای مورد تایید وزارت صنعت خواهد بود و البته ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان است.
عرضه ارز پتروشیمی‌ها 
در بازار با نرخ ۸۰۸۰ تومان
بر اساس بسته جدید ارزی که در یکشنبه شب توسط مدیرکل بانک مرکزی رونمایی و اجرای آن از صبح دیروز آغاز شد، شرکت‌های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند که این فرایند از صبح امروز آغاز شده است.به گزارش ایسنا، پیش از این و بر اساس سیاست‌های ارزی دولت که در اردیبهشت‌ماه ابلاغ شد شرکت‌های پتروشیمی موظف بودند ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما عرضه کنند که موجب اعتراض آن‌ها شد. زیرا بر این باور بودند که مشخص نیست فردی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها را خریداری می‌کند چه کالایی وارد کشور می‌کند.در بسته جدید ارزی این فرایند تغییر کرد و پتروشیمی‌ها باید ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه معامله کنند. اتفاقی که از امروز صبح افتاد و به گفته حسین امیرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم این شرکت‌ها امروز ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ تومانی وارد بازار کردند.امیرافضلی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: به شرکت‌های پتروشیمی دستور داده شده است که ارز خود را با همین نرخ وارد بازار کنند و فردا هم ارز پتروشیمی‌ها با همین نرخ وارد بازار می‌شود. قرار است همه شرکت‌های پتروشیمی ارز صادراتی خود را طوری وارد بازار کنند که نرخ ارز کاهش یابد و بازار متعادل شود.


ابلاغ دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها
دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز به شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.بانک مرکزی اعلام کرد: در اجرای تصویب‌نامه شماره 63793‏/ت55633هـ مورخ 16‏/05‏/1397 هیات وزیران، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را ابلاغ کرد.در این دستور المعل آمده است، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق «سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)» مجاز است.صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما رأساً و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رسانند. 
نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.همچنین بنابر دستورالعمل بانک مرکزی،فروش ارز بصورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.همچنین صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز بصورت اسکناس کرده و در چارچوب مصارف بند (6) فوق به فروش رسانند.
ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه 
در بازار دیروز قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان کاهش یافت و سه میلیون و ۳۶۱ هزار تومان فروخته شد.در بازار روز سه شنبه قیمت‌ها همچون روزهای گذشته روند کاهشی خود را طی کرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷۰۰۰ تومان کاهش قیمت، حدود ۲۷۰ هزار تومان معامله شد.طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تا ظهر دیروز ، سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۱ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۶۱۱ هزار تومان و ربع سکه ۸۳۶ هزار تومان قیمت داشت.همچنین هر قطعه سکه گرمی ۴۸۱ هزار تومان به فروش رسیده است و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز که به صورت آب شده خرید و فروش می‌شود، یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است.در بازار جهانی نیز هر اونس طلا ۱۲۱۳ دلار داد و ستد شده است.
تحویل ۲.۵میلیون سکه پیش فروش شده
 از امروز 
با سررسید شدن سکه‌های پیش فروش شش ماهه از چهارشنبه، تحویل این سکه‌ها به صاحبان آن‌ها همزمان با ۱۷ مرداد آغاز خواهد شد.بنابر این گزارش،طرح پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته تا اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت تا بتواند با جذب نقدینگی تا حدی نوسان بازار ارز را کنترل و از سوی دیگر بر تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه اثرگذار باشد؛ طی این طرح حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شد.
سکه‌های پیش فروش شش ماهه حدود دو میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه است که تا اواسط آبان‌ماه کار تحویل آن‌ها تمام خواهد شد. این در حالی است که تاکنون ۷۹۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه و ۸۲۰ هزار قطعه سکه در سررسید سه ماهه به خریداران تحویل داده شده و طبق آماری که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد، فقط حدود پنج درصد از خریداران برای دریافت سکه‌های خود به بانک مراجعه نکرده‌اند.