سقوط قیمت سکه و ارز ادامه دارد

همزمان با آغاز اجرای بسته ارزی جدید در روز گذشته، نرخ ارز و سکه مسیر نزولی چند روز اخیر خود را ادامه داد. به طوری که سکه به زیر سه میلیون و 200 تومان هم رسید. دیروز دستورالعمل فعالیت صرافی ها ابلاغ  شد و بر این اساس، مبنای فعالیت این واحدها «نرخ ارز سامانه نیما» خواهد بود. در این زمینه، اولین نرخ های بازار ثانویه ارز برای دلار، معادل با هشت هزار و 74 تومان کشف شد.  به گزارش خراسان، همزمان با آغاز اجرای بسته ارزی جدید، دیروز نرخ سکه و طلا در بازار، روند تند کاهش خود را ادامه داد. به طوری که سکه امامی تا دیروز بعدازظهر، با کاهش 212 هزار تومانی نسبت به دو روز قبل، به سه میلیون و 223 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز حدود هشت هزار و 90 تومان افت کرد و تا 267 هزار و 800 تومان کاهش یافت. در بازار ارز نیز شرایط نسبتاً مشابه بود. شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران در این باره گزارش داد که دیروز یورو با افت 388 تومانی به 10 هزار و 693 تومان کاهش یافته است. در بازار غیر رسمی ارز نیز، هر دلار تا حدود 9 هزار تومان افت کرد.
دلار 4200 تومانی دوباره برگشت
اما در شرایطی که بانک مرکزی تا همین اواخر، نرخ دلار رسمی را برای واردکنندگان گروه کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تا چهار هزار و 400 تومان افزایش داده بود، دیروز و همزمان با اجرای سیاست های جدید ارزی، آن را به همراه نرخ رسمی تمام ارزهای دیگر، مجدد تا چهار هزار و 200 تومان کاهش داد تا بدین ترتیب طبق وعده رئیس کل بانک مرکزی و دستور رئیس جمهور، این نرخ برای تامین کالاهای اساسی تا فروردین 98 پابرجا باشد. بر این اساس نرخ هر پوند انگلیس به پنج هزار و 435 و نرخ هر یورو به چهار هزار و 853 تومان برگشت.
 ابلاغ دستورالعمل معاملات صرافی ها
اما دیروز، اولین روز آغاز مجدد به کار رسمی صرافی ها پس از چند ماه تعطیلی بود. با این حال، گزارش خبرگزاری ها از جمله ایسنا و فارس نشان می دهد که این واحدها علی رغم این که آماده به کار بودند، عملیات صرافی را انجام نمی دادند. چرا که ضوابط دستور العمل فعالیت این واحدها و همچنین نرخ بازار ثانویه ارز، هنوز معلوم نبود. با این حال بعدازظهر دیروز آیین نامه مزبور، به همراه نرخ ارز در نخستین روز از فعالیت بازار ثانویه، اعلام شد.بر این اساس و به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها را به شرح زیر ابلاغ کرد.۱-خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است.۲-صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما رأساً یا به واسطه دیگر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند.۳-نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه های «نیما» و «سنا» خواهد بود.۴-خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسعه صرافی‌های مجاز معتبر صرفاً با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است.۵-کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند درخصوص خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.۶-فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی (به شرح جدول) با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.۷-صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر 5 درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز به صورت اسکناس کنند و در چارچوب مصارف بند (۶) فوق به فروش رسانند.۸- کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

شکل گیری اولین نرخ ها در بازار ثانویه؛ دلار از 8074 تا 8950 تومان
همچنین در ادامه اتفاقات مرتبط با بازار ارز، دیروز بازار ثانویه ارزی آغاز به کار کرد و نخستین معاملات دلار در این بازار با نرخ 8950 تومان انجام شد.این بازار البته در هفته های قبل هم فعال شده بود ولی صادرکنندگان تمام ارزهای خود را به این بازار نمی بردند. ولی در بسته جدید دولت و بانک مرکزی ضوابط را به گونه ای وضع کرده اند که صادرکنندگان تمام سهمیه ارزی خود را در بازار ثانویه بفروشند.به گزارش ایسنا، گزارش بانک مرکزی از اولین روز اجرایی شدن بسته ارزی از این حکایت دارد که در سامانه نیما ۲۳ مورد عرضه ثبت و هشت مورد معامله قطعی شده است. جمع مبالغ عرضه شده تاکنون 6.5 میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و معادل ۳۳۰ هزار دلار آمریکاست. از این میان مبالغ عرضه شده حدود ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شده است همچنین یک میلیون یورو با قیمت 9330 تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد. فارس نیز گزارش داد: دیروز بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت 2200 تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بیشتر از 2200 تومان هم وجود داشت. با توجه به این که نسبت برابری درهم به دلار 3.67 است، بنابراین ارزش بهای دلار امروز در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی معادل هشت هزار و 74 تومان بوده است.
 
   مهم ترین نکات پرونده
فهرست کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر شد

در این حال، دیروز فهرست 25 قلم کالا منتشر شد که بر اساس مصوبه دولت، در فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی موسوم ۴۲۰۰ تومانی قرار گرفتند. به گزارش تسنیم، بر این اساس این کالاها عبارت اند از: برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد (سنگین)، گوشت قرمز سبک گرم، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع کود شیمیایی، سموم تکنیکال شیمیایی، انواع بذر، شکر خام، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، روغن خام ،حبوبات شامل عدس، لپه، نخود و انواع لوبیا، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، خمیر کاغذ، چای خشک خارجی، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی، ماشین آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشاء کار برنج.