مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دور تازه تحریم‌های آمریکا: تمام تلاش خود را برای برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی برجام به کار می‌گیریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری ‌اسلامی گفت: تمام تلاش خود را برای برخورداری مردم ایران از منافع اقتصادی برجام به کار می‌گیریم.
فدریکا موگرینی با بیان اینکه تجارت با ایران با حفظ توافق هسته‌ای ضروری است، گفت: ما تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ایران در این توافق به کار گرفته‌ایم.
وی در جریان سفر خود به نیوزیلند به خبرنگاران گفت:‌اتحادیه اروپا بر این باور است که ترغیب به تجارت با ایران برای حفظ توافق هسته‌ای ضروری است و ما از شرکت‌ها و سرمایه گذاران می‌خواهیم تا تجارت خود با ایران را افزایش دهند.
موگرینی در ادامه گفت که اروپایی‌ها خود درباره‌ این که با چه کسی تجارت کنند تصمیم می‌گیرند.


وی تصریح کرد:‌ ما تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای و تضمین برخورداری ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از این توافق به گونه‌ای که شامل مردم ایران شود به کار گرفته‌ایم چرا که معتقدیم این در راستای منافع امنیتی منطقه ما و تمام جهان است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد: اگر یک توافق بین‌المللی در خصوص منع اشاعه وجود دارد که کارساز بوده است باید حفظ شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شب سه شنبه تصمیم خود برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای را عملی کرد.
موگرینی همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه نیوزیلند تاکید کرد: اتحادیه اروپا و نیوزیلند حفظ توافق هسته‌ای با ایران را علی‌رغم خروج آمریکا از آن ضروری می‌داند و دو طرف درباره‌ جزییات چگونگی حفظ کانال‌های مالی و تجاری با ایران رایزنی کرده‌اند.
وی اظهار داشت: ما شرکت‌های کوچک و متوسط را برای تجارت با ایران که بخشی از اولویت ما در زمینه‌ امنیت است ترغیب می‌کنیم چرا که تجارت یک بخش مهم از توافق هسته‌ای به شمار می‌آید.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خاطر نشان کرد:‌ تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا یک جنبه اساسی از حقوق ایران برای آن چیزی است که در ازای آن انجام داده است و آن پایبندی به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ذیل برجام است.
وزیر خارجه آلمان: تجارت با ایران باید امکان‌پذیر باشد
وزیر امورخارجه آلمان هم با بیان اینکه تجارت با ایران باید کماکان امکان‌پذیر باشد، گفت: از شرکت‌های اروپایی که با ایران به‌طور قانونی تجارت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
هایکو ماس در گفتگو با یک نشریه آلمانی گفت: ما مصمم هستیم از شرکت‌های اروپایی که به‌طور قانونی در ایران فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم و به سختی تلاش می‌کنیم که رابطه تجاری و اقتصادی (با ایران) امکان‌پذیر باقی بماند.
ماس ادامه داد: این موضوع ارتباطی به سود ندارد، بلکه در ارتباط با مردم ایران است که باید از توافق هسته‌ای منافعی کسب کنند. هرچند انتظاراتی نیز از ایران وجود دارد.
وی همچنین تاکید کرد که اروپایی‌ها در مقابل از ایران انتظار دارند که همچنان به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد.
شرکت‌های چینی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نیستند
یک رسانه چینی هم گزارش کرد شرکت‌های این کشور هیچ تعهدی به اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ندارند و به این تحریم‌ها پایبند نیستند.
روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین دیروزدر مطلبی نوشت: شرکت‌های چینی از این پس استفاده از یوان را به جای ارزهای دیگر مانند دلار و یورو در معاملات با ایران افزایش می‌دهند.
این گزارش می‌افزاید: این بار دیگر شرکت‌ها نمی‌خواهند به ارزهایی که آمریکا تحریم می‌کند وابسته باشند بلکه به استفاده از یوان به عنوان ارزی که هر روز بین‌المللی‌تر می‌شود، روی می‌آورند.
"تیان وی لین" از موسسه روابط بین‌المللی پکن به این روزنامه گفته است: تحریم‌ها ممکن است تاثیرات منفی بر بازار ایران وارد کند اما مسلما شرکت‌های چینی نمی‌توانند به دنبال پیروی از آنها باشند.
"خوا لی مینگ" سفیر پیشین چین در ایران هم به گلوبال تایمز گفته است راه‌های ارتباطات دلاری با ایران با تحریم بسته می‌شود و چین و ایران باید به دنبال مسیرهای تازه تبادلات ارزی مانند استفاده از یوان باشند.
وی افزود: شرکت‌های چینی برای عبور از تحریم‌ها و همانند گذشته باید استفاده بیشتری از یوان داشته باشند این کار پیشتر نیز انجام شده است.
این کارشناسان به گلوبال تایمز گفته‌اند درحال حاضر تحریم ارز و فلزات تاثیری بر روابط ایران و چین ندارد ولی باید برای حل چالش‌های پیش رو اندیشه کرد.
بیانیه اتحادیه اروپا درباره حمایت از فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران
در همین حال اتحادیه اروپا با اعلام خبر اجرایی شدن مقرارت مسدودکننده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکید کرد تحریم‌های یکجانبه آمریکا نقض قطعنامه 2231 است.
اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از شرکت‌های اروپایی در برابر وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت می‌کند.
در این بیانیه آمده است: با اجرایی شدن اولین بخش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا مقررات مسدودکننده خود را به‌روزرسانی کرده که از روز سه‌شنبه به مرحله اجرا در آمد تا از تاثیر این تحریم‌ها بر منافع شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت مشروع دارند، بکاهد.
در ادامه این بیانیه آمده است: اولین سری از اقدامات اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌های خود و تضمین ادامه اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه اجرایی می‌شود. همچنین نسخه به‌روزرسانی شده مقررات مسدودکننده برای از بین بردن تاثیر وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در روز هشتم مه روز سه‌شنبه اجرا می‌شود.
مقررات مسدودکننده به شرکت‌ها و افراد در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا تجارت قانونی با ایران داشته باشند و خساراتی که از تحریم‌های آمریکا به وجود می‌آید را ترمیم می‌کند و هر تصمیمی ازسوی یک دادگاه خارجی که بر مبنای این تحریم‌ها اتخاذ می‌شود را خنثی می‌کند. مضاعف بر این مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپا مانع از همکاری اروپایی‌ها با تحریم‌های آمریکا می‌شود مگر اینکه کمیسیون اروپا به طور استثناء اجازه آن را صادر کند.
اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود آورده است: پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا و اعضای آن روی یکسری اقدامات شامل مقررات مسدودکننده با یکدیگر کار کردند تا از منافع اقتصادی مشروع شرکت‌های اروپایی محافظت کنند.
رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای که اجازه عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را می‌دهد یک بخش اساسی از توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید.
اتحادیه اروپا متعهد به حفظ همکاری با آمریکا به عنوان یک متحد و شریک کلیدی است اما این تحریم‌ها (علیه ایران) را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می‌داند که در تایید توافق هسته‌ای با ایران به تصویب رسید.
همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز دوشنبه نیز در یک بیانیه جداگانه با ابراز تاسف عمیق نسبت به بازگشت تحریم‌های واشگتن علیه تهران، توافق هسته‌ای را یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهان دانستند و تاکید کردند که اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای تا زمانی است که ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق پایبند باشد.
آنها در ادامه بیانیه مشترک خود خاطرنشان کردند: توافق هسته‌ای با ایران همانگونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یازده گزارش خود تایید کرده به هدف خود مبنی بر تضمین صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران دست یافته است.
سازمان ملل اقدام ضدایرانی ترامپ را استفاده از زور خواند
فرهان هاک سخنگوی سازمان ملل متحد با تاکید بر این که «این سازمان مانند گذشته از توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهد کرد.»، تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انجام اقدام ضدایرانی پیامد خروج آمریکا از برجام را استفاده از زور ارزیابی کرد.
پایگاه اینترنتی رادیو اروپا یک روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: هاک در یک نشست خبری افزود سازمان ملل از تمام کشورها می‌خواهد به برجام که سال 2015 میان ایران و 1+5 امضا شد، پایبند بمانند.
وی اظهار کرد: به اعتقاد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای با ایران طرحی جامع و نمونه‌ای خوب از تلاش دیپلماتیک برای حل و فصل بحران‌های جهانی است.
هاک ادامه داد: سازمان ملل همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و دبیرکل نیز همه کشورها را به حمایت از این توافق تشویق می‌کند.
کمیسیون حقوقدانان فرانسه: تحریم شرکت‌های اروپایی غیرقانونی است
کمیسیون حقوقدانان فرانسه روز سه‌شنبه با اشاره به اقدام‌های ضدایرانی دیروز دونالد ترامپ، تحریم شرکت‌های اروپایی همکار تهران توسط واشنگتن را «غیرقانونی» اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه لوپوئن نوشت: جمله «واشنگتن نمی‌تواند ژاندارم اقتصادی جهان شود» را برونو لومر وزیر اقتصاد و دارائی فرانسه ماه گذشته در واکنش به تهدیدهای وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی و اظهارات ترامپ پس از خروج یکجانبه از برجام بیان کرد.
رسانه فرانسوی افزوده است: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با انتقاد سایر کشورهای امضا‌کننده قرارداد روبرو شده است.
در همین ارتباط، کمیسیون حقوقدانان فرانسه که متشکل از حقوقدانان بین‌المللی است با اشاره به مفاد توافق نامه 2015، تهدید شرکت‌های اروپایی توسط خزانه‌داری آمریکا را کاملا غیرقانونی می‌داند و برای حل این مشکل، خواستار توسل به قانون شده است.
این کمیسیون اعلام کرده با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای وین، برجام همچنان بین سایر امضاکنندگان زنده است و به حیات خود ادامه می‌دهد.
کمیسیون حقوقدانان فرانسه پیش‌بینی کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، نتایج منفی بسیار زیادی بر روابط کشورهای امضا‌کننده برجام برجای خواهد گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه