ابلاغ جزئیات دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز

دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها ازسوی بانک مرکزی ابلاغ شد که براساس آن، صرافی‌ها مجاز هستند حداکثر تا 5 درصد حواله‌های ارزی را به اسکناس تبدیل کنند.
در اجرای تصویب‌نامه شماره 63793 / ت 55633 هـ مورخ 16/05/1397 هیات وزیران، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:
1ـ خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است.
2ـ صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راساً و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند.


3ـ نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.
4ـ خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسعه صرافی‌های مجاز معتبر صرفاً با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است.
5 ـ کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام نمایند.
6ـ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی به شرح فهرست پیوست با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.
7ـ صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز به صورت اسکناس نموده و در چارچوب مصارف بند (6) فوق به فروش رسانند.
8ـ کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.
دلار 4200 تومانی برگشت
با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، دلار رسمی که تا 4400 تومان پیش رفته بود، بار دیگر با کاهش بیش از 200 تومانی به 4200 تومان برگشت.
دلار مبادله‌ای (رسمی) از 21 فروردین‌ماه از 3800 تومان به 4200 تومان تغییر کرد و قرار بود طبق سیاست ارزی که دولت در آن زمان به مرحله اجرا درآورد، تمامی واردات با این نرخ انجام شود و به دلار 4200 تومانی معروف شد. گرچه در آن زمان عنوان کرده بودند که این نرخ تا مدت‌ها تغییر نخواهد کرد، اما در فاصله گذشت 40 روز، افزایش نرخ دلار 4200 تومانی آغاز شد و تا روز دوشنبه به 4412 تومان افزایش یافت.
اما در جریان تغییر سیاست دولت در حوزه ارزی و تدوین بسته جدیدی که برای ساماندهی بازار ارز در دستور کار قرار گرفت، قرار بر این شد تا دلار رسمی فقط به کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا کرده و از این رو نرخ 4200 تومان برای آن تعیین شد.
آن طور که همتی - رئیس کل بانک مرکزی - اعلام کرده قرار بر این است تا دلار 4200 تومانی برای کالاهای تعیین شده تا فروردین ماه 1398 در این نرخ باقی بماند و هیچ تغییری نکند و البته کالاهایی که با این دلار وارد می‌شوند نیز تغییر قیمت نداشته باشند.بر این اساس از روز سه‌شنبه با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دلار رسمی که بانک مرکزی قیمت‌گذاری آن را به‌طور مستقیم انجام می‌دهد، با کاهش 212 تومانی نسبت به روز قبل آن به 4200 برگشت و بنابر اعلام مقامات بانک مرکزی فعلا هیچ تغییری نمی‌کند.
در سیاست جدید ارزی به غیر از کالاهای اساسی و دارو که با نرخ 4200 تومان وارد می‌شود، تمامی کالاهای وارداتی دیگر که مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد، براساس نرخ تعیین شده در بازار ثانویه وارد خواهند شد.
بازار ثانویه محلی برای عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها، فلزات و 20 درصد دیگر از صادرات غیرنفتی بوده و با نرخ توافقی بین واردکننده و صادرکننده و با نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود. تاکنون نرخ مورد نظر برای قیمت‌گذاری در بازار ثانویه اعلام نشده است.
در بازار ثانویه هم بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت 8074 تومان فروختند.حجم معاملات دیروز در بازار ثانویه افزایش یافت و میزان عرضه و تقاضا به طور قابل توجهی افزایش یافت.بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت 2200 تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بالاتر از 2200 تومان هم وجود داشت.با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار 3.67 است، بنابراین ارزش بهای دلار روز گذشته در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی معادل 8 هزار و 74 تومان بوده است.روند معاملات در بازار ثانویه ادامه دارد اما با توجه به معاملات انجام شده و سهم بالای این بازار از کل معاملات، به نظر می‌رسد قیمت ارز در صرافی‌ها به تبع ارز در این بازار، کاهش یابد.
پتروشیمی جم 20 میلیون درهم و پتروشیمی پردیس 16 میلیون و 500 هزار درهم، پتروشیمی شیراز 17 میلیون و 500 هزار درهم، پتروشمی زاگرس 5 میلیون یورو به نرخ 9337 تومان، ارز عرضه کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه