استقرار دیپلمات‌های اعزامی ایرانی به عربستان در سفارت سوییس

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه که این روزها از وی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی  وزیر امور خارجه برای اعزام به فرانسه برای پذیرش مسئولیت نمایندگی ایران در این کشور اروپای غربی یاد می‌شود در جریان بازدید از خبرگزاری ایسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه  به برخی از سوالات مطرح در ارتباط  با نامه فرمانده سپاه به رییس جمهوری آمریکا، اعلام آمادگی ترامپ جهت انجام مذاکره بدون شرط به ایران، امکان دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک، روند مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام، اقدام اخیر آلمان در ایجاد ممانعت‌هایی برای انتقال پول نقد از این کشور به ایران، آخرین تحولات در روابط ایران و عربستان
 پاسخ داد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با وجود نامه فرمانده سپاه به ترامپ و تاکید وی بر اینکه آمریکا این آرزو را به گور خواهد بود به نظر شما همچنان صدای واحدی از ایران در ارتباط با نوع تعامل با آمریکا به عرصه جهانی مخابره می‌شود؟ گفت: بر این باورم که از ایران یک صدای واحدی در این زمینه شنیده می‌شود و مسئولان کشور بر‌اساس وظایف مشخصی که دارند نقش و وظیفه خود را در چارچوب مصالح و منافع کشور به‌ انجام می‌رسانند.
بهران قاسمی با بیان اینکه پیش از انتشار این نامه در جریان این نامه نبوده است، تصریح کرد: باید توضیحات بیشتر و دقیق و فلسفه مفاد این پیام و نامه را از خود فرمانده محترم سپاه سوال کنید. بی‌شک من مفسر پیام فرمانده محترم سپاه نمی‌توانم. 


ترامپ اهل مزاح است نه مذاکره
قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سابقه تمامی مذاکرات بین ایران و آمریکا در سال‌های پس از انقلاب با واسطه یا بدون واسطه گفت: بعید است  ترامپ اهل مذاکره باشد ، هر روز یک سیاست متضاد و متفاوت را دنبال می‌کند، بیشتر اهل مزاح است، کسی که خودسرانه و یک جانبه از تفاهمی مثل برجام خارج شده است چگونه می‌تواند ادعای مذاکره کند.
 قاسمی با اعتقاد بر اینکه نوع موضع‌گیری اخیر ترامپ در مورد مذاکره بدون شرط با ایران یک نوع گیجی و سردرگمی در بین سران برخی از کشورهای معاند منطقه و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است ، افزود: ترامپ با سخنان خود این تلنگر جدی را به آنها زد که ممکن است هر آن سیاست آمریکا با چرخشی دیگر مواجه شود و بازی دیگری را شروع کند و از این طریق آنها را به دادن امتیازات بیشتر به آمریکا مجبور کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که روحانی در جریان سفر به نیویورک با مقامات آمریکایی رایزنی و گفت‌وگو داشته باشد، گفت: با این سیاست‌های آمریکا ظاهرا همه اینگونه راه‌ها مسدود به نظر می‌رسد.
پولی از ایران در آلمان بلوکه نشده است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد قانون اخیری که در آلمان به تصویب رسیده که به نوعی روند انتقال پول ایران از این کشور به داخل کشور را سخت می‌کند گفت: هیچ پولی از ایران در آلمان بلوکه نشده است و ما می‌توانیم با استفاده از سپرده‌های خود در آلمان خریدهای کشور را انجام دهیم.
به گفته وی ما می‌خواستیم که با استفاده از این پول تسهیلاتی برای مردم فراهم کنیم، این موضوع به اجازه بانک مرکزی آلمان احتیاج داشت و لابی صهیونیستی سعی کرد در این فرایند مشکل ایجاد
 کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام آلمان بر روی مذاکرات ایران و اروپا تاثیر نخواهد گذاشت گفت: ما رفتار همه کشورها در این برهه زمانی را مدنظر قرار می‌دهیم. رفتار دولت‌ها در این برهه معیار و محک خوبی برای همکاری‌های آتی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات با اروپا در حد نسبتا خوبی به جلو رفته‌ایم، اظهار کرد: هر چه جلوتر رفتیم احساس کردیم که اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام بیشتر شده و آنها با یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالف هستند و از طرف دیگر بحث برجام از نظر امنیتی برای آنها مهم است. تحویل چند فروند هواپیما در روز آغاز تحریم آمریکا را می‌توان یک علامت و سیگنال سیاسی نیز تلقی  کرد که حکایت از علاقه مندی و اراده اروپایی‌ها برای کار با ایران دارد.
 دیپلمات‌های ایرانی در سفارت سوئیس
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت روابط کنونی ایران با کشورهای همسایه چون عربستان، بحرین و امارات به بحث صدور ویزا از سوی دولت ریاض برای اعضای دفتر حافظ منافع ایران در این کشور اشاره کرد و گفت: به تازگی این ویزاها صادر شده است و دیپلمات‌های اعزامی ایرانی به عربستان، در سفارت سوییس در ریاض مستقر خواهند شد.