روي خوش ثبات به بازار

صحبت‌هاي دوشنبه شب رييس‌جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني با مردم حاوي چندين نكته حايز اهميت بود كه توانست آرامش خاصي را به بازار تزريق كند. آرامشي كه نخستين واكنش آن در بازارهاي ارز، طلا و خودرو در روز گذشته ديده شد. يكي از نكات قابل توجه در صحبت‌هاي رييس‌جمهور اعلام افزايش عمق بازار ثانويه و افزايش حجم عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات غير نفتي همچون پتروشيمي، محصولات نفتي در كنار اقلامي كه ارزآوري براي كشور دارند، بود. تصميمي كه به خوبي مي‌تواند ارز مورد نياز كالاهاي اساسي را براي كشور تامين كرده و آرامش مضاعفي را به بازار ارزي كشور تزريق كند. آرامشي كه تضمين‌كننده رفع دغدغه‌هاي كشور از بابت ارز مورد نياز در ماه‌هاي آينده خواهد بود. اين خبر در كنار عنوان تخصيص ارز 4200 توماني براي مواد غذايي و دارو كه اين روزها دغدغه بسياري از مردم كشورمان است موجب شد تا اميد بيشتري از روزهاي بهتر در ميان جامعه تزريق شود .
يكي از مباحث مورد توجه در صحبت‌هاي رييس‌جمهور تشويق و ترغيب مردم به سپرده‌گذاري ارزي در بانك‌ها با دريافت سود تضميني دولت نوعي اطمينان به بازار بود كه موجب مي‌شود مردم نسبت به فروش ارز و طلاي خود اقدام كنند روالي كه روز گذشته در بازار عرضه شد و موجب كاهش قيمت‌ها شد. روالي كه به نظر مي‌رسد در هفته‌هاي آينده ادامه خواهد يافت و آرامش بيشتري را به بازار تزريق خواهد كرد وارز را به قيمت منطقي باثباتي خواهد رساند .
در همين حال اگر چه رييس‌جمهور اطلاعات و جزييات بيشتري در مورد بسته ارزي و تصميمات آتي دولت در اين باره را اعلام نكرد، اما به نظر مي‌رسد با ورود وزارتخانه اقتصادي همچون صنعت، معدن و تجارت، كشاورزي به اين بحث و اعلام جزييات بيشتر از تخصيص ارز دولتي براي كالاهاي اساسي ...
مجددا اطمينان و آرامش بيشتري در بازار تزريق خواهد شد .همچنين يكي از نكات مهم مستتر در صحبت‌هاي رييس‌جمهور كه موجب شد آرامش بيشتري نيز به بازار تزريق شود بحث همراهي اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي آسيايي با ايران وتنها شدن امريكا در تحريم‌هاي جديد بود. طبق صحبت‌هاي رييس‌جمهور اتحاديه اروپا، چين و روسيه و برخي كشورهاي همسايه ايران به عدم همراهي با تحريم‌هاي امريكا راي داده‌اند. اگر چه ممكن است برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس با امريكا همراه شوند اما اين كشورها نقش حياتي در آرامش‌بخشي به بازار ايران ندارند و به نظر مي‌رسد بسته ارزي دولت و تلاش در ارتباطات سياسي با كشورهاي اروپايي و روسيه، هند، چين و تركيه توانسته است كمك شاياتي به وضعيت باثبات بازار ايران كند.در همين حال نمي‌توان از كنار تاثير مثبتي كه تصميم دولت براي برداشتن لفظ قاچاق از پسوند معاملات طلا و ارز داشت به راحتي گذشت، مي‌توان اين تصميم دولت را يكي از مهم‌ترين تصميم‌هاي اخير دولت خواند كه در كنار آغاز فعاليت صرافي‌ها مي‌تواند موجب چرخش اقتصادي و كاهش قيمت ارز و طلا در كشور شود .در نگاه كلي مي‌توان نتيجه گرفت كه مجموعه اقدامات دولت در بخش اقتصادي و ارتباطات سياسي با دنيا و مواضع اصولي كه در مقابل امريكا اتخاذ شده است در كنار حركت‌هايي كه اخيرا براي مذاكره با ايران مطرح شده است تداوم روال باثبات و آرامش بازارها در آينده خواهد شد .آنچه علائم منعكس شده از بازار نشان مي‌دهد، در كنار شكست امريكا براي محصور كردن فروش نفت ايران و تخصيص ارز حاصل از صادرات غير نفتي بازار ثانويه براي كالاهاي غيراساسي مي‌تواند وضعيت باثبات‌تري به بازار اقتصادي كشور ببخشد.