یا با آمریکا تجارت کنید یا با ایران

گروه سیاسی: رئیس جمهوری آمریکا دستور بازگرداندن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران را امضا کرده است. این تحریم‌ها به واسطه برجام لغو شده بود. رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به بازگردانده شدن تحریم‌های این کشور علیه ایران، مدعی شده است که خواهان صلح در جهان است نه چیز دیگر. 
«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تاکید کرد که این تحریم‌ها سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون وضع شده است. او در توئیتر خود نوشت که «تحریم‌های ایران به طور رسمی آغاز شده است. آنها سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون وضع شده و در ماه نوامبر نیز شدیدتر خواهد شد. هر کسی که با ایران تجارت کند قادر نخواهد بود با آمریکا تجارت کند. من خواهان صلح در جهان هستم نه چیز دیگر.»
به گزارش ایسنا، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: از سه‌شنبه (دیروز) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهد از روز پنجم نوامبر  اجرایی خواهد شد. ترامپ همچنین تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.
ترامپ همچنین از کشورهای دیگر خواسته است که با ادامه اینگونه اقدامات، ایران را در دو راهی انتخاب بین تغییر رفتار تهدیدآمیز، ثبات‌زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی قرار دهد.


در ادامه ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان در این بیانیه آورده است: «ایران امروز تهدیدی است برای آمریکا و متحدان ما. آنها نظام مالی بین‌المللی را تضعیف و از تروریست‌ها و شبه نظامیان در سراسر جهان، حمایت می‌کنند.»
«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا نیز در پیامی توئیتری با تکرار اداعاهای واهی آمریکا علیه ایران نوشت: «90 روز پیش رئیس‌جمهوری، ایالات متحده آمریکا را از توافق ناکام ایران خارج کرد. امروز تحریم‌ها علیه ایران مجدداً اعمال شد تا با فعالیت‌های بد آن مقابله کند. ایران باید از منابع این کشور برای کمک به شهروندان خود استفاده کند، نه حمایت از تروریست و تحکیم رهبری خود.»
در واکنش به این ادعای پمپئو، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت ترامپ می‌خواهد جهان بر این باور باشد که این دولت نسبت به مردم ایران دغدغه دارد. با این حال، نخستین تحریم‌هایی که دولت آمریکا مجددا وضع کرده، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بالای ۲۰۰ سرنشین را به بهانه‌های واهی لغو می‌کند که این موضوع شهروندان عادی ایرانی را با خطر مواجه می‌سازد. ریاکاری آمریکا حد و مرزی نمی‌شناسد.»
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد که این تحریم‌های یک جانبه واشنگتن تاکنون نیز تاثیر عمده‌ای داشته است و آمریکا به دنبال اعمال فشار بی‌سابقه در ایران بوده و اعضای دولت در تلاش برای وضع  مجدد تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات زیادی با همتایان اروپایی
 انجام داده‌اند.
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که علیرغم وجود این اختلاف نظر میان آمریکا و اروپا بازرگانان بزرگ اروپایی تجارت خود با ایران را متوقف و در این میان آمریکا را انتخاب کردند. وی گفت: بازرگانان اروپایی به میزان زیادی در حال توقف فعالیت‌های خود در ایران هستند.
بولتون در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان درباره‌ شروط ایران برای مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد و گفت: اجازه دهید ببینیم آیا این یک پیشنهاد واقعی است یا بیشتر یک پروپاگانداست.وی افزود: اگر ایرانی‌ها به معنای واقعی می‌خواهند بیایند و درباره‌ تمامی فعالیت‌هایشان در منطقه و جهان مذاکره کنند من فکر می‌کنم که رئیس جمهور ترامپ نیز مایل به این کار باشد.
از سوی دیگر صهیونیست‌ها که به دنبال سوءاستفاده از شرایط موجود هستند با تمجید از دستور اجرایی شب گذشته ترامپ برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که مذاکرات خود با تهران را متوقف کند.
محافظت بروکسل از شرکت‌های اروپایی
همچنین اتحادیه اروپا با ابراز تاسف نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد که متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای و ادامه برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام است و به علاوه از شرکت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌ها
 محافظت می‌کند.
اتحادیه اروپا با اعلام خبر اجرایی شدن مقرارت مسدودکننده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا نقض قطعنامه 2231 است. این مقررات مسدودکننده به شرکت‌ها و افراد در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا تجارت قانونی با ایران داشته باشند و خساراتی که از تحریم‌های آمریکا به وجود می‌آید را ترمیم می‌کند و هر تصمیمی از سوی یک دادگاه خارجی که بر مبنای این تحریم‌ها اتخاذ می‌شود را خنثی می‌کند. مضاعف بر این مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپا مانع از همکاری اروپایی‌ها با تحریم‌های آمریکا می‌شود مگر اینکه کمیسیون اروپا به طور استثناء اجازه آن را صادر کند.
 به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از شرکت‌های اروپایی در برابر وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت می‌کند. در این بیانیه آمده است: «اولین سری از اقدامات اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌های خود و تضمین ادامه اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه اجرایی می‌شود. همچنین نسخه به‌روزرسانی شده مقررات مسدودکننده برای از بین بردن تاثیر وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در روز هشتم مه اجرا می‌شود.»
وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه نیز تایید کرده است که از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت می‌شود. «آلیستر برت» وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه اگر شرکتی نگران اقدام قانونی و اجرای آن علیه خود توسط هر نهادی در پاسخ به تحریم‌های آمریکا (علیه ایران) است، این شرکت می‌تواند در برابر تحریم‌های واشنگتن محافظت شود. برت در ادامه گفت که شرکت‌ها باید درباره اینکه به تجارت با ایران ادامه دهند یا نه، یک تصمیم تجاری بگیرند که به خودشان بستگی دارد.
وزیر امورخارجه آلمان نیز با بیان اینکه تجارت با ایران باید کماکان امکان‌پذیر باشد، گفته است که از شرکت‌های اروپایی که با ایران به‌طور قانونی تجارت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، «هایکو ماس»، وزیر امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی گفت: ما مصمم هستیم  از شرکت‌های اروپایی که به‌طور قانونی در ایران فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم و به سختی تلاش می‌کنیم که رابطه تجاری و اقتصادی (با ایران) امکان‌پذیر باقی بماند. ماس معتقد است که این موضوع ارتباطی به سود ندارد، بلکه در ارتباط با مردم ایران است که باید از توافق هسته‌ای منافعی کسب کنند. هرچند انتظاراتی نیز از ایران وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد که اروپایی‌ها در مقابل از ایران انتظار دارند که همچنان به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد.
ضرورت تجارت با ایران برای حفظ برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تجارت با ایران با حفظ توافق هسته‌ای ضروری است، گفت: ما تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ایران در این توافق به کار گرفته‌ایم.
به گزارش ایسنا آسوشیتدپرس «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (سه شنبه) در جریان سفر به نیوزیلند گفت:‌ اتحادیه اروپا بر این باور است که ترغیب به تجارت با ایران برای حفظ توافق هسته‌ای ضروری است و ما از شرکت‌ها و سرمایه گذاران می‌خواهیم تا تجارت خود با ایران را افزایش دهند.
موگرینی در ادامه گفت که اروپایی‌ها خود درباره‌ این که با چه کسی تجارت کنند تصمیم می‌گیرند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد: اگر یک توافق بین‌المللی در خصوص منع اشاعه وجود دارد که کارساز بوده است باید حفظ شود.
موگرینی همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه نیوزیلند تاکید کرد : اتحادیه اروپا و نیوزیلند حفظ توافق هسته‌ای با ایران را علی رغم خروج آمریکا از آن ضروری می‌داند و دو طرف درباره‌ جزییات چگونگی حفظ کانال‌های مالی و تجاری با ایران رایزنی
 کرده‌اند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خاطر نشان کرد:‌ تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا یک جنبه اساسی از حقوق ایران برای آن چیزی است که در ازای آن انجام داده و آن پایبندی به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای اش ذیل برجام است.
واکنش دمشق و مسکو
به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزارت خارجه روسیه نیز درباره اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد، در این بیانیه آمده است که «مسکو در قبال اقدامات واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران احساس ناامیدی می‌کند...»
وزارت خارجه روسیه ضمن اینکه بسته نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند، همچنین تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد برجام در راه تسویه‌حساب‌های آمریکا با ایران، قربانی شود.»
مسکو علاوه بر این تصریح کرد: ما هر آنچه در توان داریم برای حفظ برجام انجام می‌دهیم. امضاکنندگان این توافق می‌توانند بر دشواری‌های بوجودآمده ناشی از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران فائق آیند.»
یک منبع در وزارت خارجه سوریه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گفت که جمهوری عربی سوریه از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را به شدت محکوم می‌کند.