تحریم کردن تحریم ها !

دیروز با وجود گذشت یک روز از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران که پس از خروج یک‌جانبه از برجام صورت گرفت، بازار ایران روز آرامی را تجربه کرد و بر خلاف روزهای تحریم‌زده سال 2012 که با «مدیریت جهانی » محمود احمدی نژاد همراه بود، حتی ارز سیرنزولی به خود گرفت!
ایران 2018 درست برعکس ایران 2012، پشتیبانی پر و پاقرص اروپایی ها را با خود دارد؛ به‌طوری که سران قاره سبز یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم های ثانویه ایالات متحده، نسخه پادزهر منحصر به فرد خود را رو کردند تا ترامپ بیش از پیش، دستانش برای انزوای ایران، بسته شود. این موضوع در تمال طول تاریخ روابط سیاسی مالی ایران و اروپا، بی سابقه است و بي‌شك تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد.
پشتیبانی اروپایی ها آن‌قدر مشهود و قابل ستایش بوده که حتی رییس جمهور حسن روحانی، از عبارت «سنگ تمام» برای آن استفاده کرد. با توجه به شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که تحریم‌بازی‌های آمریکا دیگر نمی‌تواند مثل گذشته اثرگذاری چندانی داشته باشدچرا که ایران اتحاد سنتی و همیشگی این سو و آن سوی آتلانتیك را به نفع خود به هم زده و حالا این واشنگتن است که با وجود قدرت اقتصادی سیاسی بالا، یکه و تنها مانده است!
پشتیبانی موگرینی از برجام در نیوزیلند


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز سه شنبه در نیوزیلند اعلام کرد: تجارت جامعه بین الملل با ایران برای حفظ توافق جامع قدرت‌های هسته ای جهان با این کشور (برجام) امری ضروری است.
موگرینی امروز در یک کنفرانس خبری با وینستون پیترز، وزیر امور خارجه نیوزیلند (زلاندنو) افزود: «از آنجا که تهران تاکنون به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، این اتحادیه ضمن اینکه طرف های تجاری اش از جمله ایران را خود انتخاب می‌کند و توجهی به دیکته‌های آمریکا در این زمینه ندارد، از شرکت‌های بین المللی و دولت های دیگر نیز می‌خواهد برای حفظ برجام به تعاملات تجاری خود با ایران بیفزایند».
وی پس از دیدار با میزبانش در پارلمان زلاندنو در ولینگتن، تشویق دیگران برای تقویت تجارت با ایران را امری ضروری خواند و گفت: «اتحادیه اروپا علاوه بر تشویق دیگران به این مهم، می‌کوشد برای بهره مندسازی ملت ایران از مواهب برجام، دولت این کشور را نیز برای متعهد ماندن بر برجام تشویق کند.
موگرینی ادامه برجام را هم به نفع ایرانیان و هم جهان ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که منع دسترسی به سلاح های هسته ای به نفع همه جهان است، بنابراین باید برای حفظ برجام تلاش کنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اطمینان داریم که زلاند نو نیز همچون اتحادیه اروپا بر اهمیت حفظ برجام باوجود خروج آمریکا از آن واقف است؛ از این رو تلاش می کنیم با تشویق دیگران به ویژه شرکت های متوسط و کوچک برای ادامه تعامل تجاری با ایران، برای بقای این توافق بین المللی بکوشیم.
سفیر نروژ
سفیر نروژ در تهران با تاکید بر حفظ برجام از سوی کشورهای اروپایی گفت: عملیاتی کردن بسته پیشنهادی اروپا و حفظ برجام به گسترش تجارت میان بخش های خصوصی طرفین منجر می شود.«لارس نوردروم» با بیان این مطلب افزود: دولت نروژ بر ارتقای سطح روابط تجاری دو کشور اهتمام جدی دارد.
سفیر نروژ در تهران با ابراز امیدواری از روند رو به رشد مناسبات دو کشور ادامه داد: در طول سال‌های اخیر در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری میان نروژ و ایران فعالیت های موثر و خوبی صورت گرفته است.وی با تاکید بر حفظ توافق برجام از سوی کشورهای اروپایی اظهار داشت: عملیاتی کردن بسته پیشنهادی اروپا و حفظ برجام می‌تواند به گسترش تجارت میان بخش‌های خصوصی طرفین منجر شود.
نوردروم بر آمادگی شرکت های نروژی و همکاری های مشترک اقتصادی درعرصه های کشاورزی، انرژی و حمل ونقل با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
هشدار ترامپ برای تجارت با ایران!
ریيس جمهور آمریکا به طرف‌های تجاری ایران هشدار داده است که باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «هرکس با ایران تجارت کند، آمریکا با او تجارت نخواهد کرد».
ترامپ در این توییت نوشت: «تحریم‌های علیه ایران به صورت رسمی اجرا شده است. این‌ها سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تا کنون اعمال شده و در نوامبر به سطح بالاتری هم خواهند رسید. هرکسی با ایران تجارت کند، نمی‌تواند با آمریکا داد و ستد داشته باشد. من خواهان چیزی کمتر از صلح جهانی نیستم».اتحادیه اروپا هم در پاسخ به این تحریم‌های آمریکا روز دوشنبه ۶ آگوست در بیانیه‌ای که به امضای فدریکا موگرینی و وزرای خارجه انگلستان و فرانسه و آلمان رسیده اعلام کرد: «از روز سه شنبه هفتم آگوست، قوانین مسدوساز تحریم های ضد ایرانی آمریکا در این اتحادیه فعال خواهند شد».