جوان امروز جوان دوره جنگ نيست و كارايي ندارد!

هميشه حمالي نظام را كرده‌ام و دوست دارم تا نفس مي‌كشم حمال نظام باشم
چرا وزارت ورزش فقط به جوانان توجه مي‌كند؟ چرا وزارت ورزش و كودكان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، ميانسالان و پيرها نداريم؟
طرح منع به كارگيري بازنشستگان كه از سوي مجلس پيگيري مي‌شود، ورزش ايران را تحت تاثير قرار داده است. روساي فدراسيون‌هاي مختلف كه مجبور به كناره‌گيري هستند با توجيه‌هاي مختلف سعي در فرار از اجراي قانون دارند. به عنوان مثال احمد ضيايي،‌ رييس فدراسيون واليبال بحث ايثارگري را پيش كشيده اما چه كسي است كه نداند ايثارگري يعني فرصت دادن به جوانان، مهدي تاج ماجراي خصوصي بودن فدراسيون فوتبال را پيش كشيده و به دوستانش گفته فوتبال زير نظر فيفاست و دولتي‌ها حق دخالت در آن را ندارند درحالي كه همه مي‌دانند بودجه فدراسيون فوتبال از منابع دولتي تامين مي‌شود. در ساير فدراسيون‌ها نيز شرايط به همين شكل است، به طور طبيعي مخالفت‌هايي با تصويب اين قانون وجود دارد و بعيد به نظر مي‌رسد اجراي آن ساده باشد. محمد علي صبور، رييس فدراسيون سه‌گانه كه 62 ساله است، دلايل عجيبي براي مخالفت خود با قانون منع به كارگيري بازنشستگان دارد. گفت‌وگوي او را با «قانون» در ادامه پي مي‌گيريم.
اجراي قانون منع به كارگيري بازنشستگان، بسياري را به تكاپو انداخته، شما با اجراي آن مشكلي نداريد؟


حتي پيش از بازنشستگي‌ نيز اگر به من مي‌گفتند برو، امكان نداشت يك ثانيه صبر كنم. من دوست دارم حمالي نظام را بكنم و تا امروز نيز همين كار را كرده‌ام. من دوست دارم تا نفس مي‌كشم در خدمت نظام باشم. هر وقت تكليف شود كه باشم، هستم و اگر تكليف شود كه نباشم، نيستم. همين امروز اگر از طرف وزير ورزش و جوانان به من بگويند برو، مي‌روم اما درباره قانوني كه روند تصويب خود را طي مي‌كند نقدهايي دارم. به نظرم مي‌شد كمي درباره اين موضوع فكر و سپس براي تصويب آن اقدام كرد.
به هر حال اين طرح در حال بررسي است و فرصت مناسبي وجود دارد كه اگر نقدي به آن داريد بگوييد. فكر مي‌كنيد چه بند و تبصره‌هايي مي‌توان به اين طرح اضافه كرد؟
اتفاقاتي وجود دارد كه نمي‌دانم بايد درباره آن صحبت كنم يا خير، موضوع اصلي اين است كه افرادي اين طرح را تصويب كرده‌اند كه ماموريت‌شان چيز ديگري است. وزارت ورزش و جوانان اين ماموريت را برعهده گرفته اما من اعتقاد دارم تمام وزارتخانه‌ها بايد براي آن اقدام كنند. وزارت ورزش با سنين مختلف افراد در جامعه سر و كار دارد اما نام آن وزارت ورزش و جوانان است. چرا اسم آن وزارت ورزش و كودكان، نونهالان، جوانان، ميان‌سالان و پيرمردها نيست؟ اين نشان مي‌دهد يكسري از تصميمات عمقي نيست و احساساتي هستند. اگر اين‌گونه است نمايندگان مجلس نيز بعد از 60سالگي كانديدا نشوند.
اصل حرف شما درست است، به هر حال نمايندگان مجلس نيز بايد كمتر از 75 سال داشته باشند و خودشان معتقدند در زمينه خود متخصص هستند؟
اگر آن‌ها در حوزه خودشان متخصص هستند من نيز در حوزه خودم متخصص هستم و ارتباطاتم را دارم. يك جوان بياورند كه يك دهم من كار كرد قبول دارم و كنار مي‌روم. من 20 ساعت در روز درسال‌هاي گذشته كار كرده‌ام، چه كسي مي‌تواند جايگزين من شود و چنين عملكردي داشته باشد؟ شاهد دارم براي اين گونه كار كردن خودم، جوانان الان جوانان زمان جنگ كه نيستند. من در 23سالگي فرمانده لشگر بودم، برادرانم در 19سالگي فرمانده تيپ بودند اما جوانان ما در حال حاضر مي‌توانند چنين عملكردي داشته باشند؟
به هر حال جوانگرايي در هر زمينه‌اي بايد انجام شود، در زمينه مديريت ما نياز به مديران جواني داريم كه خلاق و پرانرژي باشند، شايد شما ارتباطات گسترده‌اي داشته باشيد اما بدون شك انرژي كمتري نسبت به جوانان داريد.
من اعتقاد دارم بايد جوانان را به كار گرفت، اين جوانان چه زماني بايد وارد مسئوليت و كار شوند؟ ولي ما در زمان انقلاب مجبور به استفاده از جوانان بوديم زيرا افراد با تجربه نداشتيم و خطاها و اشتباهات‌مان بالا بود. امروز 40 سال از انقلاب مي‌گذرد و كادر مديريتي فعلي دست‌پروده جنگ هستند هرچند كه معتقدم اگر بچه‌هاي جبهه و جنگ در راس امور بودند شرايط بهتر بود اما به طور كلي وقتي باتجربه هستند چرا بايد از جوانان استفاده كرد؟ من يك سوال از شما دارم، اگر به جاي مسعود سلطاني‌فر يك جوان حضور داشته باشد مي‌تواند به همان اندازه كارايي از خود نشان بدهد؟ سلطاني‌فر سير مديريتي را طي كرده و با پنج دقيقه برنامه‌ريزي مي‌تواند كارهاي بزرگي را انجام دهد اما جوانان ما اين‌گونه نيستند.
اين قضاوت شما صحيح نيست، وقتي فرصتي داده نشده چرا بايد نتيجه‌گيري كرد كه جوانان نمي‌توانند كار بهتري انجام دهند؟
من اعتقاد دارم هركسي به جاي سلطاني‌فر بيايد نمي‌تواند يك دهم او كارايي داشته باشد.
وقتي به جوانان فرصتي داده نشده، چرا چنين آمار و ارقامي را ارائه مي‌دهيد؟ آزموني گرفته نشده كه شما اين قضاوت را انجام مي‌دهيد؟
اين موضوع درست است اما چرا از 15-10 سال پيش تصميم به جوانگرايي گرفته نشد؟ ما هزينه اين جوانگرايي را در دوره جنگ پرداخت كرده‌ايم، نبايد دوباره هزينه بدهيم. جوانان ما در آن روزها تجربه‌اندوزي كردند و حال وقت استفاده از توانايي‌شان است.
همان روزها كه به شما فرصت داده شد تا تجربه اندوزي كنيد اگر نگاهي مثل نگاه شما وجود داشت چگونه ‌توانستيد توانايي‌هاي‌تان را نشان دهيد؟
من فرمانده لشكري بودم كه عراق روزي 800 بار ما را بمباران مي‌كرد. من زير آتش دشمن توانسته‌ام نيروهايم را از خط دشمن عبور دهم اما اگر يك جوان امروز در يك مانور مشقي شركت كند مي‌تواند عملكردي مثل من داشته باشد؟