«همدلی» از حواشی اجرای بسته ارزی در اولین روز بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازارها گزارش می‌دهد

سینگال مثبت
سکه ارزان شد، نفت بالا رفت
همدلی| این هفته سه بهانه کافی بود تا توجه رسانه‌ها به مهمترین بازارهای پایتخت و البته نرخ طلای سیاه، جلب شود. ارائه بسته جدید ارزی، صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره التهابات اقتصادی و پیشنهاد ترامپ برای مذاکره و البته آغاز دور اول تحریم‌ها که از ساعت هشت و نیم صبح سه‌شنبه کلید خورد، همگی بهانه‌ای بود برای ریزش قیمت ارز، سکه و البته صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی که بازتاب این خبرها در رسانه‌های داخلی و خارجی دیده می‌شد.
صبح دیروز در‌حالی‌که خبرها حکایت از بازگشت تحریم‌ها داشتند، برخی از فعالان چهارراه‌استانبول، فضای بازار را کاملا آرام و بدون هیچ هیجانی توصیف کردند. در همین رابطه مصطفی خانزادی در گفت‌وگو با «همدلی»، تاثیر این چند اتفاق مهم را بر جو بازار این‌طور بررسی می‌کند: «با اعمال بسته جدید ارزی و شروع تحریم‌ها، قیمت‌ها مثل چند روز گذشته در کف قرار گرفته‌اند و دلار با نرخ 9500 و یورو نیز با قیمت 11 هزار و 450 تومان فروخته می‌شود که البته فعلا خبری از خرید و فروش نیست و فضای بازار آرام است.»


این کارشناس بازار ارز در ادامه با توجه به ارائه بسته جدید ارزی و تاثیر آن بر قیمت‌ها توضیح می‌دهد: «فعلا هیچ ابلاغیه‌ای درباره نرخ ارزها از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها ارسال نشده است و هیچ نرخی روی شیشه صرافی‌ها دیده نمی‌شود، اما شاید در روزهای آینده با اعلام نرخ ارزها توسط صرافی‌ها روند سابق خرید و فروش آغاز شود.»
از اولین روز هفته که سکاندار جدید برج لاجوردی میرداماد، بسته جدید ارزی دولت را رونمایی کرده تا به امروز که جو بازار کمی آرام‌تر شده است، نه در صرافی‌ها می‌توان قیمت‌ ارزها را دید و نه در سایت اتحادیه طلا و جواهر خبری از ثبت قیمت‌ها است. با این همه حالا به گفته خانزادی، دلار در کانال 9 هزار تومانی پرسه می‌زند و سکه نیز از چهار میلیون تومان روزهای گذشته حالا به کف قیمتی رسیده و با نرخ سه میلیون و 800 هزار تومان در روز گذشته به فروش رسید. این‌در‌حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، نرخ سکه امامی روی سایت اتحادیه سه میلیون و 135 هزار تومان و نرخ سکه بهار آزادی نیز با قیمت دو میلیون و 991 تومان روی سایت نقش بست.
بعد از 115 روز بازگشتیم
همزمان با اولین روز اجرای بسته جدید ارزی، فعالیت صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز بار دیگر از سرگرفته شد. به گزارش تسنیم،، با اعلام دولت و بانک مرکزی، بسته جدید ارزی از دیروز سه شنبه 16 مردادماه اجرایی شد و طبق این بسته، از این به بعد خرید و فروش ارز آزاد است و صرافی ها نیز می توانند فعالیت های خود را از سرگیرند. این در حالی است که صرافی‌ها در 115 روز گذشته عملاً هیچ فعالیتی را انجام نمی دادند و تنها کرکره های مغازه خود را بالا نگه داشته بودند.
از 21 فروردین ماه سال جاری با تصمیم دولت و ابلاغ بخشنامه توسط بانک مرکزی خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌ها ممنوع و هر نوع مبادله ارز در بازار آزاد از این تاریخ قاچاق به اعلام شد.
اما با اتخاذ تصمیمات جدید توسط سران سه‌قوه فعالیت صرافی‌ها پس از 115 روز وقفه دوباره از امروز آغاز می‌شود و دولت تصمیم گرفته صرافان را دوباره به چرخه خرید و فروش فیزیکی ارز بازگرداند.
بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.
این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است؛ به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.
عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی دیروز با صراف ها جلسه‌ای داشت تا هماهنگی های لازم را جهت اجرای بسته جدید ارزی با آنها انجام دهد. او قبلاً درباره فعالیت صرافی‌ها گفته ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود 5 درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.
بعد از اعلام جزئیات بسته جدید ارزی، بازار طلا و ارز سیگنال مثبت را دریافت کرد و سیر نزولی را پیش گرفت؛ سقوط قیمت ها همچنان ادامه دارد و موجب شده دلار به کانال 9 هزار تومان و سکه به کانال سه میلیون و 300 هزار تومان برگردد.
خیابان فردوسی دیروز و امروز شاهد افزایش مراجعات مردم و خانه دارهایی است که تلاش می کنند ارزهای خانگی خود را که در ماه های قبل خریداری کرده بودند، بفروشند.
افزایش فروشنده از مهمترین دلایل کاهش قیمت ها در بازار طلاو ارز است؛ روز قبل اغلب صرافی ها خرید نداشتند و فقط می فروختند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست های جدید ارزی سیگنال های مثبتی به بازار مخابره کرده و می تواند اثرات مثتبی داشته باشد.
طلای سیاه گران شد
ماه‌ها بعد از کشمکش نفتی که با خروج ترامپ از برجام کلید خورد، حالا آنطور که پیش‌بینی شده بود، قیمت نفت افزایش یافته است.
ایران که با برجام میزان تولید خود را به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسانده بود و با صادرات دو میلیون 600 هزار بشکه در روز تبدیل به مهم‌ترین صادرکننده نقتی در بازارهای جهانی شده بود، حالا با جدی‌‎تر شدن تحریم‌ها و تلاش ترامپ برای به صفر رساندن خرید طلای سیاه از ایران، در حالی می‌رود تا بازارهای جهانی را ترک کند که پیش از این تحلیلگران از رسیدن قیمت نفت به کانال 100 هزار تومانی خبر داده بودند. البته دیروز با کلید خوردن اولین مرحله از تحریم‌ها بالا رفتن قیمت نفت توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود و همانطور که گفته می‌شد خلا ناشی از خروج ایران از بازارهای جهانی تاثیر قابل توجهی را روی قیمت نفت گذاشته بود.
به گزارش تسنیم، در آستانه اجرای تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، قیمت نفت دیروز در بازارهای جهانی شاهد افزایش بود.
تسنیم به نقل از رویترز می‌نویسد، قیمت هر بشکه نفت برنت، با 13 سنت، معادل 0.2 درصد افزایش به 73 دلار و 88 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز یک سنت افزایش داشت و به 69 دلار و 2 سنت رسید.
لازم به ذکر است که تحریم های آمریکا علیه ایران که در ماه جولای روزانه تقریبا 3 میلیون بشکه نفت صادر کرد از دیروز آغاز شد. بر اساس این گزارش، گرگ مک کینا، تحلیلگر بازار نفت در موسسه آکسی تریدر گفت: «به نظر می رسد که آمریکا کمر به تغییر حکومت ایران بسته است.» بسیاری از کشورها از جمله متحدان آمریکا در اروپا و همچنین چین و هند مخالف وضع تحریم های جدید علیه ایران هستند، اما دولت آمریکا از کشورها خواسته خرید نفت از ایران را متوقف کنند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا دیروز گفت: «سیاست ما این است که در زودترین زمان ممکن بیشترین تعداد ممکن از کشورها را مجاب به قطع خرید نفت از ایران کنیم. ما قصد داریم با برخی کشورها به صورت موردی همکاری کنیم، اما هدفمان کاهش میزان درآمد و مقدار ارزی است که وارد ایران می شود.»
بانک فرانسوی سوشیت جنرال اعلام کرد، هرچند در حال حاضر «عرضه کافی نفت در بازارهای فیزیکی وجود دارد... اما تحریم های ایران یک میلیون بشکه نفت را از بازار خارج خواهد کرد.» این بانک هشدار داده که این مسئله سبب خواهد شد تا ظرفیت تولید ذخیره بازار کاهش یابد و در صورت بروز اختلالات پیش بینی نشده بازار با مشکل مواجه شود.
در طی ماه‌های اخیر، عوامل اصلی تعیین کننده قیمت نفت را، میزان تولید تولید کنندگان بزرگ یعنی روسیه، عربستان و آمریکا، تشدید تحریم های ایران، اختلاف تجاری امریکا و چین و اختلالات پیش بینی نشده در عرضه نفت تشکیل داده‌اند.
همه چیز رو به گرانی
دیروز بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در رسانه ملی و البته شروع اولین دوره تحریم‌ها، فعالان جمهوری و چهارراه‌استانبول فضا را کاملا آرام توصیف می‌کردند، اما در عین حال پیش‌بینی برخی از فعالان با تجربه بازار نشان می‌داد که در روزهای آینده، قیمت‌ سکه، طلا و حتی ارز افزایشی خواهد بود. هر چند این احتمالی بیش نبود، اما با توجه به سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود، بنظر می‌رسید که در روزهای آینده باید منتظر بالا رفتن قیمت برخی از کالاها بود.
خانزادی در این‌باره گفت: «اگر به نفع دولت و ملت بخواهم حرف بزنم، می‌گویم که سکه و ارز در روزهای آینده افت خواهد کرد، اما با تجربه‌ای که از کار کردن در بازار به‌دست آورده‌ام، فکر می‌کنم قیمت‌ها حتما صعودی خواهند بود؛ زیرا با اینکه بسته جدید ارزی اعمال شده است و رئیس‌جمهوری در این باره صحبت کرده است، اما به آینده خوش بین نیستم و معتقدم که به دلیل اینکه هنوز گشایشی در اقتصاد ایجاد نشده و کارخانه‌ای باز نشده یا حتی رفت و آمدی از سوی هیات‌های خارجی به ایران صورت نگرفته که بخواهد بازار آرامتر شود.» دیروز در حالی برخی از فعالان بازار از احتمال گرانی قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دادند که قیمت هر گرم طلای 18 عیار از 290 هزار تومان روزهای گذشته به 265 هزار و 960 تومان رسیده بود.
اما این تنها طلا و ارز نبود که کارشناسان از احتمال صعود قیمت‌هایشان حکایت می‌کردند، در روزی که تحریم‌ها کلید خورده بود، پیش‌بینی‌ها درباره نرخ نفت نیز قابل توجه بود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از راشا تودی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران قیمت نفت را به کانال ۹۰ دلار می‌رساند. این پیش‌بینی در حالی مطرح است که در روزهای ابتدایی خروج ترامپ از برجام و احتمال نصف شدن صادرات نفتی ایران، تحلیلگران از نفت 115 دلاری خبر می‌دادند. سیزدهم تیرماه امسال، اقتصاد نیوز به نقل از نوشته بود، جان کیلداف، تحلیلگر موسسه اگین کپیتال گفت: «اگر شاهد کاهش واقعی صادرات نفت ایران باشیم، ممکن است قیمت نفت نفت به 110 تا 115 دلار برسد... من فکر می کنم بعید نیست که قیمت نفت خام آمریکا در سه ماهه پایانی امسال به 85 تا 100 دلار برسد. این رقم ممکن است تا 105 دلار هم برسد.»
دیروز هم پایگاه خبری راشا تودی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نقل از تحلیلگران گزارش داد که خطر جهش قیمت نفت به کانال ۹۰ دلاری وجود دارد. به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، شبکه راشا تودی با اشاره به آغاز مرحله اول بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و هدف گیری صنعت نفت ایران در مرحله دوم تحریمها که از ماه نوامبر عملیاتی خواهد شد نوشت؛ تحریمها علیه ایران که فروش نفت تهران را هدف قرار داده می‌تواند منجر به یک جهش قیمتی در قراردادهای نفتی شود. «امریتا سن» یک تحلیلگر برجسته نفت با اشاره به این موضوع می‌گوید، همزمان که به سمت زمستان می‌رویم ما واقعا خطر جهش قیمتها به کانال 80 دلاری و شاید کانال 90 دلاری را شاهد خواهیم بود البته این خیلی حیاتی خواهد بود که ما چه مقدار از نفت ایران را از دست خواهیم داد. 
راشا تودی در ادامه افزود؛ چین گفته حاضر نیست خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد اما همزمان میزان مصرف این کشور نیز افزایش نخواهد یافت. تحریم‌ها احتمالا تامین نفت در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، و مقدار زیادی از عرضه نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که آشکارا می‌تواند به معنی افزایش قیمت باشد.
قیمت جهانی نفت  در روز دوشنبه برای نفت برنت دریای شمال بشکه‌ای 74 دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا حدود 69دلار در یک بشکه بود.