شروع دوباره...

گروه اقتصادی: بازار آزاد ارز دیروز گیج می‌زد و هیچ‌کس با اطمینان نمی‌توانست نرخ دقیق ارز بازاری را اعلام کند.
به گزارش «وطن‌امروز»، طبق مصوبه بسته جدید ارزی، فعالیت صرافی‌ها بعد از 4 ماه مجاز شد و دیروز بازار آزاد در نخستین‌ روز مجاز خود شاهد تحرکات عجیب و غریب بود. ابتدای روز خبرهای امیدوار‌کننده از سقوط نرخ ارز به گوش رسید و رسانه‌ها نیز از کاهش قیمت ارز خبر می‌دادند. خبر کاهش نرخ دلار در بازار آزاد می‌توانست بهترین خبر ممکن اقتصادی باشد، چراکه افزایش ناگهانی قیمت ارز مشکلات بسیاری را به وجود آورد که به نفع عده‌ کمی سودجو و زیان میلیون‌ها نفر بود. خبرنگار «وطن‌امروز» با این امید که تداوم روند کاهشی قیمت ارز را مخابره کند به بازار آزاد ارز رفت اما در کمال تعجب مشاهده کرد قیمت‌های متنوعی در بازار وجود دارد. در فضای مجازی حتی خبر ورود نرخ دلار به کانال 8000 تومان منتشر شد ولی دلال‌های میدان فردوسی مقاومت عجیبی از خود نشان می‌دادند و اصلا زیر بار کاهش قیمت نمی‌رفتند. یکی از دلالان هم اعلام کرد حتی دلار  را به قیمت 9400 تومان خریداری می‌کند. دیروز هم مانند روزهای گذشته صرافی‌ها از فروش ارز امتناع می‌کردند و قیمت‌گذاری توسط دلالان انجام می‌شد. به گفته دلالان، هیچ صرافی‌ای حاضر به فروش ارز نیست و طبق مشاهدات‌شان از صبح دیروز 3 صرافی که مجوز فعالیت نداشته‌اند، پلمب شده‌اند.  بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «وطن‌امروز»، دیروز در نخستین‌ روز فعالیت صرافی‌ها و پس از ابلاغ بازگشایی آنها و به رسمیت شناختن بازار آزاد، میدان فردوسی و خیابان سبزه‌میدان میزبان حضور تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان ارز بود. فروشندگان خرد بازیگران اصلی دیروز بازار ارز بودند؛ اشخاصی که با چند دقیقه گپ و گفت با آنها متوجه می‌شویم از ترس اینکه ارزش دارایی‌های‌شان از بین برود برای خرید ارز به این بازار آمده‌اند. دیروز دلالان هر دلار ایالات‌متحده آمریکا را 9400 تومان خریده و به 9800 تومان می‌فروختند که گویای این بود قیمت دلار نسبت به روز دوشنبه 200 تومان افزایش داشته است. دیروز یورو هم توسط دلالان با قیمت 11200 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه 400 تومان افزایش قیمت داشت.
یکی از دلالان درباره شرایط بازار ارز پس از بسته جدید ارزی بانک مرکزی، گفت: صرافان تاکنون شروع به کار نکرده‌اند و به نظرم به دلیل ترسی که آنها بر سر قیمت‌گذاری دارند حالا حالاها تابلوهای روشن صرافی‌ها را نخواهیم دید. وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت ارز پایین آمده است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟ گفت: هیچ چیزی در بازار ارز عوض نشده که بخواهد قیمت را کاهش بدهد، این کاهش قیمت هم مقطعی است و طبق پیش‌بینی من دوباره قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد. این دلال گفت: امروز و دیروز بیشتر مشتریان خریدار بودند تا فروشنده اما ارز مورد نیاز از هر طریقی تامین شده و همین موضوع هم کاهش قیمت را در پی داشته است. گروه دیگری از دلالان درباره وضعیت بازار ارز گفتند: در ابتدای صبح بود که 3 صرافی در میدان فردوسی با حضور ماموران نیروی انتظامی پلمب شد. آنها دلیل این موضوع را نداشتن مجوز فعالیت این صرافی‌ها عنوان کردند. روز گذشته دستگیری دلالان متخلف باز هم ادامه یافت. یکی از دلالان ضمن نارضایتی از شرایط بازار، گفت: در رسانه‌ها گفته می‌شود دلار آزاد شده اما باز هم شاهد دستگیری تعدادی از همکاران‌مان هستیم! دیروز ارز قیمت‌های متنوعی داشت و این موضوع نشان می‌دهد بازار هنوز شکل نگرفته است. شاید با اجرای دقیق بسته جدید ارزی  و ابلاغیه‌های آینده بازار شکل بگیرد و از این بلاتکلیفی خارج شود؛ منتظریم همه این عوامل موجب کاهش نرخ دلار و ترکیدن حباب آن شود تا به قیمت واقعی برسد.
دلار بازار ثانویه۸۹۵۰ تومان قیمت خورد


رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد نرخ ارز صرافی‌ها در نهایت باید 5 درصد بیشتر از بازار ثانویه باشد. برای کشف قیمت دلار همه منتظر نرخ دلار در بازار ثانویه باشند. ابتدا خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نرخ 8054 تومان را برای بازار ثانویه اعلام کردند اما عصر دیروز بانک مرکزی گزارش داد نرخ دلار در بازار ثانویه 8950 تومان قیمت خورده است.
در بسته جدید ارزی قرار شد تمام ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و گروه فلزات به بازار ثانویه آمده و در سامانه نیما عرضه شود، از این رو واردکنندگان نیز در این بازار ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در حالی نرخ مورد نظر برای بازار ثانویه از ابهامات آن به شمار می‌رفت که بانک مرکزی اعلام کرده بود این نرخ به ‌طور توافقی و بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از نخستین ‌روز اجرایی شدن بسته جدید ارزی از این حکایت دارد که در سامانه نیما ۲۳ مورد عرضه ثبت و هشت مورد معامله قطعی شده است. جمع مبالغ عرضه شده تاکنون ۶.۵ میلیون یورو، ۳۷ میلیون درهم امارات و معادل ۳۳۰ هزار دلار آمریکاست. از میان این مبالغ عرضه شده، حدود ۳۰ میلیون درهم امارات با قیمت ۲۲۰۰ تومان معامله شده است، همچنین یک میلیون یورو با قیمت 9330 تومان و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان معامله شد. نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ثابت نیست و به طور شناور تغییر خواهد کرد. هرچند ارز نقدی به طور مستقیم به این بازار وارد می‌شود اما آن‌طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرگاه نیاز باشد از ارز نفت نیز برای کنترل بازار ثانویه تزریق خواهد شد.
دلار دولتی دوباره 4200 شد
طبق اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی، دلار تک‌نرخی بار دیگر با دستور رئیس‌جمهور به ۴۲۰۰‌تومان برگشت و تا فروردین ۹۸ تغییر نخواهد کرد. طبق اعلام دولت، دیروز نخستین روز اجرای بسته جدید ارزی بود، یکی از موضوعات مهم در این بسته تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو و اقلام ضروری مردم با دلار 4200 تومانی بود. البته دولت از 21 فروردین و با اعلام تک‌نرخی کردن ارز، قیمت 4200‌تومان را برای دلار در نظر گرفته بود. این نرخ تا 30‌اردیبهشت ثابت بود ولی از 31 اردیبهشت نرخ دلار هر روز سیر صعودی را طی کرد و تا روز دوشنبه هفته جاری به 4412 تومان رسید ولی از دیروز و با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، نرخ هر دلار آمریکا با کاهش 2‌هزار و 120 ریالی بار دیگر 42 هزار ریال اعلام شد. بانک مرکزی نرخ 39 ارز را برای دیروز (سه‌شنبه) شانزدهم مردادماه اعلام کرد که براساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته آن کاهش داشت. بر این ‌اساس نرخ هر پوند انگلیس با 3 هزار و 9 ریال کاهش نسبت به روز دوشنبه 54 هزار و 350‌ریال و هر یورو نیز با 2‌هزار و 484 ریال افت در مدت زمان مشابه 48 هزار و 536 ریال ارزش‌گذاری شد.
  دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها ابلاغ شد
دستورالعمل نحوه معاملات صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد که بر اساس آن، صرافی‌ها مجازند حداکثر تا ۵ درصد حواله‌های ارزی را به اسکناس تبدیل کنند.
دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:
۱- خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است.
۲- صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما رأساً یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت 3 روز کاری به فروش رسانند.
۳- نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.
۴- خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسعه صرافی‌های مجاز معتبر صرفاً با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است.
۵- کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
۶- فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی به شرح فهرست پیوست با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.
۷- صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر 5 درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز به صورت اسکناس کرده و در چارچوب مصارف بند ۶ فوق به فروش رسانند.
۸- کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.