ماجرای رای «نه آری ، نه خیر » مجلس به یک تحقیق و تفحص بررسی شد فرار دوباره شهرداری تهران از تحقیق و تفحص

گروه پارلمان ـ موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مدتی است که در دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. کمیسیون عمران هم پس از بررسی مسئله، آن را رد کرد. گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر قرائت شد که نمایندگان پس از استماع گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد تحقیق و تفحص با رد آن در مرحله اول و در نهایت با اصل تحقیق و تفحص مخالفت کردند بنابراین تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس خارج شد.
جالب آن‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابتدا با 85 رای موافق، 86 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن با رد درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند و متعاقب آن با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر نیز با 105 رای موافق، 83 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر مخالفت کردند.
مسعود پزشکیان در توضیح رای‌گیری انجام گرفته یادآور شد: با توجه به مخالفت نمایندگان با رد و انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، این گزارش از دستور کار مجلس خارج شد.
بر اساس این گزارش، سید حسن علوی در تشریح گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر گفت: در اجرای ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا اطلاعات واسطه از دستگاه‌های اجرایی در 21 خرداد 1396 را در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و به نظر آقای کواکبیان به نمایندگی از متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع در جلسه رسمی 19 آذر 96 کمیسیون با حضور تعدادی از متقاضیان تحقیق و تفحص و شهردار وقت تهران مطرح و پس از استماع نظرات طرفین ضرورت انجام تحقیق و تفحص به تصویب نرسید.


نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم یادآور شد: محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، خسارات وارده به ناشران کتاب به دلیل ضعف در ساخت و ساز نمایشگاه شهر آفتاب، ابهام در تغییر کاربری و نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران، عدم واریز مبالغ حاصل از واگذاری بوستان مادر و تخلف و بی‌انضباطی مالی پروژه‌ها است.
در ادامه این روند مصطفی کواکبیان هم در صحن علنی در سخنانی گفت: متاسفانه در کمیسیون عمران گفته شده بود که این تحقیق و تفحص به دلیل این که در رای‌گیری 8 به 8 مساوی شده است، بنابراین ما نمی‌توانیم بر اساس آیین‌نامه بگوییم که تصویب شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان حضور شهردار سابق در این کمیسیون ادامه داد: خردادماه سال گذشته آقای نجفی در کمیسیون عمران حضور یافت و تاکنون یک سال و سه ماه از آن زمان گذشته، اما به نتیجه‌ای منتهی نشده است، ضمن اینکه اهمیت این موضوع تا جایی است که فرق نمی‌کند بررسی آن در زمان شهردار قبل یا فعلی صورت بگیرد چرا که ما به عنوان امنای ملت و وکلای مردم، وظیفه داریم از بیت‌المال حفاظت کنیم و اگر سرسوزنی تقلب صورت گرفته باشد، نسبت به آن حساسیت به خرج دهیم.
کواکبیان با اشاره به تعویق افتادن بررسی این طرح به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و کاندیدا شدن قالیباف تصریح کرد: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس که الزاماً همه هم از تهران نبودند امضا شد که یک بخش از آن مربوط به پروژه نمایشگاه شهر آفتاب بود که در آن زمان وضعیت نامطلوبی داشت، کما اینکه تمام غرفه‌های آن زیر باران رفته و ناشران خسارت زیادی دیدند.
وی افزود: مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان برای اجرای پروژه نمایشگاه شهر آفتاب در نظر گرفته شد اما فقط 20 درصد آن انجام شد یعنی 80 درصد آن تکمیل نشده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان فعال در شهرداری و سایر بخش‌ها، معتقدند که آن 20 درصدی که انجام شده را می‌شد با 400 میلیارد تومان تکمیل کرد.
این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اگر این طرح به تصویب برسد، از وجود افرادی در رده‌های مهم مدیریتی که بدین‌ طریق املاکی دریافت کرده‌اند، گزارش می‌دهیم ضمن اینکه در این میان اعضای شورای شهر سابق نیز وجود داشته‌اند. همچنین 52 نفر از افرادی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت نداشته‌اند نیز به این روش املاکی دریافت کرده‌اند که عمده این اقدامات در روزهای پایانی دولت دهم و در جریان اتفاقات سال 92 بوده است و قطعاً مو را از ماست خواهیم کشید، چه این افراد از حامیان آقای قالیباف بوده یا نبوده باشند، اسامی آنها را گزارش خواهیم کرد.
با این حال بی‌تفاوتی نمایندگان نسبت به انجام یا رد انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موضوع را به کلی از دستور جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خارج کرده و امکان این اقدام نظارتی را از بهارستان‌نشین‌ها سلب کرد.