توافقات تامل برانگیز حماس با رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر ونقش پشت پرده خالد مشعل

بخش اخبار جهان- منابع خبری طی روزهای اخیراز توافق بزرگ میان جبش حماس ورژیم صهیونیستی خبر داده‌اند که هر چند هنوز ازسوی حماس تایید نشده است ولی محافل غیررسمی، هم در داخل فلسطینی‌ها و هم صهیونیست‌ها آنرا اعلام کرده‌اند.
آنچنانکه منتشر شده اساس توافق مذکور این است که حماس در ازای دریافت امتیازاتی، مبارزه مسلحانه برضد این رژیم را کنار می‌گذارد.
در این باره رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که گفت‌و‌گو‌های مفصلی بین نمایندگان این رژیم و رهبران حماس صورت گرفته وطرفین به مراحل نهایی یک توافق و آتش بس بزرگ نزدیک شده‌اند.
به گزارش نشریه" جروزالم پست "این توافق، قراردادی پنج ساله است و آتش بس کامل را به دنبال خواهد داشت.


براساس این توافق که چند مرحله‌ای خواهد بود راه‌های زمینی به ویژه گذرگاه رفح و یک راه دریایی (تحت نظارت اسرائیل) به روی غزه باز خواهد شد و تامین برق غزه 4 ساعت افزایش یافته و انتقال بخشی از کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها به غزه ممکن خواهد بود. آزادی زندانیان فلسطینی نیز در مرحله دوم این توافق مد نظر قرار گرفته است. بندر اسماعیلیه مصر و یک فرودگاه در سینا نیز به ساکنان غزه خدمات ارائه خواهند داد.
این توافق به ادعای صهیونیستها ارتقاء کیفیت زندگی در غزه را به دنبال خواهد داشت و در مقابل، حماس باید به هرگونه شلیک موشک و یا ارسال ابزارهای‌های آتش‌زا به سرزمین‌های اشغالی و همچنین هر گونه راهپیمایی و اعتراض در نزدیکی مرزها پایان دهد و آتش بس کامل را پذیرا باشد.
جروزالم پست از نام خالد مشعل و صالح العروری، موسی ابو مرزوق، عزت الریشق، حسام بدران به عنوان رهبران حماس که طرف گفت‌و‌گو با اسرائیل بوده‌اند نام برده است.
به نظر می‌رسد این توافق مقدمه‌ای برای توافق موسوم به "توافق قرن "باشد که ترامپ به دنبال آن است و این دیدگاه وجود دارد که هدف دیگر این توافق کم کردن روابط حماس به ایران و دور کردن مجدد حماس از ایران است. در سابقه رابطه حماس با ایران چندین بار این رابطه به سردی گراییده و سپس تا حدی به حالت عادی بازگشته است. اوج بحران در رابطه حماس با ایران آنگاه آغاز شد که حماس با حمایت از اخوان المسلمین و سایر مخالفان سوریه، پشت اسد را به شکل غیرمنتظره‌ای خالی کرد و رهبران این گروه سوریه را به مقصد ترکیه و قطر ترک کردند و سپس انتقادات شدیدی را متوجه اسد و ایران نمودند.
چنان که از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی به ویژه هاآرتص بر می‌آید اسرائیل اخیرا اندیشه توافقی بلند مدت با لبنان و سوریه را نیز در سر می‌پروراند و چه بسا اسرائیل با اولویت دادن به امن کردن مرزهای سرزمین‌های اشغالی احتمالا خود را برای مشارکت در افزایش فشار آمریکا به ایران آماده می‌کند تا در این صورت از ناحیه مرزها خطری متوجه این رژیم نباشد.
اسرائیل از بیم حمله انتقامی ایران به این نتیجه رسیده است که با حماس و لبنان به توافقی بلند مدت برسد چرا که یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل در تقابل با ایران همواره بیم از موشک‌های حزب‌الله و حماس بوده است. گفته می‌شود حزب‌الله لبنان حداقل یک صد و سی هزار موشک در اختیار دارد که تمامی سرزمین‌های اشغالی در تیررس حزب‌الله است و سیستم دفاعی گنبد آهنین هرگز قادر نخواهد بود صدها موشک شلیک شده در یک روز را ردیابی کند.
این گونه توافق‌ها هر هدفی را بدنبال داشته باشد اما تردیدی در این نیست که کم کردن نفوذ ایران در سرزمین‌های فلسطین یکی از اهداف قطعی آن است.
سابقه مذاکره حماس بارژیم صهیونیستی
مسئولان کنونی حماس از چند سال پیش قصد خود را برای کنار آمدن با رژیم صهیونیستی بروز داده‌اند.برای نمونه
در سال 1390وزیر خارجه وقت مصر گفت که حماس مذاکره با اسراییل را پذیرفته و این مساله نشان می‌دهد که این گروه فلسطینی خواهان حل و فصل موضوعات مورد مناقشه با اسراییل است.
نبیل العربی همچنین بر تعهد دولت مصر به قرار داد صلح با اسراییل (کمپ دیوید) تاکید کرد و افزود که دولت جدید مصر نیز همچون دولت گذشته به فروش گاز به اسراییل ادامه خواهد داد، اما افزود که ممکن است قیمت گاز صادراتی کشورش به اسراییل تغییر کند.
وزیر خارجه مصر همچنین با رد این ادعا که گروه حماس مانعی برای صلح فلسطینیان با اسراییل است گفت که حماس مذاکره با اسراییل را پذیرفته و این مساله نشان می‌دهد که این گروه فلسطینی خواهان حل و فصل موضوعات مورد مناقشه با اسراییل است.
حماس و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی
اردیبهشت سال گذشته رئیس دفتر سیاسی حماس از موافقت با سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد و تاکید کرد که موافقت حماس با سند سیاسی نشان دهنده تحول فکری و عملکرد سیاسی آن است. به گزارش الجزیره، خالد مشعل گفت: در سند سیاسی جدید حماس آمده است که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1346 یک توافق ملی است.
چندی قبل از آن خالد مشعل یکی از رهبران ارشد حماس و مسئول وقت دفتر سیاسی جنبش در کنفرانسی که توسط دانشگاه زیتونه تونس منعقد شده بود، وعده داده بود به‌زودی میثاقی ازسوی این جنبش منتشر خواهد شد.
در همین راستا، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از اعلام رسمی سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1346 به عنوان یک توافق ملی مورد تاکید قرار گرفته است.
این سند در 42 بند و ذیل 11 عنوان منتشر شده است. در سند سیاسی جدید حماس آمده است که «برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 یک توافق ملی است». بسیاری این موضع حماس را به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خواندند هرچند حماس آن رارد کرد.
درهمین ارتباط خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه قطر با هدف ابلاغ سند سیاسی جدید موسوم به اصول و سیاست‌های کلی حماس گفت: که تهیه این سند نزدیک به دو سال طول کشیده و نشان دهنده اجماع و رضایت عمومی رهبران این جنبش و سازمان‌های آن در داخل و خارج است.
حماس در سند خود، در موضعی متناقض،با برپایی کشور موقت فلسطین در مرزهای 1346موافقت کرد اما در عین حال، حق موجودیتی برای اسرائیل به رسمیت نشناخته است!
مشعل ضمن درخواست برای ادامه فشارها به اسرائیل به منظور آزادی اسرای فلسطینی گفت: ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم، بلکه در صدد آزادی اراضی اشغالی فلسطین و رهایی از اشغالگری هستیم.
سازمان ملل متحد، برپایی کشور فلسطین در مرزهای پس از جنگ 1346 را به رسمیت شناخته که شامل کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس شرقی می‌شودولی مردم فلسطین،سراسر خاک فلسطین را متعلق به فلسطینی‌ها می‌دانند.
سند جدید سیاسی حماس همچنین فراخوان صریح برای نابودی اسرائیل را حذف کرده است. در این سند، حماس به طور علنی، ارتباط خود را با گروه اخوان المسلمین نفی می‌کند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد برای حفظ ارتباط با مصر باشد.
یکی از تغییرات مهم اساسنامه جدید این است که بین اسرائیل و یهودیان فرق گذاشته است.
در این متن نوشته شده که این گروه با یهودیان سر ستیز ندارند و نزاعشان با کسانی است که صهیونیست‌های اشغالگر می‌خواند.
با این حال، اسرائیل هنوز به این مقدار راضی نیست و ضمن رد این رویکرد می‌گوید که با این کار حماس می‌خواهد دنیا را «فریب» دهد.
دیوید کیز، یکی از سخنگویان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید:«روشن است که هدف حماس کاستن از فشارهای بین‌المللی است».کیز می‌گوید که حماس در تلویزیون عربی زبانش و در مسجد و مدرسه، هر روز تبلیغ می‌کند که «اسرائیل را از بین ببرید. و نسل یهودیان را باید از بین برد.»
عصبانیت فتح از توافق آتش‌بس حماس با اسرائیل در غزه
اختلافات و دعوای رسانه‌ای میان فتح و حماس در پی اعلام توافق آتش‌بس احتمالی با رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدت گرفت.
جنبش فتح فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حماس خواست با تلاش‌های فلسطینی‌ها برای وحدت همسو باشد و از انعقاد توافق آتش‌بس با اسرائیل در ازای کمک‌های بشردوستانه خودداری کند.
در این بیانیه ذکر شده است: این توافق جدای از تشکیلات خودگردان اگر حاصل شود کودتای دیگری علیه مردم و وطن و هدیه مجانی به اسرائیل است. هدف آمریکا و اسرائیل از توافق آتش‌بس در غزه جدا کردن این منطقه و توجیه توطئه شوم خود با عنوان "معامله قرن" و از بین بردن مساله فلسطین است.
اسامه القواسمی سخنگوی جنبش فتح تاکید کرد، حماس نه به لحاظ قانونی و نه به لحاظ ملی اختیار لازم را برای عقد توافق با اسرائیل به تنهایی ندارد و باید توجه داشته باشد که قبل از تکمیل توافق آشتی ملی نباید وارد هیچ توافقی با اسرائیل شود.
القواسمی افزود: وحدت ملی بر آتش‌بس اولویت دارد و حماس نباید مساله فلسطین را با کمک‌های انسانی و تسهیلات اقتصادی عوض کند چرا که آن دور زدن راهکار فلسطینی است. در مقابل حماس اعلام کرد که هرگونه آتش‌بس با اسرائیل در چارچوب ملی درباره آن تصمیم گرفته می‌شود.
سامی ابوزهری، از رهبران حماس از جنبش فتح به دلیل اظهارات مذکور انتقاد کرد.
ابوزهری افزود، کسی به زندگی زیر پرچم اشغالگران افتخار می‌کند و با اشغالگران همکاری امنیتی دارد حق حراج فداکاری‌های غزه را ندارد.
رهبران حماس از روز جمعه نشست‌هایی را در سطح دفتر سیاسی در غزه و خارج از اراضی فلسطین برای نهایی کردن پرونده‌های داخلی به ویژه پرونده مربوط به آشتی و آتش‌بس پیشنهادی با اسرائیل برگزار کردند.
این نشست‌ها بعد از رسیدن یک هیئت عالیرتبه از رهبران حماس به نوار غزه از طریق مصر آغاز شد. این هیئت شامل صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی و موسی ابومرزوق، عزت الرشق، حسام بدران، محمد نصر، ماهر صلاح و موسی دودین از اعضای هیئت سیاسی هستند.
حسن عبدو، تحلیلگر امور سیاسی گفت: نوار غزه اکنون در مقابل توافق اصولی است که در آینده اختلافات و تفسیرهای مختلفی درباره آن وجود خواهد داشت.
وی گفت: اوضاع نوار غزه در این راستا واضح نیست و وجود حماس و پیوستن آن به فضای منطقه‌ای مساله‌ای است که همچنان در این توافق ناواضح است. این توافق احتمالا نوار غزه را از درگیری با اسرائیل کنار خواهد کشید اما پرونده‌های دیگر همچنان بدون حل باقی خواهند ماند.
مخیمر ابوسعده، تحلیلگر سیاسی دیگر می‌گوید: ورود هیئت عالیرتبه از حماس به نوار غزه نشان دهنده آغاز مرحله جدیدی از طریق آتش‌بس طولانی با اسرائیل در ازای پایان محاصره نوار غزه است.
واکنش رژیم صهیونیستی
کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گذشته نشستی را به منظور بررسی پیشنهاد توافق با حماس برگزار کرد اما به گفته رسانه‌های صهیونیستی این نشست بدون نتیجه بوده و در آن هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشد.
روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارنوت" نوشت: در نشست کابینه امنیتی که پنج ساعت به طول انجامید گادی آیزنکوت، (رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی) تصویری از اوضاع غزه ارائه کرد و کابینه نیز اعلام کرد که ارتش برای هر سناریویی آماده است.
در این نشست هیچ تصمیم‌گیری در مورد حل و فصل این بحران صورت نگرفت و در آن اعلام شد که به دلیل وجود "ناهماهنگی در خواسته‌های حماس" خصوصا در موضوع تبادل اسرا و موضع مخالف اسرائیل با آن،(فعلا) شانس رسیدن به یک توافق جامع با حماس ضعیف است.
در همین راستا روزنامه هاآرتص نیز به نقل از یک منبع سیاسی صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، نوشت: حل و فصل همه جانبه بحران با حماس تنها در صورت بازگرداندن افراد ربوده شده و اجساد سربازان اسرائیلی امکان‌پذیر خواهد بود.
یک مسئول صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، قبل از برگزاری نشست کابینه امنیتی این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای بررسی پیشنهاد مصر و سازمان ملل برای توافق آتش‌بس میان حماس و اسرائیل طی گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: پایبندی فلسطینی‌ها به آتش‌بس کامل بازگشایی گذرگاه "کرم ابوسالم" و تمدید مجوزها برای مناطق ماهیگیری ازسوی اسرائیل را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: ما در نشستمان در کابینه امنیتی این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم. هرگونه توافق درباره غزه مستلزم تضمین بازگرداندن اسرائیلی‌های ناپدید شده و اجساد سربازان اسرائیلی است که در جنگ میان حماس و اسرائیل در سال 2014 کشته شدند.
ازسوی دیگر، رادیو اسرائیل نیز به نقل از چند منبع اعلام کرد که اعضای کابینه امنیتی این رژیم تمایل به قبول آتش‌بس در نوار غزه دارند.
رژیم صهیونیستی چندین سال است که با تجاوزگری و محاصره ملت فلسطین در نوار غزه باعث افزایش تنش میان فلسطینی‌ها و تل‌آویو شده است. این تنش و درگیری‌ها پس از آغاز راهپیمایی بزرگ بازگشت در 10فروردین گذشته بالا گرفته طوری که تاکنون در پی شلیک سربازان اسرائیلی به تظاهرکنندگان فلسطینی بی‌سلاح دست کم 157 تن شهید شده‌اند.
یک وزیر اسرائیلی: توافق با حماس به نفع ماست
وزیر مسکن رژیم صهیونیستی می‌گوید که توافق با حماس به سود اسرائیل است.
به گزارش سایت النشره، یوآو گالانت، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اظهار کرد: به سود اسرائیل است که بحران خود با جنبش حماس را حل و فصل کند.
وی ضمن درخواست از مقامات این رژیم برای توافق مشروط با حماس اظهار داشت: ما به دنبال فرصتی برای حل و فصل بحران خود با حماس هستیم، اما امیدواریم که این امر به توافق نامه بلندمدت منجر شود.
وزیر مسکن اسرائیل در ادامه تاکید کرد: اکثریت اعضای کابینه با اتخاذ تدابیر جدید درباره اوضاع غزه و فراهم کردن فرصت حل و فصل بحران با حماس موافقند.
ازسوی دیگر، گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل طی گفت‌وگو با شبکه 10 این رژیم اظهار داشت: مادامی که این پیشنهادات ضرری برای امنیت ما نداشته باشد باید به آن‌ها با دید مثبت نگاه کرد.
آردان تاکید کرد: حمله نظامی گسترده به غزه بدترین گزینه در فهرست اولویت‌هاست و چنانچه این ابتکار عمل نیازهای ساکنان غزه را برطرف کند و فرصت بازگرداندن اجساد سربازان را افزایش دهد باید آن را گرامی بداریم.
طرح سازش اخیر شامل چندین مرحله است؛ مرحله اول این توافق شامل آتش‌بس در غزه و بازگشایی دائم گذرگاه رفح و ایجاد تسهیلاتی در دو گذرگاه "بیت حانون" و "کرم ابو سالم" است.
مرحله دوم نیز شامل توافقی میان فتح و حماس برای ازسرگیری پرداخت دستمزدها، آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در مدیریت نوار غزه با نظارت مصر و فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات در آنجا ظرف شش ماه است.
در مرحله سوم نیز قرار است سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های غزه، کاهش نرخ بیکاری و اتصال بندر غزه به بندر "پورت سعید" مصر در دستور کار قرار بگیرد.
مرحله چهارم هم شامل توافق بر سر برقراری آتش‌بس پنج تا 10 ساله و تبادل اسرا است.
نظر جهاد اسلامی
یک رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که هماهنگی‌ها میان این جنبش و حماس درباره مسائل فلسطین در سطح عالی جریان دارد.
خضر حبیب یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی شامگاه گذشته 13 مردادماه خاطرنشان کرد: هماهنگی‌ها با جنبش حماس در خصوص مسائل فلسطین و کاهش بحران‌های موجود در غزه در سطح عالی جریان دارد.
وی افزود: مذاکرات جاری با هماهنگی، تفاهم و رایزنی در سطح عالی میان دو جنبش صورت می‌گیرد و امکان ندارد بدون توافق میان حماس، جهاد اسلامی و جبهه خلق توافقی درباره اوضاع سیاسی صورت گیرد و تمامی هماهنگی‌ها میان این سه طرف از طریق مشارکت و توافق صورت می‌گیرد. تمامی مسائل مربوط به تظاهرات‌های حق بازگشت با هماهنگی عالی صورت می‌گیرد و نشانه‌های روشنی از تحقق اهداف این تظاهرات‌ها در آینده نزدیک به چشم می‌خورد.
حبیب خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان در اجرای توافقات ملی تردید ایجاد می‌کند و حق ندارد که دیگران را به اجرای برنامه‌های خارجی متهم کند.
ناظران،توافقات اخیر حماس با رژیم صهیونیستی رانتیجه تلاش‌های گسترده دولت آمریکا، میانجیگری مصر و نقش فعال خالد مشعل می‌دانند و این این تحرکات را بخشی از طرح "معامله قرن" عنوان می‌کنند.با این حال، با توجه به موارد گذشته،موفقیت این گونه طرح هارا بعید ارزیابی می‌کنند.
*آنچنانکه منتشر شده اساس توافقات اخیر این است که حماس در ازای دریافت امتیازاتی، مبارزه مسلحانه برضد این رژیم را کنار بگذارد
* اردیبهشت سال گذشته خالد مشعل رئیس وقت دفتر سیاسی حماس از موافقت با سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد که به برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1346 تاکید می‌کرد. بسیاری این موضع حماس را به معنی به رسمیت شناختن رزیم صهیونیستی خواندند هرچند حماس آنرا ردکرد
* یک وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اخبار توافق اخیر: به سود اسرائیل است که بحران خود با جنبش حماس را حل و فصل کند
سایر اخبار این روزنامه