راهكارهايي كه بيان آرزوهم هست

پاسخ به پرسش‌هاي بنيادي
روز گذشته از سوي جمعي از فعالان سياسي كشور بيانيه‌اي منتشر شد كه تحليلي مشفقانه در حوزه اقتصاد، سياست داخلي و سياست خارجي كشور است. بديهي است اينكه جمعي از فعالان سياسي كه سال‌ها از مسائل اجرايي و اداري كشور فاصله داشتند و از دور ناظر دلسوز مشكلات بوده‌اند، برنامه اجرايي و راهكار مشخص ارايه كنند، انتظاري دور از ذهن است. طبعا برنامه و راهكار عملي در هر شرايطي بايد از سوي دستگاه اجرايي و قوه مقننه ارايه شود. چهره‌هاي اصلاح‌طلب بحث‌هاي خوب و دلسوزانه‌اي را بيان كرده‌اند كه جمع‌بندي همه مباحثي است كه تاكنون بارها مورد تاكيد اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. اين مواضع از يك طرف مبين نگاه اصلاح‌طلبان به شرايط سخت كنوني است كه براي عموم هم‌ميهنان توجه به آنها سازنده و راهگشاست و پادزهري در مقابل تبليغات يكپارچه و بي‌سابقه جناح‌هاي ضداعتدال و اصلاح خارج و داخل‌است. از طرفي مي‌تواند در تصميم‌گيري‌هاي مسوولان قوا مورد توجه جدي قرار گيرد. بندهاي اين بيانيه گرچه تنها تحليلي از شرايط كشور است و راهكار و برنامه عملياتي دقيق نيست و چنين انتظاري هم نبايد داشت، ولي سرفصل‌هاي اساسي ايده‌آل‌هاي علاقه‌مندان به وحدت ملي و امنيت و يكپارچگي ايران است. سوال پايه‌اي و مهمي كه بايد بلافاصله در جست‌وجوي جواب آن بود اين است كه همه اينها راچگونه تحقق مي‌توان بخشيد؟
مثلا در بخشي از اين بيانيه بر لزوم توسعه سرمايه‌گذاري خارجي يا احيانا داخلي تاكيد شده تا بتوان بيكاري را يا در همين حد كنوني نگه داشت يا كمي از عقب‌ماندگي‌ها در حوزه اشتغال را جبران كرد. خوب پرسش اصلي اين است كه از چه راهي مي‌توان سرمايه مورد نياز را فراهم كرد؟ با شرايط كنوني به‌كارگيري سالانه مثلا ٦٥ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جديد واقعا ممكن و مقدور است؟
اين روزها همه چهره‌هاي سياسي بر ضرورت وحدت تاكيد دارند اما بايد اعتراف كنيم كه عملكرد همه ما در سال‌هاي گذشته چالش‌هايي را به وجود آورده و انشعاب و اختلافاتي بين فعالان سياسي ايجاد كرده است كه براي رسيدن به وحدت نياز به ازخودگذشتگي همگاني داريم. براي اينچنين عبور سياسي از بسياري تابوها آمادگي داريم؟


بخش‌هاي ديگر اين بيانيه نيز سوال‌هاي زيادي را به ذهن مي‌آورد اما به هر صورت چنين بيانيه‌هايي از طرف سياسيون دلسوز و صادق گرچه تحليلي از وضعيت و بيان آرزوهاست ولي پرسش اصلي را جواب نمي‌دهد كه واقعا مي‌توان به اين آرزوها دست پيدا كرد؟ چگونه ؟