مشخصات کروز ۱۵۰۰ کیلومتری

گروه سیاسی: سوم مردادماه بود که فرمانده کل سپاه با حضور در پایگاه هوایی شیراز، از ۱۰ فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو ۲۲ که به همت متخصصان داخلی بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته بود رونمایی کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با این رونمایی، فرمانده هوافضای سپاه نیز برای نخستین بار خبر نصب موشک‌های کروز 1500 کیلومتری روی این جنگند‌ه‌ها در آینده نزدیک را اعلام کرد. برخی افراد و رسانه‌ها در واکنش به این خبر، با ایجاد برخی شبهات و بیان اطلاعات ناقص، درباره امکان تحقق چنین دستاوردی تشکیک کردند. در واکنش به این اظهارات، روز گذشته یکی از متخصصان و مدیران پروژه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی به ارائه جزئیاتی پیرامون این دستاورد مهم پرداخت. در همین رابطه سپاه‌نیوز اعلام کرد نظر به اهمیت نقش این دستاورد در ارتقای توانمندی‌های دفاعی کشور برای مقابله با تهدیدات دشمن و نیز پاسخ به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی اشخاص ناآشنا به فناوری‌های نظامی در فضای مجازی که منجر به سوالاتی در افکار عمومی شده است، در گفت‌وگویی جزئیاتی پیرامون این دستاورد مهم ارائه شده است. کارشناس هوافضای سپاه به‌کارگیری موشک‌های کروز زمین‌پایه، هواپایه و دریاپایه در بردهای مختلف را در ارتش‌های جهان دارای پیشینه و سابقه‌ای طولانی توصیف و تصریح کرد: «این موشک‌ها از زمین و دریا به‌وسیله بوستر و پیشران اولیه پرتاپ شده و با روشن شدن موتورهای مرحله دوم که معمولاً از نوع جت است، مسیر خود را ادامه می‌دهند؛ در نوع هواپایه نیز هواپیما نقش پیشران اولیه را ایفا می‌کند». وی با بیان اینکه ساخت و تولید موشک‌های کروز دریایی و زمین‌به‌زمین در ایران سابقه چندین ساله دارد، اظهار کرد: نیروی هوافضای سپاه به همت متخصصان جهادگر داخلی و با استفاده از زیرساخت موشک‌های کروز زمین‌پایه، اقدام به طراحی و ساخت موشک کروز با برد 1500 کیلومتر کرده است. متخصص حوزه دفاعی کشورمان، هدف عملیاتی موشک‌های کروز هواپایه را انهدام اهداف از پیش تعیین شده در فواصل تا 1500 کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: ناوبری این موشک با استفاده از  Ins، Gps، Glonass، Teromو Dsmac است.
بر اساس این گزارش، پیش از این موشک‌هایی چون نور، قادر، ظفر و نصر از روی انواع هواگردهای ارتش و سپاه- جنگنده و بالگرد - شلیک شده‌اند اما این برای نخستین‌بار است که رسما از یک موشک کروز با برد 1500 کیلومتر سخن به میان می‌آید. اواخر سال 93 نیز وزیر وقت دفاع، در مراسم رونمایی از موشک «سومار» وعده داده بود به مرور سطوح بالاتری از این موشک‌ها با برد و دقت بیشتر و همچنین قدرت تخریب‌کنندگی و تاکتیکی بالا تحویل سپاه خواهد شد. همچنین در سال‌های اخیر متخصصان صنعت دفاعی کشورمان تلاش‌های زیادی را در حوزه موشکی، بویژه موشک‌های کروز داشته و دارند که نتیجه آن تنوع در موشک‌های کروز دریایی از جمله موشک‌های کوتاه‌برد «نصر»، «کوثر»، «ظفر» و موشک «نور» با برد 120 کیلومتر، موشک «قادر» با برد 200 کیلومتر و موشک «قدیر» با برد 300 کیلومتر بوده است. البته تلاش‌های گذشته تنها مختص حوزه دریایی نبوده و تاکنون 2 نوع موشک کروز ضد اهداف زمینی نیز معرفی شده است؛ موشک‌های کروز «یا علی» و «سومار».
تجهیز هواپیما‌هایی که ۲۸ سال زمینگیر  بودند
یکی از نکات قابل توجه که سردار حاجی‌زاده در جریان رونمایی از ۱۰ فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو ۲۲ مطرح کرد، زمینگیر بودن 28 ساله این هواپیماها بود که در نهایت به همت سپاه پاسداران بهینه‌سازی شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان رونمایی از این هواپیماها در شیراز گفته بود: «هواپیمای سوخو۲۲ با وجود قابلیت‌های پروازی ممتاز همچون سرعت 1/2 ماخ و ارتفاع پروازی ۵۰ هزار پا، به لحاظ برخی تجهیزات، به‌روز نبوده که با همت متخصصان داخلی ارتقا یافت و وارد ناوگان نیروی هوایی سپاه شد. سردار حاجی‌زاده گفت: در روز‌هایی که با حمله داعش، شهر‌های عراق به علت نبود نیروی هوایی یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد، نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک اقدام انقلابی 10 روزه به خلبانان عراقی، خلبانی هواپیمای سوخو ۲۵ را آموزش داده و آنان را به جنگ با داعش گسیل کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه کشورمان از نظر تجهیزات جنگی و نظامی تحریم است ولی این نیرو آمادگی به‌روز کردن هواپیما‌های سوخو۲۲ را دارد. وی با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توانمندی ساخت انواع قطعه و تجهیزات دست یافته است، افزود: هواپیما‌هایی که ۲۸ سال زمینگیر بودند با تکیه بر توان داخلی تجهیز شده و وارد حمل‌ونقل هوایی شدند. سردار حاجی‌زاده همچنین وعده داد در آینده نزدیک سامانه‌ موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه‌زن با برد یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب‌افکن‌ها نصب خواهد شد.